چمدان : در جزیره دوردست کمپبل واقع در فاصله بیش‌از 600 کیلومتری جنوب سرزمین اصلی نیوزلند، بیش‌از 110 سال است که یک اصله نوئل سیتکایی به‌تنهایی زندگی می‌کند و به‌ همین‌ علت به‌ عنوان تنهاترین درخت سیاره زمین شناخته می‌شود. نزدیک‌ترین درخت همسایه‌اش بیش‌از 220 کیلومتر آن‌ سوتر در جزایر آکلند زندگی می‌کند و نزدیک‌ترین عضو خانواده‌اش در نیم‌کره شمالی زمین سکونت دارد. پس این درخت که بومی نیم‌کره شمالی است چگونه از نیم‌کره جنوبی سر در آورده است؟

جزیره کمپبل یکی از جنوبی‌ترین جزایر نیوزلند است و در منطقه‌ای قرار دارد که تحت وزش بادهای شدید غربی است و این بادها اجازه نمی‌دهند که هیچ گیاهی از چندمتر بلندتر شود. دمای این منطقه معمولا خنک و حدود 10 درجه سانتیگراد است. ابرهایی که به این جزیره می‌رسند بارانی هستند و بنابراین فقط 40 روز از سال در آنجا باران نمی‌بارد و به‌ندرت مدت‌زمان هوای آفتابی به 600 ساعت در سال (به‌ طور متوسط کمتر از 2 ساعت در روز) می‌رسد.

تنها گیاهانی که در این اقلیم زنده می‌مانند نوعی از علف‌های چند ساله با نام «مگاهرب» (بزرگ‌ علف) است. این نامگذاری به‌دلیل برگ‌های این علف‌ها است که به‌طرز غیرعادی بزرگ هستند و سطح آنها به اندازه برگه کاغذ چاپگرها است. بزرگ‌ بودن برگ‌های این علف‌ها نوعی سازگاری طبیعی برای استفاده بهتر و جذب بیشتر مقدار کم آفتاب است.

درخت نوئل سیتکایی به‌ طور طبیعی در هیچ نقطه‌ از این منطقه رشد نمی‌کند. در حقیقت، هیچ نوئل سیتکایی در هیچ‌ جای نیم‌کره جنوبی زمین وجود ندارد. تنها نقطه‌ای که این گونه از درخت در آن رشد می‌کند کمربند ساحل غربی آمریکای شمالی است که از جنوب آلاسکا و بریتیش کلمبیا در کانادا تا شمال کالیفرنیا کشیده می‌شود.

لرد رانفورلی که بین سال‌های 1897 تا 1904 فرماندار کل نیوزلند بود وقتی حدود سال‌های 1901 تا 1907 در حال انجام ماموریت اکتشافی در جزایر اطراف سرزمین اصلی نیوزلند بود تا گونه‌هایی از پرندگان را برای موزه بریتانیا در لندن جمع کند این نوئل سیتکایی را در جزیره کمپبل کاشت.

هرچند به‌دلیل هوای معتدل این درخت در این جای غیرعادی که هزاران کیلومتر از زادگاهش فاصله دارد زنده مانده اما در طول حدود 110 سال ارتفاعش به‌سختی به 10 متر رسیده است درحالی‌که قد خویشاوندانش در نیم‌کره شمالی تا 60 متر هم می‌رسد.

تا سال 1973 لقب تنهاترین درخت زمین متعلق به درخت تنره از گونه آکاسیای چتری در منطقه صحرای بزرگ آفریقا در شمال‌شرقی نیجر بود که بیش‌از ۴۰۰ کیلومتر با نزدیک‌ترین درخت همسایه فاصله داشت و در دهه ۳۰ قرن بیستم برای مردم محلی و کاروان‌های شتری که از این منطقه از بیابان عبور می‌کردند تنها نقطه‌ مشخص‌شده در نقشه با مقیاس ۱:۴۰۰۰۰۰۰ بود. اما سال ۱۹۷۳ این درخت تنره در اثر برخورد یک کامیون از پا درآمد. گفته می‌شود که راننده کامیون احتمالاً در حالت عادی نبوده است. از آن‌زمان، این لقب به نوئل سیتکایی جزیره کمپبل رسید که فاصله‌اش تا نزدیک‌ترین درخت همسایه بیش‌از 220 کیلومتر است.

[caption id="attachment_34261" align="aligncenter" width="800"] در جزیره دوردست کمپبل واقع در فاصله بیش‌از 600 کیلومتری جنوب سرزمین اصلی نیوزلند بیش‌از 110 سال است که یک اصله نوئل سیتکایی به‌تنهایی زندگی می‌کند و به‌همین‌علت به‌عنوان تنهاترین درخت سیاره زمین شناخته می‌شود[/caption]

 

[caption id="attachment_34260" align="aligncenter" width="1000"] لرد رانفورلی که بین سال‌های 1897 تا 1904 فرماندار کل نیوزلند بود وقتی حدود سال‌های 1901 تا 1907 درحال انجام ماموریت اکتشافی در جزایر اطراف سرزمین اصلی نیوزلند بود تا گونه‌هایی از پرندگان را برای موزه بریتانیا در لندن جمع کند این نوئل سیتکایی را در جزیره کمپبل کاشت[/caption]

 

[caption id="attachment_34259" align="aligncenter" width="1356"] به‌دلیل هوای معتدل این درخت در این جای غیرعادی که هزاران کیلومتر از زادگاهش فاصله دارد زنده مانده اما در طول حدود 110 سال ارتفاعش به‌سختی به 10 متر رسیده است درحالی‌که قد خویشاوندانش در نیم‌کره شمالی تا 60 متر هم می‌رسد[/caption]

 

[caption id="attachment_34257" align="aligncenter" width="1108"] تا سال 1973 لقب تنهاترین درخت زمین متعلق به درخت تنره از گونه آکاسیای چتری در منطقه صحرای بزرگ آفریقا در شمال‌شرقی نیجر بود که بیش‌از ۴۰۰ کیلومتر با نزدیک‌ترین درخت همسایه فاصله داشت و در دهه ۳۰ قرن بیستم برای مردم محلی و کاروان‌های شتری که از این منطقه از بیابان عبور می‌کردند تنها نقطه‌ مشخص‌شده در نقشه با مقیاس ۱:۴۰۰۰۰۰۰ بود. اما سال ۱۹۷۳ این درخت تنره در اثر برخورد یک کامیون از پا درآمد. بعد از این اتفاق، سازه‌ای فولادی در یادبود این درخت به جای آن بنا شد[/caption]

[related-post id="2005"]
کد خبر 34256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =