تصاویری که نشان می‌دهد چه بر سر سینما رادیوسیتی آمده است | شاهکاری که مخروبه شد

سینما رادیو سیتی پس از ۶۰ سال پس از افتتاحش با فیلم گوهرفروشان مهتاب در فهرست آثار ملی ثبت شد. بنایی که یکی از آثار معمار معروف حیدر غیایی در تهران است. معماری که ساخت مجلس سنا و سینما مولن روژ را هم در کارنامه دارد.

چمدان : رادیو سیتی سی سال پیش در جریان وقایع انقلاب به آتش کشیده و برای همیشه تعطیل شد. حالا پس از ۶۰ سال این سینما در فهرست آثار ملی ثبت شده تا سایه تخریب از سرش برداشته شود اما طی ۴۰ سال گذشته این سینما تبدیل به مخروبه‌ای شده که شباهتی به رادیو سیتی معروف دهه سی تهران ندارد.
 


رادیو سیتی پس از تعطیلی، مصادره شد و سالها داروخانه ای در این محل دایر گردید. داروخانه حالا سالهاست که جمع آوری شده و از ۱۰ سال پیش مسئولان وعده بازسازی این بنا را با کاربری فرهنگی داده اند. در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف قرار بود این بنا با مشارکت شهرداری تبدیل به مرکز فرهنگی سوم خرداد شود، وعده ای که هرگز محقق نشد. پس از ۱۰ سال از این وعده، سازمان میراث فرهنگی اقدام به ثبت ملی این بنا کرده است. با این وجود رادیو سیتی بیش از ثبت ملی نیازمند رسیدگی و مرمت است. ارگان های دولتی که مالکیت این بنا را در اختیار دارند، رادیو سیتی را رها کرده اند و حالا این اثر فاخر معماری مدرن تهران، شباهتی به روزگار قدیم خود ندارد. سالن اصلی سینما که زمانی ۱۴۰۰ نفر گنجایش داشت و بر سر بلیت هایش دعوا بود، حالا مخروبه بتنی است که یک صندلی ندارد و اگر کسی روزگاری در رادیو سیتی پای فیلم دیدن نشسته باشد و هرگز حالا آن را تشخیص نخواهد داد.
 


سینما رادیوسیتی تهران که جزو مجموعه سینماهای معروفی در دنیاست حالا نیازمند رسیدگی است. پایان بندی فیلم زندگی رادیو سیتی می‌تواند بازگشت به روزگار سرخ شکوهش باشد و این تصویر خاکستری و مخروبه‌اش که بر خیابان ولیعصر سایه افکنده، تمام شود.

کد خبر 34791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =