چمدان : دو راه‌پله به‌عنوان «پلکان برامانته» شناخته می‌شود؛ اولی پلکان اصلی است که دوناتو برامانته آن را در سال 1505 ساخت. این پلکان «کاخ بل‌وِدِره» را به بیرون ساختمان متصل می‌کند. این پلکان قدیمی به ستون‌های گرانیتی به‌سبک یونانی و سنگفرش‌هایی با الگوی جناقی مزین شده است. این پلکان دوگانه، به‌گونه‌ای طراحی شده است که مردم و حیوانات بارکش بدون اینکه سر راه هم قرار بگیرند می‌توانستند از آن بالا و پایین بروند.

این پلکان درحال حاضر برای استفاده عموم باز نیست اما تورهای خاصی می‌توانند از آن بازدید کنند اما پلکان امروزی برامانته راه‌پله مارپیچ دوگانه‌ جدیدی است که تمام بازدیدکنندگان موزه واتیکان برای ترک این موزه باید از آن عبور کنند.

[caption id="attachment_35111" align="aligncenter" width="1600"] پلکان اصلی برامانته[/caption]

نام اصلی این پلکان که در سال 1932 ساخته شد «راه‌پله موزه پیوس-کلمنت» است که معمولا با همان نام نسخه قدیمی، «برامانته» نامیده می‌شود. این راه‌پله‌ هم همانند نسخه اصلی، مارپیچ دوگانه است و به کسانی که از آن پایین می‌آیند اجازه می‌دهد با کسانی که از آن بالا می‌روند برخورد نکنند. عرض این راه‌پله حدود 15 متر است و فضایی باز در مرکز آن وجود دارد.

یک‌سال پس از گشایش نسخه اصلی پلکان برامانته، پاپ ژولیوس دوم در سال 1506 موزه واتیکان را افتتاح کرد. اما درهای این موزه تا سال 1771 و در دوره حکومت پاپ کلمنت چهاردهم برای عموم باز نشد.

[caption id="attachment_35113" align="aligncenter" width="1600"] پلکان جدید برامانته[/caption]

موزه واتیکان در بلوار واتیکان در شهر رم و داخل شهر/کشور واتیکان قرار دارد و بخش وسیعی از حیاط کاخ بِلوِدره را در بر می‌گیرد.

همه ساله 18 میلیون علاقه‌مند از اشیا و آثار هنری ارزشمند آن که در تالارها و راهروهای 7 کیلومتری موزه واتیکان در معرض دید گذاشته شده‌اند بازدید می‌کنند. به‌طوری‌که این موزه به‌عنوان پربازدیدکننده‌ترین موزه شبه‌جزیره ایتالیا شناخته می‌شود.

ژانویه 2017، پاپ فرانسیس (پاپ فرانچسکو) باربارا یاتا را به‌عنوان اولین زنی که در پست معاون مدیر موزه واتیکان انتخاب شده است به این سمت منصوب کرد.

[related-post id="9124"]

[related-post id="28565"]
کد خبر 35108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =