چمدان : تصویری از دو ضلع میدان تاریخی حسن آباد در یک توییتی با نوشته «کاری که بانک ملی با میدان حسن آباد کرد» به سرعت تبدیل به یکی از موضوعات بحث برانگیز شبکه‌های اجتماعی شد. این تصویر که به دلیل شباهت ضلع‌های میدان حسن آباد به اشتباه عکس‌های قبل و بعد ساخت شعبه بانک ملی برداشت شده بود به سرعت در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی با همان توضیح کوتاه نخست منتشر شد.

[related-post id="34821"]



تعرض به حریم میدان تاریخی حسن آباد به سرعت واکنش کاربرانی که از این پیشینه این موضوع بی‌اطلاع بودند را به دنبال داشت. توییت اصلی این عکس خود بارها دیده شده بود و ده‌ها مطلب مشابه آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و چندین کانال در شبکه‌های مجازی نیز آن را باز نشر کردند. حجم بالای بازنشر این تصویر بدون توضیحات دیگر باعث شکل گیری موج اعتراض به ساخت بانک ملی شد و صدها اظهار نظر در این خصوص منتشر شد.



 

در حالی که از جریان تخریب ضلع جنوب شرقی میدان حسن آباد حدود 40 سال و از زمان بازسازی آن حدود 20 سال می‌گذرد، گمنام بودن این میدان تاریخی منحصر به فرد تهران، به گسترش خبر تعرض به میدان حسن آباد کمک کرد و صدها نظر و توییت در این باره منتشر شد که بیشتر آنها اعتراض به ساخت بانک ملی و تخریب میدان حسن آباد بود.



پس از گذشت یک روز و جنجال‌های بسیار درباره تعرض بانک ملی به میدان تاریخی حسن آباد، بسیاری نسبت به قدیمی بودن این اتفاق واکنش نشان دادند و توضیحات تاریخی ارائه شد که نشان می‌داد سال‌ها از تعرض و تخریب میدان تاریخی حسن آباد می‌گذرد.





همچنین به سرعت پای مسئولان شهری به این موضوع باز شد و برخی رسانه‌ها سراغ این اتفاق را از اعضای شورای شهر گرفتند. زهرا صدراعظم نوری در مصاحبه‌ای نسبت به این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کرد اما در ادامه گفت که حقوق مکتسبه بانک ملی و نبود توانایی مالی شهرداری مانع برگردان میدان حسن آباد به وضع اولیه است.





این تصویر جنجالی و جمله کوتاهش که ابتدا باعث بدفهمی شده باعث شد که شبکه‌های اجتماعی این بار شاهد واکنش به یک خبر میراث فرهنگی باشد. از سوی دیگر مطرح شدن این موضوع به شناساندن میدان تاریخی حسن آباد که صدها قصه تاریخی دارد نیز کمک کرد. همچنین موضوع تعرض به حریم بناهای و اماکن تاریخی به ویژه تعرض همه جانبه به سه ضلع از میدان تاریخی حسن آباد، موضوع دیگری بود که در خلال این اتفاق مطرح شد.





 

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به میدان تاریخی حسن آباد هر چند حواشی به دنبال داشت اما نشان داد  که حساسیت عمومی نسبت به وضعیت نگهداری بناها و محوطه های تاریخی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اخبار میراث فرهنگی را تبدیل به موضوع روز کند و آن زمان باید مسئولان و مدیران حوزه میراث فرهنگی به میدان پاسخگویی بیایند.
کد خبر 34802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =