تصمیم مهم دولت برای فروش ارز در دفاتر مسافرتی‌ | دفاتر مسافرتی صرافی می‌شوند؟ | آرش نورآقایی: مسئولان اول فکر کنند بعد تصمیم بگیرند

چمدان :  معاون اول رئیس جمهور پس از بحران‌های به وجود آمده به دلیل افزایش قیمت دلار تا 6200 تومان، دلار را تک نرخی و 4200 تومان اعلام کرد. پیرو این اتفاق محدودیت‌هایی برای ارائه ارز  به وجود آمد از جمله آنکه مسافران و گردشگران ایرانی که قصد داشتند به خارج از کشور سفر کنند برای تامین ارز خود دچار مشکل شدند.

در این میان اعلام شد که ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود.  میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق نیز  ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شد.

همچنین دولت اعلام کرد که متقاضیان ارز مسافرتی با ارائه مدارک مورد نیاز (گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد - در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور) حداکثر چهار روز کاری قبل از سفر در واحدهای بانک ملی ایران نسبت به واریز ریال اقدام و در برابر آن رسید دریافت می‌کنند و از باجه‌های بانک ملی ایران در گیت‌های خروجی فرودگاه‌های بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز با دریافت رسید ارز خود را دریافت کنند.

تفاوتی که مصوبه جدید به وجود آورد در این بود که بر خلاف گذشته که یکبار در سال به گردشگران ارز دولتی داده‌ می‌شد و می‌توانستند بدون محدودیت هر چقدر که بخواهند ارز آزاد بخرند، با مصوبه جدید تنها یک بار در سال به گردشگران ارز داده‌ می‌شود که نرخ آن نیز آزاد است. البته این مصوبه اعلام نکرد که تکلیف گردشگرانی که قصد خروج چندباره از کشور را دارند چیست و چگونه می‌توانند برای دفعات دوم ، سوم و .... ارز تهیه کنند؟

اندکی پس از این مصوبه در روزهای گذشته مصوبه دیگری اعلام شد که بر اساس آن بانک مرکزی به بانک تجارت اجازه داد تا کار فروش ارز به مسافرین خارج از کشور و زوار عتبات عالیات را برعهده گیرد و گفته‌شده‌است که شعب و جزئیات در نظر گرفته شده برای این کار به زودی اعلام می‌شود.

اما مدتی نگذشت که بانک مرکزی مجددا 5 بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان را مسئول تامین ارز دانست و سهمیه ارز برخی کشورها همچون ترکیه را نیز به 500 یورو کاهش داد.

دفاتر مسافرتی به جای صرافی‌ها و بانک‌ها

در شرایطی که تصمیمات متفاوتی در مدت زمان اندکی برای ارز مسافرتی گرفته‌شد، علی اصغر مونسان در سخنرانی خود در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگری اعلام کرد که  مقرر شده تمام ارز مسافرتی از طریق دفاتر مسافرتی تأمین شود.

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی نیز معتقد است که  مونسان تا اجرایی شدن این تصمیم آن را پیگیری خواهد کرد.

او به خبرنگار چمدان می‌گوید: تامین ارز گردشگران اگر از سوی آژانس‌ها اتفاق بیفتد سبب شفاف‌سازی می‌شود چرا که دفاتر می‌دانند که هتل مسافرشان کجاست، چگونه می‌روند و...

رفیعی در پاسخ به اینکه در این صورت مسافرانی که مستقل سفر می‌کنند و خدماتشان را از دفاتر نمی‌گیرند چگونه باید ارزشان را دریافت کنند، اظهار می‌کند: این افراد می‌توانند از بانک ارز بگیرند.

البته برخی کارشناسان با تردید به این مساله می‌نگرند چرا که دولت ساز و کار خود را برای انجام این طرح اعلام نکرده و مشخص نیست که چقدر کار کارشناسی بر روی آن انجام شده‌است. از سوی دیگر، این شبهه وجود دارد که در صورت بروز این اتفاق رانت به وجود بیاید.

آرش نورآقایی چهره مطرح گردشگری کشور و پایه‌گذار کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان می‌گوید: این مساله باید به صورت کارشناسی جلو برود. گاهی برخی مسولان در یک جوی مساله‌ای را عنوان می‌کنند اما  مشخص نیست که به عواقبش فکر کرده‌اند یا خیر.

وی ادامه می‌دهد : در دنیای امروز بسیاری افراد با استفاده از استارت آپ‌ها و برخی سایت‌ها، مسافر جذب می‌کنند یا به صورت بک‌پکی (با یک کوله‌پشتی به صورت مستقل و بدون همراهی با تور) سفر می‌کنند، در این صورت تکلیف آنها‌ چیست؟

پایه‌گذار کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران اظهار می‌کند: این گونه تصمیم گیری‌ها باید بر اساس تحقیق و پیمایش باشد و باید نظر گردشگران نیز در این باره پرسیده شود. اگر بدون تحقیق کافی بخواهیم کاری را انجام دهیم ممکن است با مشکلات جدیدی روبرو شویم و از چاله به چاه بیفتیم.

نورآقایی می‌افزاید: به نظر می‌آید در صورت اجرایی شدن این طرح، کار صرافی‌ها و دفاتر مسافرتی تداخل پیدا کند.

او در پاسخ به اینکه آیا در کشورهای دیگر نیز چنین روالی که دفاتر مسافرتی ارز خارجی را تامین کنند وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید: چنین چیزی در دیگر کشورها نیست و اپراتورها، راهنمایان، صراف‌ها و ... هر کدام فقط به وظایف خودشان عمل می‌کنند.

[related-post id="32801"]

[related-post id="32702"]
کد خبر 33032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =