چمدان :  تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که رنگ‌ها روی خاک باقی می‌ماند و تنها با بارش باران از سطح زمین پاک می‌شود. همچنین ویدئویی از یک چوپان منتشر شده است که او ضمن اعتراض نسبت به برگزاری این جشن‌ها در طبیعت می‌گوید که دام‌هایش در محوطه‌هایی که رنگ ریخته شده چرا نمی‌کنند.

پای برگزاری جشن رنگ حالا در بسیاری از شهرها باز شده و تصاویر اطلاعات تورها نشان می‌دهد که در استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان و فارس تورهای جشن رنگ برگزار شده است. این جشن که تقلیدی از جشن هولی هندو هاست آسیب‌های فرهنگی را نیز به دنبال خود دارد.



هولی ؛ جشن مورد علاقه هندوها

هومن بابک، پژوهشگر فرهنگ هند درباره جشن هولی به چمدان می‌گوید: هولی یک جشن بهاره برای برداشت محصول است. این جشن در همه جای هند برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به حضور جوامع هندوها در کشورهای دیگر نیز این جشن برگزار می‌شود. شاخصه‌های فرهنگ جهانی باعث شده کشورهای دیگر نیز به این جشن علاقه نشان بدهند و این جشن حتی در اسپانیا نیز برگزار می‌شود.

او درباره نحوه برگزاری این جشن می‌گوید: ادعا می‌شود که رنگ های جشن هولی رنگ طبیعی است و از گیاهان به دست می آید. اما مهمترین موضوع این است که هولی یک جشن شهری است و در همه جای دنیا در شهرها برگزار می شود و این جشن را در طبیعت برگزار نمی کنند.

تاثیر رنگ‌ها روی طبیعت

اعتراض‌ها به برگزاری تور جشن رنگ باعث شد برخی از برگزار کننده‌ها و شرکت کنندگان این تورها مدعی شوند که رنگ استفاده شده در تور طبیعی بوده و برای طبیعت ضرری به همراه نداشته است. ایمان معماریان، پزشک حیات وحش درباره آسیب‌های رنگ در طبیعت به چمدان می‌گوید: اینکه رنگ‌ها طبیعی یا غیرطبیعی باشند در تخریبی بودن آنها در طبیعت تغییری ایجاد نمی‌کند. این رنگ‌ها روی گیاهان باقی می‌ماند و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود. از بین رفتن پوشش گیاهی به چرخه زندگی طبیعی در منطقه آسیب می‌زند.

او با اشاره به تاثیر این اتفاق روی حیات وحش می‌گوید: از بین بردن شکل طبیعی منطقه روی زندگی حیات وحش اثر می‌گذارد. حیوانات روی قلمرو و محل زندگی خود حساس هستند و هرگونه تغییر در آن می‌تواند باعث ترس حیوانات یا حتی کوچ به نقطه دیگری شود که این موضوع نیز آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.



رنگ‌ها طبیعی نیست

پس از مطرح شدن شائبه طبیعی بودن رنگ‌ها و ضرر نداشتن برای طبیعت، یکی از فعالان طبیعت گردی در گزارشی از بازار تهران اعلام کرد که رنگ‌هایی که برای این تورها خریداری می‌شود، شیمیایی و غیرطبیعی است و نه تنها برای طبیعت که برای انسان‌ها نیز مضر است. همچنین تحقیقی از دو دانشمند خارجی نیز منتشر شده که آنها روی تاثیرات رنگ‌های جشن هولی هند روی خاک مطالعه کرده‌اند. در این تحقیق جشن هولی و گسترش آن یکی از خطرات برای محیط زیست اعلام شده است.

زبان زمین باش

حفاظت از طبیعت اصل مهم طبیعت گردی است و در دوره‌های آموزش تورگردان‌های طبیعت همواره به این موضوع پرداخته می‌شود و اهمیت آن به متقاضیان کارت راهنمای گردشگری گوشزد می‌شود. با این وجود برخی به طمع سود مالی راهی خلاف این مسیر و توصیه‌ها را طی می‌کنند. اتفاقی که باعث شد این بار معترضان به تورهای جشن رنگ، بخشی از جامعه دوستداران طبیعت و طبیعت گردها باشند. اعتراضی که در شبکه‌های اجتماعی با شعار «زبان زمین باش» مطرح شد.

پشیمانی برخی از تورگردان‌ها

پس از اعتراض گسترده فعالان محیط زیست و طبیعت گردها به برگزاری جشن رنگ در طبیعت، برخی  از برگزار کننده این تورها پس از متوجه شدن آسیب‌های وارده به طبیعت نسبت به اقدامات خود عذرخواهی کردند. با این وجود بیم آن می‌رود که برخی سودجویان با سوءاستفاده از جذابیت این تورها برای مخاطبان ایرانی به برگزاری و کسب سود مالی ادامه دهند. اتفاقی که نشان می‌دهد برخی از آژانس‌های گردشگری نیازمند کنترل هستند تا با راه اندازی جریان‌های تخریبی تنها به فکر سودجویی مالی نباشد. تجربه جشن رنگ نشان می‌دهد که کنترل جامعه طبیعت گردها می‌تواند بهتر و سریع‌تر از هر نهادی عمل کند و تاثیر بگذارد.

 
کد خبر 34599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =