چمدان : وزارت امور خارجه به‌تازگی تقاضانامه‌ای به هیئت دولت ارائه کرده است تا بتواند براساس مجوز دولت، باغ ویلایی بزرگ و معروف کاخ «والری» در جزیره موریس را فروخته و درآمد ناشی از فروش این ملک پس از واریز به حساب خزانه عمومی کشور صرف تکمیل برخی پروژه‌های مدنظر وزارت امور خارجه شود.

علت معروف بودن این ویلا و کاخ به‌دلیل اقامت پهلوی اول در این ویلا در جزیره موریس پس از تبعید از ایران توسط انگلیسی‌ها بوده است که ده‌ها سال است بدون رسیدگی به حال خود رها شده است.



 

این در حالی است که «مارک تواین» نویسنده آمریکایی  جزیره موریس را بهشت روی زمین توصیف کرده و براساس آمار سازمان جهانی گردشگری یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان است.

[related-post id="33222"]

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره تصمیم وزارت امور خارجه برای فروش ویلای «موریس» و همچنین درباره عقیده کارشناسان برای ساماندهی و تبدیل آن به مجموعه‌ای برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران گفت: کارشناسان تنها از منظر حوزه گردشگری به این موضوع نگاه می‌کنند ولی بنده عقیده دارم باید از این حد فراتر رفت و به این مجموعه به‌مثابه سند نگریست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به تسنیم گفت: در مرکز اسناد وزارت امور خارجه سندهای تاریخی ارزشمند فراوانی وجود دارد که قیمت برخی از آنها اگر به حراج‌های بین‌المللی عرضه شود حتی از کاخ والری بیشتر است. سؤال این است که آیا قیمت گزاف این اسناد سبب می‌شود تا وزارت خارجه به‌فکر فروش آنها و کسب درآمد بیفتد؟ از طرف دیگر سند که فقط محدود به کاغذ و عکس نیست. ویلا و کاخ «والری» به این حیثیت که زمانی تبعیدگاه پهلوی اول بوده نیز یک سند مهم تاریخی است و به همین علت نمی‌توان آن را فروخت، چون اسناد تاریخی کالا نیستند که مانند کالا با آنها برخورد کنیم و خود را مختار به فروش آنها بپنداریم.

 
کد خبر 33624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =