چمدان : در ترکیه مجسمه بزرگی از ابن سینا بنا شده است و زیر آن نوشته شده است: ابن سینا حکیم بزرگ ترک! این موضوعی است که مدتی است به شدت خشم کاربران ایرانی را درآورده است.

هرچند عربها و تاجیک ها و ازبک ها نیز او را به خود نسبت می دهند، اما او در امپراطوری ایران (بخارا- در ازبکستان امروزی) متولد شده و در ایران امروزی مدفون است و آثارش به زبان فارسی میباشند و بنا بر این ایرانیان او را ایرانی می دانند.

[caption id="attachment_34276" align="aligncenter" width="720"] ترکیه در اقدامی غیر فرهنگی و غیر اخلاقی مجسمه ابن سینا را وسط شهر گذاشته و نوشته "ابن سینا دانشمند بزرگ ترک!"[/caption]

به گزارش اسپوتنیک،کاربران ایرانی از این اقدام ترکیه به خشم آمده و معتقدند ترکیه صرفا به علت نداشتن پیشینه فرهنگی غنی دست به جعل تاریخ می زند و این کار به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. این اولین باری نیست که ترکیه چنین اقدامی می کند وترکها درباره برخی مفاخر دیگر ایرانی همچنین مولوی نیز قبلا به این اقدام دست زده بودند. اما در مورد ابن سینا هیچ وجه ارتباطی با ترکیه وجود ندارد، حتی آرامگاه او در ترکیه نیست که همچون مولوی بتوانند او را ترک بخوانند.

[caption id="attachment_34280" align="aligncenter" width="800"] ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، (زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش در بخارا – درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی) پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، روان‌شناس، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. هم چنین وی در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد.دانشنامهٔ فلسفهٔ دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می‌کند. کتاب قانون ابن سینا در پزشکی به سال ۱۹۷۳ در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تجدید چاپ گردیده‌است.آرامگاه بوعلی‌سینا در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌است[/caption]

به عقیده کاربران این دروغ آنقدر واضح است که جای نگرانی نیست چرا که با خواندن کتاب‌های او و یا دیدن آثار او که همگی به زبان فارسی هستند به راحتی می‌توان متوجه شد که او ترک نبوده است. برخی کاربران معتقدند کوتاهی از خود مردم و مسئولین ایران است چراکه این گذشته درخشان و پیشینه فرهنگی غنی را باید واضح تر به جامعه جهانی عرضه داشت در غیر این صورت صاحبان و مدعیان مختلفی برای آن پیدا می‌شود.

[caption id="attachment_34278" align="aligncenter" width="1100"] برخی در شبکه های مجازی با انتشار این عکس عنوان می کنند که عکس حکیم بوعلی سینا از روی جلد دفترچه های تأمین اجتماعی حذف شده است[/caption]

به گفته کاربران ناراحت کننده تر از همه آن است که هرچه دیگران در ساختن مفاخر جعلی تلاش میکنند، در ایران در این قضیه پسرفت دیده می شود. نمونه آن هم اینکه تصویر ابن سینا که سالها بر روی دفترچه تامین اجتماعی نقش بسته بود در چاپ جدید آن حذف شده است!

[caption id="attachment_34279" align="aligncenter" width="500"] آرامگاه  بوعلی سینا در همدان[/caption]

این مساله کاربران را به انتقاد از مسئولین بازداشته است و اقدام ترکیه را متاثر از بی توجهی ایران میدانند. آنها میگویند شاید در حال حاضر چیز زیادی برای افتخارکردن نداشته باشیم اما باید به گذشته غنی که فرهنگ و تمدن ایرانی برخاسته از آن است بیش از پیش بها دهیم تا برای آن مدعی جدیدی پیدا نشود.

 

 
کد خبر 34267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خانه ما خیلی وقته پدر ندارد که مواظبمان باشد ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    خانه ما خیلی وقته پدر ندارد که مواظبمان باشد