چمدان : علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار  و عضو فراکسیون امید با بیان این‌که زمانی می‌توان به سود بانکی یک درصد رسید که اقتصاد ما «تورمی» و متکی بر درآمد نفتی نباشد.

وی که عضو فراکسیون گردشگری مجلس نیز است گفت: گردشگری می‌تواند اقتصاد ما را از نفت جدا کند اما بحث نیاز به سرمایه‌گذاری و دانش مطرح است که ما این را نداریم.

تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی در خوانسار در حال از بین رفتن است


در حال حاضر برجام به هر شکلی که بوده است آن را نادیده گرفتند و خودمان باید کاری انجام دهیم. از نظر شما اگر گردشگری فعال شود چقدر می‌تواند به کشور کمک کند و آیا می‌تواند اقتصاد ما را از نفت بی‌نیاز کند؟

گردشگری می‌تواند اقتصاد ما را از نفت جدا کند اما بحث نیاز به سرمایه‌گذاری و دانش مطرح است که ما این را نداریم. در زمینه حفظ میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری و در زمینه جلوگیری از این که گردشگری به آثار تاریخی ما آسیب برساند ما عقب هستیم. اینکه ما به وسیله گردشگری از آثار تاریخی‌مان می‌خواهیم صرفا پول در بیاوریم آسیب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و در نهایت مانند دریاچه ارومیه خواهد شد که امروزی کاری برای آن نمی‌شود انجام داد. گردشگری نیاز به دانش دارد که متاسفانه ما نداریم.

با این حساب فراکسیون گردشگری با چه هدفی در مجلس تشکیل شد ؟ امروز برای تغییر کاربری یک خانه به یک مکان تاریخی بین چهار تا هفت ماه طول می‌کشد تا به شما مجوز دهند. این هفت ماه می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

تک تک اینها چالش‌هایی است که بنده خودم در حوزه انتخابیه‌ام دارم. امروز تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی در خوانسار در حال از بین رفتن است.

 هدف از تشکیل فراکسیون گردشگری چه بود؟

امسال در منطقه گردشگر پنج برابر شده است. دستاورد فراکسیون گردشگری امسال این بوده است که طی این دو سال فعالیت توانستیم تعداد گردشگر را افزایش دهیم و ثبت آثار تاریخی را نیز بالا ببریم.

طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی برای ملزم به پاسخگو شدن آن است


 مردم آماده هستند خانه‌های تاریخی ثبت ملی را بخرند و با هزینه خود آن را مرمت کنند و در اختیار گردشگر قرار دهند، دریافت مجوز این کار بین چهار تا هفت ماه زمان می‌برد. کدام سرمایه‌گذاری حاضر است چنین کاری را انجام دهد؟

ما خودمان نسبت به این مساله منتقد هستیم و شما باید این موضوع را از رئیس سازمان میراث فرهنگی بپرسید.

ما یکی از کارهایی که برای پاسخگو بودن سازمان میراث فرهنگی انجام داده‌ایم دادن طرح وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. ما این طرح را به صورت فوریتی آوردیم چرا که سازمان میراث فرهنگی در مقابل ما پاسخگو نبود. سازمان میراث فرهنگی نیز یکی از سازمان‌هایی است که در مقابل مجلس پاسخگو نیست. ما علیرغم اینکه عضو فراکسیون گردشگری هستیم و البته دستاوردهای خوبی نیز داشته‌ایم نمی‌توانیم از سازمان میراث فرهنگی سوال کنیم. فضای کسب و کار به گونه‌ای است که وقتی شما می‌خواهید یک خانه بوم‌گردی را با پول خودت بخری و پروانه بگیری هفت ماه طول می‌کشد، ما منتقد این امر هستیم منتهی ما در مجلس کار اجرایی انجام نمی‌دهیم. ما در مجلس قانونگذاری می‌کنیم. آیا من می‌توانم بر کار رییس سازمان میراث فرهنگی نظارت کنم؟ آیا می‌توانم در کار اجرایی مدیرکل استان دخالت کنم؟

[caption id="attachment_33437" align="aligncenter" width="1100"] علی بختیار نماینده شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان[/caption]

 

سه فراکسیون بودن مجلس دلیل ناکارآمدی


شما عضو فراکسیون گردشگری هستید، چگونه نمی‌توانید در این زمینه دخالت داشته باشید؟ ما در حالی از صنعت گردشگری صحبت می‌کنیم که تور استانبول سه روز با هواپیما 700 هزار تومان است، و تور شیراز با قطار سه روز، 850 هزار تومان است، بلیت هواپیمای چارتر تهران به رشت 100 هزار تومان است و از تهران به استانبول 90 هزار تومان است. با این حساب کدام گردشگری حاضر است با این هزینه‌ها به شیراز و رشت برود و به ترکیه نرود؟ فرق ترکیه با ما در چیست؟ اینکه ما یک الگو داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم اتفاق خوبی است اما ما امروز حتی نمی‌توانیم یک کپی کار خوب باشیم؟

بنده نیز نسبت به این وضعیت منتقد هستم اما مجلس قوه قانونگذار است ولی آقای رییس‌جمهور مسئول اجرای این کار است. اگر ایشان بگوید که قانون ندارد مقصرش مجلس است. اگر آقای مونسان بگوید که من لایحه دادم و در مجلس باقی مانده است باز هم مقصر مجلس است. ما خوشبختانه در این زمینه قانون کم نداریم چرا که سعی کرده‌ایم با حضور خود اعضای دولت در برنامه ششم به طور کامل قانونگذاری کنیم. شما اگر امروز بگویید ما در زمینه گردشگری قانون کافی نداریم بنده می‌گویم ما قانون داریم اما در حوزه اجرا به درستی اجرا نمی‌شود. بنده راجع به خیلی از امور کشور به دولت معترض هستم. به خیلی از اموری که در قوه قضاییه اجرایی می‌شود انتقاد دارم حتی به خود مجلس نیز انتقاد دارم. مجلس 290 نماینده دارد، چرا استیضاح‌ها به نتیجه نرسیده است؟ بنده یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس را سه فراکسیون بودن آن می‌دانم. ما اصلا فراکسیون مستقلین نداریم و هیچ وقت وجود نداشته است. فراکسیون مستقلین یعنی بازی به هم زن، یعنی شما هر کاری بخواهید در مجلس انجام دهید نمی‌توانید آن را انجام دهید. نه اصلاح طلبان می‌توانند کاری کنند و نه اصولگراها می‌توانند کار را پیش ببرند. یکی از دلایل ضعیف شدن مجلس، سه فراکسیون بودن آن است.

 با این حساب اگر اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها با هم نزدیک‌تر شوند آیا مجلس دستاورد بیشتری نخواهد داشت؟ هر موقع ما به مجلس می‌رسیم مجلس می‌گوید ما قوانین‌مان آماده است و دولت باید آن را اجرا کند.

امیدوارم در خرداد ماه در مجلس تغییراتی انجام شود و مجلس بتواند مشکل سه فراکسیونی را حل بکند و هم در جهت تقویت مجلس گام بردارد. تصمیمات اصلی در فراکسیون‌های سیاسی گرفته می‌شود. در جاهایی که باید نظارت قوی باشد و کار را جلو ببریم این سه فراکسیون بودن مانع می‌شود. سه فراکسیون بودن مجلس باعث تضعیف آن شده است.
کد خبر 33431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =