تشکیل وزارت میراث فرهنگی موجب رونق کشور می شود |تعداد مدیران تغییر یافته نشان از هرج و مرج  سازمان میراث فرهنگی دارد

چمدان : مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هرگونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی در طول برنامه ششم ممنوع شده است و حتی در بند (د) ماده 22، وزارتخانه ها دارای 5 معاونت، اما وزارت گردشگری 6 معاونت ندارد، بنابراین نه تنها بار مالی برای دولت ندارد بلکه کاهش نیز دارد.

خبرگزاری خانه ملت نوشت:نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه سازمان میراث فرهنگی به حیات خلوت دولت ها تبدیل شده است، افزود: از لحاظ جاذبه گردشگری و آثار تاریخی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم، اما متاسفانه 10 میلیون مسافر از کشور خارج می شود که نوروز امسال 2 درصد افزایش داشته است و در واقع سالانه 20 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

وی با بیان اینکه کمتر از یک میلیارد دلار درآمد توریستی و گردشگری داریم، تصریح کرد: انتظار می رود نمایندگان برای بهتر شدن وضعیت درآمد گردشگری کشور، به این طرح رأی مثبت دهند.

وقفچی: برای رسیدن به توسعه عادلانه، محرومیت زدایی و حذف فقر باید گردشگری را توسعه داد

علی وقف چی نیز در موافقت با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای رسیدن به چشم انداز 1404 و جذب 20 میلیون توریست چه برنامه ای جز ارتقاء این سازمان دارید، برای رسیدن به توسعه عادلانه، محرومیت زدایی و حذف فقر باید گردشگری را توسعه داد بنابراین نباید بهره برداری اقتصادی را فدای توسعه سازمانی کرد و برای تحقق اقتصاد پویا باید فکری کر د.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور وزیر میراث فرهنگی در دولت موجب ارج نهادن به توریسم و میراث تاریخی ایران می شود، افزود: تعداد مدیران تغییر یافته نشان از هرج و مرج در این سازمان است.

وی ادامه داد: ایران در اقلیم، حیات وحش و فرش رتبه اول در جهان و صنایع دستی جزو سه کشور برتر جهان است با این شرایط باید کمک کرد که از این امکانات در جهت رونق اقتصادی بهره برداری کنیم.

سلحشوری: تشکیل وزارت گردشگری، موجب رونق کشور می شود

همچنین پروانه سلحشوری در موافقت با طرح مذکور گفت: اظهارات کسانی که ادعا می کنند تشکیل وزارتخانه بار مالی دارد، را رد می کنم و همچنین اینکه برخی می گویند این موضوع جزو سیاست های کمونیستی است به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا نمایندگان از فراکسیون ولایی، امید و مستقلین حامی این طرح هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث وزارتخانه شدن رونق کشور را به همراه دارد، گفت: از سواحل مکران تا شمال و جنوب غربی و کردستان سرسبز تمامی مناطق ایران و استان ها و حتی روستاها جاذبه های گردشگری زیادی دارند.

وی ادامه داد: ایران از نظر جاذبه های گردشگری و طبیعت رتبه 5 دنیا و همچنین از نظر میراث فرهنگی رتبه دهم را دارا است، اما متاسفانه برای رونق گردشگری اقدام خاصی انجام نشده است. صنعت گردشگری، صنعتی ارزآور است و نباید به گونه ای عمل شود که ارز از کشور خارج شود، زیرا در کشور با مشکلات ارزی مواجه هستیم.

سازمان میراث فرهنگی در 13 سال گذشته 10 رییس داشت

سمیه محمودی نماینده شهرضا و سخنگوی کمیسیون مشترک اجتماعی، برنامه و بودجه، صنایع و فرهنگی که بررسی این طرح را در دستور کار خود داشت هم در جلسه علنی امروز گفت: قبل از دولت نهم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه هزار کارمند داشت که هم اکنون تعداد آنان به 13 هزار نفر رسیده استکه این نبود نظارت در این سال ها را نشان می دهد.
وی با یادآوری این که ما باید با عزم جدی میراث فرهنگی را از حیاط خلوت دولت ها به مجموعه تخصصی تبدیل کنیم، اظهار داشت: نبود نظارت بر سازمان میراث فرهنگی باعث شده این سازمان پس از ادغام در سال 83 و در 13 سال گذشته 10 رییس و 11 معاون گردشگری داشته باشد.


به گزارش چمدان،نمایندگان در ادامه جلسه علنی - یکشنبه- مجلس شورای اسلامی با 139 رای موافق، 63 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر به کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رای منفی دادند.
این طرح به دلیل بار مالی نیاز به دو سوم آرا بعلاوه یک نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت که رای لازم را کسب نکرد.
در این طرح پیشنهاد شده بود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی وظایف واختیاراتی که به موجب قوانین و مقررات داراست، به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل شود.
بر اساس یکی از تبصره های ماده واحده این طرح، تمامی امکانات، اموال و نیروی انسانی این سازمان مزبور در اختیار وزارت خانه جدید قرارمی گرفت.
همچنین در تبصره دیگری از آن آمده بود: هرگونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بارمالی برای این وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع بوده و دولت مکلف است از تاریخ تصویب این قانون و تشکیل این وزارت خانه بند د ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت کند.

[related-post id="33228"]

[related-post id="33357"]
کد خبر 33354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =