چمدان : مجسمه بیبیانای مقدس یکی از آثار به‌جامانده از دوره باروک ایتالیا است که در کلیسای کوچکی با همین نام در مرکز شهر رم قرار دارد. گالری بورگزه، مدتی قبل این مجسمه را به امانت گرفت و روز جمعه آن را به کلیسا برگرداند. اما در فرآیند نصب مجدد آن در جایگاه اصلی‌اش انگشت دست راست این مجسمه شکست.

گالری بورگزه در رم از 4 فوریه 2018 این مجسمه را برای برگزاری نمایشگاهی از آثار سبک باروک به امانت گرفته بود و درمدت برگزاری این نمایشگاه 169هزار نفر از بیبیانای مقدس بازدید کردند.

بیبیانا یا ویویانا، زن جوان مسیحی رمی در قرن چهارم میلادی بود که در دوره امپراتوری ژولیانوسِ مرتد، آخرین امپراتور غیرمسیحی رم می‌زیست و به‌دلیل ایمانش کشته شد.

سال 467 میلادی زیر نظر پاپ سیمپلیسیوس و پاپ لئون دوم، کلیسایی در بزرگداشت یاد این زن قدیس بنا شد.

سال 1624، مجسمه‌ساز ایتالیایی جان‌لورنزو بِرنینی همزمان با شروع دوران پاپی اوربان هشتم، سفارش ساخت مجسمه‌ای را برای این کلیسا دریافت کرد که به‌عنوان اولین نمونه از مجسمه‌سازی سبک باروک مسیحی شناخته می‌شود.

پاپ اوربان هشتم که ساخت این مجسمه را برای دوران رهبری‌اش بر قلمرو کاتولیک‌ها خوش‌یمن می‌دانست دستور داد تا کلیسای قدیمی قرن پنجمی را هم به سبک باروک قرن هفدهم بازسازی کنند.



 



 



 



 



 



 

کد خبر 32982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =