بازار عجیب ارز در دفاتر مسافرتی؛ اینجا هم دلار قاچاق مبادله می‌شود؟! | دفاتر مسافرتی به دلار تور می‌فروشند | با دلار 7 هزارتومانی تور بخرید

چمدان :   پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار و مشکلات به وجود آمده در بازار ارز، آژانس‌های مسافرتی که برگزار کننده تورهای خارجی بودند با چالش‌های متعددی روبرو شدند اما اکنون پس از گذشت مدتی از افزایش قیمت دلار، بررسی‌ها نشان می‌دهد که  برخی از آژانس‌ها اقدام به فروش تور به دلار کرده‌اند؛ آن هم دلار به قیمت 7000 هزار تومان ...

 

 

[caption id="attachment_33884" align="aligncenter" width="757"] قیمت‌های تورهای خارجی همانطور که در عکس بالا می‌بینید به دلار ارائه شده است[/caption]

 

[caption id="attachment_33883" align="aligncenter" width="1000"] تور تونس در یکی دیگر از آژانس‌های مسافراتی ... این آژانس نیز قیمت‌های خود را به دلار منتشر کرده است[/caption]

 

پیگیری‌های خبرنگار چمدان نشان می‌دهد که برخی از آژانس‌ها مستقیما بخشی از هزینه تور را که هزینه هتل عنوان می‌کنند به دلار می‌گیرند و گردشگران باید با داشتن دلار کافی برای خریداری بسته تور به آژانس مسافرتی مراجعه کنند.

اما برخی دیگر هزینه تور را به دلار به مشتریان اعلام می‌کنند اما مشتریان می‌توانند معادل ریالی نرخ روز دلار (بازار آزاد) را بپردازند اما نکته مهم اینجاست در حالی که دولت اعلام کرده نرخ رسمی دلار 4200 تومان است و خرید و فروش دلار به غیر از این نرخ تخلف محسوب می‌شود آژانس‌ها نرخ دیگری را برای محاسبه دلار در نظر می‌گیرند. برای نمونه یکی آژانس‌ها و در سایت رسمی خود برای 22 اردیبهشت ماه قیمت دلار را 7170 تومان اعلام کرده‌ است.

[caption id="attachment_33897" align="aligncenter" width="983"] این آژانس نرخ دلار را در 2 اردیبهشت ماه 7170 تومان تعیین کرده است[/caption]

 

برخی آژانس‌ها نیز با محافظه کاری بیشتری عنوان می‌کنند که گردشگر می‌تواند هزینه تور را به دلار پرداخت کند و یا  اگر می‌خواهد، این هزینه به ریال پرداخت شود باید صبر کند تا آژانس آخرین قیمت دلار را از صرافی طرف معامله آن آژانس بگیرد و به آنها بدهد. البته در صورت درخواست دوم، نام و شماره تلفن گردشگر گرفته می‌شود و آژانس با مطمئن شدن از قصد سفر او برای زمان مشخص، پس از گذشت ساعتی با او تماس می‌گیرد و قیمت نهایی را اعلام می‌کند.

برای نمونه یکی از همین آژانس‌ها  که آژانس معروفی است برای تور تونس در خرداد ماه از مشتری می‌پرسد که می‌خواهد به آژانس دلار پرداخت کند یا معادل ریالی آن را می‌پردازد.

اگر انتخاب مشتری گزینه دوم باشد برای مطمئن شدن از تقاضای مشتری از او شماره تماس و نام خانوادگی می‌خواهد و پس از گذشت ساعتی با گردشگر تماس می‌گیرد و قیمت روز دلار را اعلام می‌کند.

این آژانس معروف نرخ دلار را امروز 6910 تومان اعلام کرد. البته تاکید می‌کنند پس از پرداخت هزینه تور و بستن قرار داد،  تغییر قیمت دلار تاثیری بر قیمت پرداخت شده نخواهد داشت.

فرایند تعیین نرخ تور بر اساس قیمت روز دلار در بازار آزاد (رقمی غیر از 4200 تومان) که به گفته رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور قاچاق محسوب می‌شود نشان از این نکته دارد که هیچ نظارتی بر این آژانس‌ها وجود ندارد و اگر وجود دارد سازمان میراث فرهنگی خارج از ضوابط تعیین شده دولت نسبت به این اقدام آژانس‌ها ورود نکرده است.

هرچند این اقدام آژانس‌ها گردشگران را با مشکل روبرو می‌کند اما بی‌شک تغییر قیمت ناگهانی دلار آژانس‌های مسافرتی را در دراز مدت متضرر خواهد کرد تا جایی که پیش بینی می‌شود این آژانس‌ها با کاهش قابل توجه مسافر مواجه شوند. (به دلیل افزایش قیمت ارز و نرخ عوارض خروج از کشور)

در این بین جای خالی نظارت و ساماندهی به این وضعیت توسط مسولان دولتی که اصرار دارند قیمت ارز در کشور 4200 تومان است بسیار  به چشم می‌خورد تا هم از تخلف آژانس‌ها جلوگیری کند و هم مانع متضرر و ورشکست شدن‌ دفاتر مسافرتی که بخش خصوصی هستند و بخش قابل توجهی از بازار کار کشور را تشکیل داده‌اند شوند.

 

[related-post id="32450"]

[related-post id="33032"]

 
کد خبر 33881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 123@yahoo.com ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    قابل توجه جناب آقای جهانگیری