خورشت پسته و دیگی در سفره‌های رنگین دامغانی | دامغان؛ مقصدی متفاوت برای غذاگردی

دامغان غذاهای خوشمزه‌ای دارد که ویژه همین منطقه و کمتر شناخته شده است. در ادامه این گزارش با برخی از این غذاها آشنا شوید.

خورشت پسته

دامغان به خاطر پسته‌هایش بسیار معروف است، بنابراین چندان عجیب نیست اگر یکی از معروف‌ترین غذاهای این شهر با پسته باشد، خورشت پسته تقریبا شبیه به خورشت فسنجان درست می‌شود با این تفاوت که به جای گردوی آسیاب شده از پسته آسیاب شده استفاده می‌کنند.

در این غذا تکه‌های  گوشت گوسفند را به پیازداغ اضافه می‌کنند، سپس پسته آسیاب شده را به آن اضافه می‌کنند و تفت می‌دهند. سپس به آن آب اضافه می‌کنند تا پسته به روغن بیفتد و در نهایت نمک و ادویه و کمی رب انار به آن اضافه می‌شود.
 

خورشت پسته | عکس: آیسان زرفام

دیگی

دیگی نیز یکی از غذاهای خوشمزه دامغانی و البته شهرهای اطراف است که بیشتر به غذای چوپانان مشهور شده‌است. در این غذا تکه‌های گوشت گوسفند را به همراه گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه، لابه لای پلو می‌گذارند و دیگ را درون اجاق‌هایی درون زمین قرار می‌دهند و روی در دیگ را نیز ذغال می‌گذارند تا آرا آرام با حرارت ذغال اجاق در دل زمین بپزد و آب گوشت به خورد برنج برود.
 

دیگی در حال پخت در اجاق سنتی | عکس: آیسان زرفام
 

دیگی | عکس: آیسان زرفام
 

دیگی | عکس: آیسان زرفام

مانی پلو

برای پخت این غذا گوشت تفت داده شده با پیاز داغ و زردچوبه و فلفل را با کمی آب می‌پزند. سپس لپه را در آب می‌پزند و به همراه رشته‌ به برنج در حال جوش در آب و قبل از آبکشی اضافه می‌کنند.

پس از آبکشی موقع دم کردن برنج، مقداری از برنج را با زرده تخم مرغ، ماست و زعفران دم کرده مخلوط می‌کنند و به عنوان ته دیگ استفاده می‌کنند  و گوشت را نیز لابه لای پلو قرار می‌دهند. در نهایت موقع سرو نیز لابه لای برنج زرشک و کشمش تفت داده‌شده می‌ریزند.
 

مانی پلو | عکس: آیسان زرفام
 

مانی پلو | عکس: آیسان زرفام

کد خبر 33973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =