چمدان : وقتی برای اولین‌بار گروهی از پژوهشگران این سازه‌های عجیب سنگی را وسط زمین‌های آتشفشانی عربستان شناسایی و برای بازدید از نزدیک آن‌ها از دولت این کشور درخواست مجوز کردند، دولت سعودی وجود این دروازه‌ها را تکذیب کرد.

اکنون به‌لطف سیستم نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل مجموعه‌ای متشکل از 400 دروازه سنگی عجیب در زمین‌های آتشفشانی حُرَت خيبر در شمال مدینه کشف شده است.

به‌گفته پروفسور دیوید کندی، استاد استرالیایی دانشگاه آکسفورد که نتایج یافته‌هایش را در نشریه Arabian Archeology and Epigraphy منتشر کرده است، درحال حاضر نمی‌توان هیچ توضیحی درباره این سازه‌های اسرارآمیز که از بالا شبیه به درهای بزرگی به‌نظر می‌رسند، ارائه کرد.

[caption id="attachment_3305" align="aligncenter" width="800"] سازه‌های عجیب سنگی وسط زمین‌های آتشفشانی عربستان[/caption]

به‌گزارش روزنامه ایندیپندنت، بعضی از این دروازه‌های سنگی دیوارهایی به ارتفاع سه متر- از نیمر‌خ افقی- دارند و طول بقیه آن‌ها بین 13 تا 518 متر است. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده‌اند که صحرانشینان و قبایل باستانی این منطقه بین 2 هزار تا 9 هزار سال قبل این سازه‌ها را ساخته‌اند.

کندی در این‌خصوص می‌گوید: «عادت داریم که عربستان سعودی را فقط مثل بیابانی بزرگ تصور کنیم اما در عمل، این کشور از منظر باستان‌شناسی جواهری بزرگ است که باید شناسایی و نقشه‌برداری شود.»

این اشکال دروازه‌مانند در سطح خاک دیده نمی‌شوند اما به‌محض‌اینکه از سطح زمین فاصله می‌گیریم به‌طور چشمگیری قابل تشخیص‌اند.

[caption id="attachment_3307" align="aligncenter" width="1305"] زمین‌های آتشفشانی حُرَت خيبر در شمال مدینه و در فاصله 885 کیلومتری از ریاض[/caption]

در دهه بیستم قرن گذشته، سازه‌های مشابهی در عربستان کشف شد. اعتقاد بر این بود که بادیه‌نشینان برای شکار جانوران از این سازه‌ها استفاده می‌کردند اما در مورد این کشف جدید که در زمین‌های آتشفشانی در فاصله بیش‌از 885 کیلومتری از ریاض قرار دارند هیچ قطعیتی وجود ندارد و هنوز نمی‌توان هیچ توضیحی درباره استفاده آن‌ها ارائه کرد.

کندی ادامه می‌دهد: «به‌نظر نمی‌رسند گورستان یا جایی برای اسکان و حتی تله برای شکار جانوران باشند. به بیانی ساده نمی‌دانیم چه هستند و باید منتظر بررسی‌های بیشتر باشیم.»

[caption id="attachment_3306" align="aligncenter" width="961"] این اشکال دروازه‌مانند در سطح خاک دیده نمی‌شوند اما به‌محض‌اینکه از سطح زمین فاصله می‌گیریم به‌طور چشمگیری قابل تشخیص‌اند[/caption]
کد خبر 3304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =