چمدان : روی تخته‌ای چوبی، در دهکده‌ای کوچک در ساحل طولانی‌ترین رودخانه جهان، مورچه‌‌خواری ماست میوه را از درون پاکت پلاستیکی می‌‌مکد. همزمان مردی مونوپاد را جلوی پوزه‌ جانور دراز می‌کند و با آن سلفی‌ می‌گیرد. یک جفت طوطی دم‌بلند بومی آمریکای جنوبی از ظرف چیپس‌وپنیر می‌خورند. آن‌سوتر مرغ توکان به کلوچه‌ای نوک می‌زند. 60 گردشگر درحالی‌که حیوانات حیات‌وحش را در دست گرفته‌اند فریاد شادی سر می‌کشند و می‌خندند.

تنبل سه‌پنجه یکی از آرام‌ترین و بی‌آزارترین پستانداران که از خانواده تنبل‌ها است، ناگزیر در بغل گردشگران جای می‌گیرد. این جانور به‌صورت غریزی عادت دارد به ساقه‌ها و شاخه‌های قطور درختان بچسبد تصور می‌کند انسان هم شاخه درخت است اما گردشگران فکر می‌کنند که تنبل سه‌پنجه در آغوش آن‌ها آرام گرفته است. میمون‌های دم‌دار کوچک از سر و شانه مردم بالا می‌روند. دو لاک‌پشت تلاش می‌کنند خودشان را از لای دست گردشگران نجات دهند.

[related-post id="2005"]

صدای دوربین‌ها در فضا می‌پیچد و مونوپادها این‌سو و آن‌سو می‌چرخند تا هیچ زاویه‌ای از سلفی‌گرفتن با جانوران پنهان نماند. جانورانی که به‌طور طبیعی باید در زیستگاهشان زندگی کنند به منبع درآمد گردشگری بومیان تبدیل شده‌اند.

[caption id="attachment_3535" align="aligncenter" width="950"] دختربچه‌ای در پورتو آلگیرا تنبل سه‌پنجه را در آغوش گرفته و با طوطی‌ها بازی می‌کند[/caption]

 

[caption id="attachment_3536" align="aligncenter" width="950"] تنبل سه‌پنجه، یکی از آرام‌ترین و بی‌آزارترین پستانداران از خانواده تنبل‌ها است[/caption]

 

[caption id="attachment_3543" align="aligncenter" width="950"] جانوری که تنها گناهش آرام‌بودن است[/caption]

 

زنی یک بچه تمساح آمریکایی را در دست می‌گیرد و جلوی دوربین دندان نشان می‌دهد. یک افعی آمریکای جنوبی دور بدن نوجوانی می‌پیچد و پسرک با ذوق و شوق از خودش و مار بزرگ فیلم می‌گیرد. گردشگران چند سکه درون کیسه‌ای می‌ریزند و از میدان دور می‌شوند. به آنچه می‌خواسته‌اند رسیده‌اند. دیگر هیجان جایش را به بی‌تفاوتی می‌دهد.

اگر طبیعت‌گردان چند روز یا چند هفته را در جنگل سپری کنند و اگر بخت یارشان باشد می‌توانند یکی دو تنبل سه‌پنجه که به ساقه درخت چسبیده‌اند را ببینند یا از دیدن چشم‌های براق چند تمساح آمریکایی که شب‌هنگام در رودخانه می‌درخشند به وجد بیایند یا حتی وحشت کنند. اما طبیعت‌گردی کار هرکسی نیست و روبه‌روشدن با جانوران حیات‌وحش آداب و رسوم خاصی دارد که در آن احترام حرف اول را می‌زند.

طبیعت‌گردان قوانین مهمی دارند؛ نه چیزی از طبیعت بردارید نه چیزی در طبیعت جا بگذارید. به قلمرو جانوران حیات‌وحش احترام بگذارید و با آن‌ها مهربان باشید و اگر به کمک نیاز داشتند کمکشان کنید اما به‌ آن‌ها غذا ندهید. زیرا غذاخوردن از دست انسان، حیوانات را اهلی می‌کند و احتمال به‌دام افتادنشان را در تله قاچاقچیان حیوانات افزایش می‌دهد.

این قوانین برای گردشگرانی که صرفاً به‌قصد تفریح به طبیعت آمده‌اند بسیار دشوار است. اگر زحمت چادرزدن در جنگل را به جان بخرند و هیچ جانوری نبینند چه؟ اگر با جانوری وحشی مواجه شدند چه باید بکنند؟ وقتی راه آسان‌تری وجود دارد چرا باید اضطراب اقامت در جنگل را تحمل کنند؟ چند سکه در کیسه می‌ریزند و با آرامش، حیواناتی را که برای سوءاستفاده از خانه جدا و دست‌آموز شده‌اند و به‌خصوص اغلب بچه و درنتیجه بی‌آزار هستند بغل کنند و با آن‌ها سلفی می‌گیرند و در فیسبوک و اینستاگرام با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

[caption id="attachment_3537" align="aligncenter" width="950"] زنی یک بچه تمساح آمریکایی را در دست می‌گیرد و جلوی دوربین دندان نشان می‌دهد[/caption]

 

[caption id="attachment_3538" align="aligncenter" width="950"] مورچه‌خوار وحشت‌زده میان خنده‌های گردشگران[/caption]

 

[caption id="attachment_3539" align="aligncenter" width="950"] اضطراب را در چهره این بچه مورچه‌خوار اسیر در دستان این گردشگر ببینید[/caption]

 

طبیعت بی‌دردسر در آمازون

پورتو آلگریا شهری با جمعیت 600 خانوار است که در منطقه‌ای معروف به Tres Fronteras (مرز سه‌گانه) قرار دارد. اینجا نقطه تلاقی پرو، کلمبیا و برزیل است که هر روز صدها گردشگر برای سلفی‌گرفتن و دست‌زدن به حیوانات اهلی‌شده حیات‌وحش به آنجا می‌روند. برای مردم بومی که با میان‌وعده‌های غذایی و نوشابه و صنایع‌دستی منتظر نشسته‌اند این هجوم گردشگران نوعی مائده آسمانی است.

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، توریسم مرتبط با حیات‌وحش تجارتی است که بین 20 تا 40 درصد (1.5میلیارد دلار) از درآمد جهانی صنعت گردشگری را تولید می‌کند.

این‌میان، آمازون با 400 گونه پستاندار، 200 گونه خزنده و هزارو300 گونه پرنده میزبان بیش‌از 10درصد از تنوع‌زیستی جهان است. درکل، گردشگران دو گزینه را برای دیدن حیات‌وحش در اختیار دارند: گزینه آهسته‌ و پیوسته و گزینه سریع. برای دیدن آمازون واقعی و حیات‌وحش آن به روحیه طبیعت‌گردی و ماجراجویی برای اقامت در جنگل نیاز است که دست‌کم سه تا چهار روز به‌طول ‌می‌انجامد و صدها دلار هزینه در بر دارد. اما برای کسی که وقت و پول کمی دارد گزینه تور سریع عرضه می‌شود که یک‌روزه است و به سلفی‌گرفتن با حیوانات دست‌آموزشده سپری می‌شود.

[caption id="attachment_3540" align="aligncenter" width="950"] میمون‌هایی که از سر و شانه گردشگران بالا می‌روند به افزایش تعداد لایک‌ها در فیسبوک و اینستاگرام کمک می‌کنند![/caption]

 

[caption id="attachment_3541" align="aligncenter" width="950"] این میمون‌ها بعد از کار در قفس اسیر می‌شوند[/caption]

 

[caption id="attachment_3542" align="aligncenter" width="950"] توکان یکی از زیباترین پرندگان آمازون است که برای جیب بومیان باید در قفس بماند و از دست گردشگران کلوچه بخورد[/caption]

 

سال 2016 سازمان حفاظت جهانی جانوران پژوهشی درباره مسئله گردشگری در پورتو آلِگریا و مانائوس در کرانه رود آمازون انجام داد و نتایج آن را در نشریه تخصصی Nature Conservation منتشر کرد. نتایج این گزارش از بد رفتاری ساکنان این دو روستا با حیوانات خبر می‌داد. بنابراین پژوهش، مارها از گردن بسته می‌شوند و دهان تمساح‌ها را با کش می‌بندند. در پورتو آلگیرا یک تمساح آمریکای جنوبی درون یخچال خرابی نگهداری می‌شد و یک گاودریایی در استخر مخصوص کودکان رها شده بود و یک مرد بومی با شلاق روی پوزه یک مورچه‌خوار می‌زد.

قوانین برزیل و کلمبیا و پرو درمورد نگهداری از حیوانات روشن است: جدا کردن جانوران از طبیعت و نگه‌داشتن آن‌ها به‌عنوان حیوان اهلی بدون مجوز غیرقانونی است. اما مردم لزوماً به قوانین موجود احترام نمی‌گذارند به‌خصوص در ساحل آمازون سمت پرو؛ اینجا هرگز هیچ بازرسی برای سرکشی نمی‌آید و زمانی‌که نشنال‌جئوگرافیک در این‌خصوص از مقامات پرو پرسید هیچ اظهارنظری دریافت نکرد.
کد خبر 3534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =