چمدان : صربستان در محل تقاطع اروپای مرکزی و جنوب‌شرق اروپا در منطقه مرکزی بالکان قرار دارد و از شمال با مجارستان، از شرق با کشورهای رومانی و بلغارستان و از جنوب با مقدونیه و غرب با کرواتی، بوسنی و هرزه‌گوین و مونته‌نگرو مرز مشترک دارد. بلگراد، پایتخت این کشور در شمار قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای جنوب‌شرقی اروپا است.

این کشور با رفع روادید برای شهروندان ایرانی از یک‌سال قبل به یکی از مقصدهای گردشگری ایرانی‌ها تبدیل شده است. براساس آمارها در سال 2017، بیش‌از 3 میلیون گردشگر در این کشور ثبت شده است که از این تعداد 1.5 میلیون نفر گردشگر بین‌المللی بوده‌اند که باتوجه به جمعیت 7 میلیونی صربستان، رقم قابل‌توجهی است. گردشگران خارجی سال گذشته حدود 1.44 میلیارد دلار برای این کشور عایدی داشته‌اند.

کوهستان‌های زیبا، چشمه‌های آب‌گرم و رود زیبای دانوب ازجمله جاذبه‌های گردشگری صربستان به‌شمار می‌روند. به‌ویژه در شهر کلادوف که در کرانه راست دانوب در شرق صربستان است مملو از آثاری است که از دوره امپراتوری رم و امپراتوری بیزانس باقی‌مانده‌اند و این منطقه ترکیبی از زیبایی طبیعی و میراث فرهنگی را به گردشگران ارائه می‌دهد. باوجوداین، دو سوم گردشگران خارجی که از این کشور بازدید می‌کنند به اقامت در دو شهر بلگراد و نووی‌ساد بسنده می‌کنند.

 

پل تراژان│ این پل که نوعی پل طاقدار بخش‌بخش سبک رمی بوده اولین پلی است که روی دانوب پایین‌رود در کلادوف ساخته شد. پل تراژان یکی از  موفقیت‌های بزرگ در حوزه معماری رمی است. هرچند از این پل فقط به‌مدت چند دهه استفاده شد اما بیش‌از هزار سال طولانی‌ترین پل طاقدار این منطقه بود. امپراتور تراژان که بین سال‌های 98 تا 117 میلادی بر امپراتوری رم حکمرانی می‌کرد در سال 105 میلادی قبل از جنگ دوم داسیه به آپولودوروس دمشقی، معمار دمشقی‌تبار یونانی دستور داد پلی برای عبور ارتش رم بسازد. به‌همین‌دلیل، این سازه تاریخی که امروزه فقط جزییاتی از آن باقی مانده به «پل آپولودوروس» هم معروف است.







 

پرتره با شکوه شاه ديسيبالوس روی کرانه رومانیایی دانوب│ کسانی که برای بازدید از آثار دوره امپراتوری رم به کلادوف می‌روند می‌توانند روی کرانه رومانیایی دانوب و سوی مخالف باقیمانده پل تراژان پرتره صخره‌ای باشکوه شاه دیسیبالوس را ببینید. این مجسمه عظیم صخره‌ای تصویری از آخرین شاه سرزمین‌ داس‌ها (سرزمینی باستانی در جنوب رود دانوب) را ارائه می‌دهد اما سنگ‌نگاره‌ای جدید است که بین سال‌های 1994 تا 2004 ساخته شده است. طول این مجسمه 42.9 متر و پهنای آن 31.6 متر است. این شاه در راه استقلال کشورش (رومانی امروزی) سال‌ها با دو امپراتور رم دومیتیان و تراژان جنگید و امروزه، مجسمه‌اش به‌عنوان بلندترین سنگ‌نگاره‌ اروپا شناخته می‌شود.



 

دژ دیانا│ این دژ که به مدت 600 سال متوالی در دوره‌های امپراتوری رم و امپراتوری بیزانس به‌عنوان دژی نظامی استفاده می‌شد بارها خراب شده و بازسازی شد. این دژ در زمینی به وسعت سه هکتار گسترده شده بود و اطراف آن را سکونتگاهی مهم و گورستانی احاطه کرده بود. پژوهش‌های باستان‌شناختی سیستماتیک توانستند چهار دروازه در چهار طرف دژ را از زیر خاک بیرون بیاورند. علاوه‌بر این دروازه‌ها، جاده‌های اصلی، تعدادی تنوری، فروشگاه، سرویس‌های بهداشتی، یک حمام و ساختمان‌های عمومی و سردابه‌ای زیرزمینی که به معبدی مسیحی منتهی می‌شد را در این منطقه یافتند. ساختمان اصلی این دژ در دوره حکومت امپراتور تراژان در سال 100 میلادی ساخته شده است.



کد خبر 35336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =