چمدان : بیست‌ویکمین دوره جام‌جهانی فوتبال مردان از 14 ژوئن تا 15 جولای 2018 (24 خرداد تا 24 تیر 1397) در کشور روسیه برگزار می‌شود. ایران هم در این‌ رقابت‌ها حضور دارد و به‌همین‌دلیل از چندماه قبل علاقه‌مندان تیم ملی فوتبال ایران برای تماشای مهیج‌ترین رویداد ورزشی جهان و سفر به روسیه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ایران از گروه ب با کشورهای پرتغال، اسپانیا و مراکش هم‌گروه است و در روزهای 25 خرداد در ورزشگاه کرستوفسکی شهر سن‌پترزبورگ مقابل مراکش، 30 خرداد در ورزشگاه قازان‌آرنا در شهر قازان مقابل اسپانیا و 4 تیر در ورزشگاه موردوویا آرنا در شهر سارانسک مقابل پرتغال خواهد ایستاد.

درطول این رقابت‌ها مسکو و سن‌پترزبورگ به‌عنوان دو شهر معروفی که به‌طور معمول در فهرست مقصدهای گردشگری روسیه برای ایرانیان شناخته می‌شوند حضوری پررنگ دارند. اما علاوه‌بر این دو شهر، شهرهای کالینینگراد، قازان، کراسنودار، نیژنی نووگورود، روستوف‌نادونو، سامارا، سارانسک، سوچی، ولگوگراد و یاروسلاول هم میزبان این رقابت‌ها هستند. شهرهایی که بی‌شک می‌توانند درطول این رقابت‌ها به‌عنوان مقصدهای گردشگری منحصربه‌فردی مد نظر قرار گیرند.

به‌همین‌منظور چمدان قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و طبیعی این شهرها را معرفی کند.

مسکو

مسکو، پایتخت کشور روسیه، پایتخت و معروف‌ترین شهر روسیه ‌است و به‌عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی روسیه و اروپای شرقی و همچنین بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا شناخته می‌شود.

اولین اسنادی که به وجود مسکو اشاره می‌کنند مربوط به سال 1147 میلادی هستند و بنابراین، قدمت این شهر به 871 سال قبل بازمی‌گردد.

مجموعه کاخ‌های کرملین در مرکز این شهر، نماد سیاسی و تاریخی مسکو است و هرچند درطول دوره کمونیسم معماری این شهر به‌عنوان پایتخت اتحادجماهیر شوروی دستخوش تحولاتی شد اما هنوز هم بسیاری از بناهای باشکوه دوره امپراتوری روسیه در آن خودنمایی می‌کنند.

گردشگری مسکو

به‌دلیل توسعه زیرساخت‌ها بر تعداد مردمی که از سراسر روسیه و از کشورهای دیگر از این شهر بازدید می‌کنند سال به سال، با رشد قابل توجهی به افزوده می‌شود. به‌طوری‌که حدود 17.5 گردشگر در سال 2016 از مسکو بازدید کردند که به‌گفته شهردار این شهر، این رقم در سال 2017 با 23 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به 21.6 میلیون گردشگر رسید. این شهر در رده‌بندی 10 شهر برتر برای سفر در فهرست موسسه Lonely Planet (سیاره تنها) کنار شهرهای لس‌آنجلس، لیسبون و سئول و در رده‌بندی نشنا‌ل‌جئوگرافیک در فهرست 7 مقصد برتر گردشگری قرار دارد.

شرکت بریتانیایی «پست‌آفیس» مسکو را به‌عنوان یکی از در دسترس‌ترین شهرهای اروپایی برای گردشگران در رتبه نهم معرفی کرده است.

زیرساخت‌های هتل‌های این شهر با رشد روزافزونی درحال توسعه‌اند. درحال‌حاضر، درمجموع 58هزارو100 اتاق با ستاره‌های مختلف به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند. این اتاق‌ها در 27 هتل پنج ستاره، 74 هتل چهارستاره، 184 هتل سه‌ستاره، 40 هتل تک‌ستاره، 447 هتل بدون ستاره و 230 مسافرخانه پراکنده شده‌اند.

اواخر سال گذشته، «کارگروه مسکو در سرپرستی ساخت‌وساز دولتی» گزارش داد که امسال همزمان با برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی 2018 هزارو900 اتاق در 9 هتل تازه‌ساز و بازسازی‌شده به بهره‌برداری خواهند رسید. 11 هتل زنجیره‌ای هم با ظرفیت سه‌هزار اتاق راه‌اندازی خواهند شد. همچنین در سال 2017 دپارتمان ورزش و گردشگری مسکو در گزارشی اعلام کرد که برپایه پیش‌بینی‌ها پایتخت روسیه درطول جام‌جهانی یک میلیون هوادار رقابت‌های فوتبال را جذب کند.

جاذبه‌های گردشگری مسکو

کرملین مسکو│ ارگ کرملین، در قلب شهر مسکو قرار دارد و از جنوب بر رودخانه مسکوا، از شرق به کلیسای جامع باسیل مقدس و میدان سرخ و از غرب به باغ الکساندر مشرف است. ارگ کرملین از پنج کاخ و چهار کلیسای جامع تشکیل و با دیوار کرملین و برج‌های کرملین احاطه شده است. مهم‌ترین کاخ این ارگ، «قصر بزرگ کرملین» است که زمانی اقامتگاه رسمی تزار بوده و امروزه اقامتگاه رسمی رییس‌جمهوری فدرال روسیه است. ارگ مسکو در فضایی به‌وسعت 27.7 هکتار بین سال‌های 1482تا 1495 میلادی ساخته شده است.





 

باغ الکساندر│ این باغ، یکی از اولین پارک‌های عمومی مسکو است که سال 1823 با سه باغ مجزا ساخته شد. باغ الکساندر به‌ طول 865 متر در امتداد دیوار غربی کرملین کشیده شده است. بعد از جنگ‌های ناپلئونی، تزار الکساندر اول به معمار اوسیپ بووِه دستور داد تا بخش‌هایی از شهر را که به‌دست نیروهای فرانسوی ویران شده بود بازسازی کند. بووه هم در مدت این بازسازی بین سال‌های 1819 تا 1823 این باغ را ساخت. مقابل دروازه اصلی این پارک، مقبره سربازان گمنام قرار دارد که در آن آتشی جاودانه که از میدان مارس شهر لنینگراد آورده شده روشن است.







 

میدان سرخ│ اغلب از این میدان با عنوان میدان مرکزی مسکو یاد می‌شود. علت نامگذاری میدان سرخ نه به‌دلیل آجرهای سرخ‌رنگ پیرامون آن است و نه با رنگ قرمز که نماد کمونیسم است ارتباطی دارد. در حقیقت، این نام برآمده از واژه روسی «کراسنایا» است که هم به‌ معنی «سرخ» و هم به‌معنی «زیبا» است. تزار الکسی میخایلوویچ منطقه کوچکی میان کلیسای جامع باسیل مقدس، برج اسپاسکایا و سکوی جارچیان را کراسنایا نامید که بعدها به میدان سرخ معروف شد.





 

کلیسای جامع باسیل مقدس│ نام اصلی این سازه مذهبی که در میدان سرخ قرار دارد، «کلیسای واسیلی تقدیس‌شده» است که با نام کلیسای جامع باسیل مقدس هم شناخته می‌شود. این ساختمان که اکنون به موزه تبدیل شده است بین سال‌های 1555 تا 1561 به‌ دستور ایوان چهارم (ایوان مخوف) ساخته شد. این کلیسا تا زمان تکمیل برج ناقوس بزرگ ایوان در سال 1600 میلادی، مرتفع‌ترین ساختمان مسکو بود. ساختمان اصلی این کلیسا در ابتدا با نام «کلیسای تثلیث» شناخته می‌شد که شامل 8 کلیسا بود که اطراف کلیسای نهم (کلیسای مرکزی) را احاطه می‌کردند. کلیسای دهم در سال 1588 بنا شد. معماری این سازه تاریخی که شبیه هیچ کلیسایی در روسیه نیست، به‌شکل شراره‌ای از آتش است که به‌سوی آسمان بالا می‌رود. این کلیسا به‌عنوان بخشی از ارگ کرملین مسکو و میدان سرخ از سال 1990 وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.







 

برج ناقوس بزرگ ایوان│ این برج کلیسا که ارتفاع آن به 81 متر می‌رسد داخل مجموعه کرملین مسکو قرار دارد و بزرگ‌ترین برج و سازه این ارگ است که در سال 1508 در میدان کلیسای جامع (متشکل از سه کلیسای جامع ارتودکس روسی) ساخته شد. سال 1329 اولین سنگ بنای این برج ناقوس در این محل نصب شد اما ساخت‌وساز آن حدود دو قرن بعد در سال 1505 آغاز شد و سه سال بعد زیر نظر حکومت تزار واسیلی سوم به اتمام رسید. اما درکمال شگفتی واسیلی سوم دستور داد که روی پی این برج، برج مرتفع‌تری ساخته شود. برج جدید ناقوس در سال 1508 با ارتفاع 60 متر بنا شد. در سال 1600، به‌دستور بوریس گودونوف، برج به ارتفاع امروزی‌اش رسید و تا زمان ساخت کلیسای جامع مسیح منجی در سال 1883 این برج به‌عنوان بلندترین ساختمان مسکوی قدیم شناخته می‌شد.





 

برج اسپاسکایا│ این برج که به‌معنی «برج منجی» است برج اصلی دیوار شرقی کرملین مسکو است و از میدان سرخ چشم‌انداز دارد. معمار ایتالیایی پیه‌ترو آنتونیو سولاری، برج اسپاسکایا را در سال 1491 ساخت. نام اولیه این سازه، فرولوسکایا بود. نام کنونی آن برگرفته از جمله «اسپاس نِروکوتفورنی» به‌معنی «منجی با دست‌ها ساخته نمی‌شود» است. برج اسپاسکایا اولین برج از 20 برج کرملین مسکو است و ارتفاع آن به 71 متر می‌رسد.



 

آرامگاه لنین│ مقبره لنین با الهام از معماری هرم جوزر (هرم پلکانی) در ممفیس مصر و آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد ایران ساخته شده است. ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ لنین، رهبر انقلابی اتحادجماهیر شوروی درگذشت. باوجود اعتراض برخی رهبران کمونیست، جسد لنین مومیایی شد و به‌مدتی طولانی در مقبره‌اش در میدان سرخ به‌معرض دید عموم گذاشته شد. بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۷۰ این مومیایی بارها جابه‌جا شد، اما سرانجام به مقبره‌اش بازگشت. سال ۲۰۱۶ علی‌رغم اینکه سال‌ها از فروپاشی شوروی می‌گذشت، دولت ولادیمیر پوتین با هدف حفظ بخشی از تاریخ روسیه اعلام کرد که ۱۳میلیون روبل (۲۰۰هزار دلار) برای نگهداری از جسد مومیایی لنین بودجه اختصاص می‌دهد. پس‌ از ترمیم و مراقبت‌های جدیدی که به‌لطف این اختصاص بودجه انجام شد بازدید عمومی از این مومیایی از سال ۲۰۱۷ از سر گرفته شد.





 

[related-post id="10444"]

[related-post id="34693"]
کد خبر 34656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مونا gazand.ir ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    عجب جایی هس اه ادم باس بره فقط عکس بگیره از اونجا هییی