میراثیان دایه‌های مهربان‌تر از مادر هنرهای تجسمی | وقتی ایکومی‌ها مدیران نگارخانه‌ها را به افطاری دعوت می‌کنند






چمدان : سعید فلاح‌فر کارشناس ارشد مرمت و دکترای پژوهش هنر یادداشتی در زمینه فعالیت های اخیر ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) نوشت که در زیر می‌خوانید:


ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها که در حال حاضر احمد محیط طباطبائی مدیریت آن را به عهده دارد) برای روز جمعه از مدیران نگارخانه ها دعوت کرده تا در شهر کتاب فرشته افطاری دور هم باشند. خیر است. قبول باشد انشاءالله.

یادتان هست که مدیریت شهر کتاب فرشته با چه کسی یا وصل به چه کسانی است؟ تب و تاب های تازه یکی دو نفر از اعضاء ایکوم و بالاخره این دعوت نامعمول در حدود وظائف این شورا، راستش مرا هم کمی کنجکاو کرده است. چرا؟ چون اهداف ایکوم در اساسنامه این طور تعریف و تقسیم شده است:

الف) تشویق و حمایت از تاسیس، توسعه و مدیریت حرفه‌ای کلیه و انواع موزه‌ها

ب) پیشرفت دانش و درک طبیعت، وظایف و نقش موزه‌ها در خدمت جامعه و توسعه آن

پ) برقراری همکاری و مساعدت دوجانبه بین موزه‌ها و بین کارکنان حرفه‌ای موزه‌های کشورهای مختلف

ت) بیان، حمایت و پیشبرد انواع منافع کارکنان حرفه‌ای موزه

ث) پیشبرد و انتشار دانش موزه‌شناسی و سایر روش‌های مدیریت و عملیات موزه.

که هیچ کجای آن اشاره ای به فعالیت مشابه هنرهای تجسمی و نگارخانه ها که هم متولی مستقلی دارند و هم ماهیتی کاملاً متفاوت نشده است.

می دانم به هر حال همکاری در هر کاری می تواند مفید باشد اما نمی دانم وقتی که اوضاع موزه های تخصصی مربوط به حوزه کاری ایکوم پر از اما و اگرهاست، پر از کاستی های تجهیزاتی و مبانی نظری روزآمد و... است، وقتی موزه دارهای زبده و قدیمی از فرط مشکلات، نای و حوصله گلایه کردن هم ندارند، یا وقتی به اسامی و اشخاص تکراری و مشترک برمی خورم در غائله انتقال موزه هنرهای معاصر تهران و خروج آثار گنجینه و علامت سئوال های حراج تهران و...؛ مدام تعجب می کنم از این دایه ی مهربان تر از مادر. نمی دانم چه جاذبه ای هست در این هنرهای تجسمی که در فرهنگ و تاریخ موزه های میراث فرهنگی نیست و دلسوزان ایکوم و میراث را علی رغم این که نه تخصصی دارند و نه مسئولیت حقوقی و قانونیاینچنین به جنب و جوش انداخته است. به نظر شما باز هم بعضی ها دنبال همان پروژه های قبلی در حوزه هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران هستند یا ...؟ و یا اگر اینقدر دغدغه در حوزه هنرهای تجسمی دارند، چرا از مبانی قانونی آن وارد نمی شوند؟ به نظر من افطار خوب است. مهربانی خوب است. همکاری هم خوب است. اما چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. آقایان روراست باشیم.
[related-post id="20404"]








 


کد خبر 34991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =