نامه کارشناسان به روحانی درباره بافت تاريخی شيراز |  بافت تاریخی شیراز را دریابید

چمدان :  در متن نامه متخصصان معماری، مرمت، شهرسازی و اهالی فرهنگ آمده است:

جناب آقای رئیس‌جمهور؛ از آنجایی که شیراز به‌عنوان یکی از پایگاه‌های هویت و فرهنگ ایران اسلامی نه‌تنها متعلق به اهالی شیراز که متعلق به همه ایرانیان است و حفظ این میراث ماندگار فرهنگی از دغدغه‌های همیشگی فرهنگ‌دوستان بوده است به استحضار می‌رسانیم که طی قرن‌ها بافت مسکونی و تاریخی شیراز با اماکن متبرکه و موردعلاقه مردم شیراز در مجاورت یکدیگر در همدلی و صلح رشد یافته‌اند و هر یک به رشد و بالندگی دیگری کمک نموده است و این دو آن‌چنان در ذهن و فرهنگ ایرانی در هم تنیده‌اند که همچون یک مجموعه یکپارچه عمل می‌کنند.

لیکن در سال‌های گذشته برخی این همدلی و تعادل را برهم زده‌اند که حاصلی جز تخریب فیزیکی بافت تاریخی و تخریب وجهه و شأن اماکن متبرکه در ذهن مردم نداشته است. شاید تخریب فیزیکی خانه‌هایی با ثبت تاریخی نگران‌کننده باشد ولی نگران‌کننده‌تر آن است که این تخریب با نام اماکن متبرکه و مورد وثوق قلبی ایرانیان صورت گیرد که همیشه به مهربانی و شفادهندگی و حمایت از خواسته‌های مردم شهره بوده‌اند. این جدایی در طول 20 سال گذشته جز نابودی کالبد معماری میراث ایرانیان و روح دلبستگی به اماکن متبرکه حاصلی نداشته است.

لذا ما متخصصین معمار، شهرساز، مرمت ابنیه، جامعه‌شناس و اهالی فرهنگ از شما تقاضا داریم با توجه به رویه اعتدالی دولت در ایجاد توازن، با بازنگری در طرح مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی و نظارت دقیق بر مقیدشدن همه نهادها به اجرای طرح مصوب آینده، همدلی و توازن به بافت تاریخی و اماکن متبرکه بازگردد.

کد خبر 34650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =