چمدان : سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برپایه تمام منابعی که به‌ صورت مجازی از بازارهای جهانی در سال 2017 جمع‌آوری کرده است در روزهای اخیر نتایج گزارش «بارومتر گردشگری جهانی 2018» را منتشر کرد.

برپایه این گزارش، چین در سال 2017 برای سفرهای خارجی بیشترین هزینه را کرده که این رقم برابر با 258 میلیارد دلار است. سه کشور دیگر عضو گروه «اقتصادهای بریک» (شامل چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین) در سال 2017 با افزایش پایدار در صرف هزینه برای سفرهای بین‌المللی مواجه بوده‌اند به‌ طوری‌که فدراسیون روسیه با 13 درصد رشد بعد از چند سال تنزل رتبه، سال گذشته 31 میلیارد دلار آمریکا برای سفرهای خارجی خرج کرد و با سه رتبه رشد نسبت به سال 2016 بار دیگر به فهرست «10 کشور برتر در صرف هزینه سفرهای خارجی» وارد شد و در رتبه هشتم قرار گرفت.

برزیل با 20 درصد رشد و 19 میلیارد دلار هزینه، با هشت پله صعود به رتبه شانزدهم رسید. هند هم با 9 درصد رشد و صرف هزینه 18 میلیارد دلار با چهار پله صعود در سکوی هفدهم ایستاد.

اقتصادهای توسعه‌یافته هم در سال 2017 به رشدشان در صرف‌کردن بیشتر هزینه برای سفرهای خارجی ادامه دادند. در فهرست کشورهای پیشرفته، ایالات‌متحده با 9 درصد رتبه اول را از آن خود کرد و در سطح جهانی بعد از چین در رتبه دوم ایستاد.

مسافران آمریکایی در سال 2017 با 12 میلیارد دلار هزینه بیشتر نسبت به سال 2016 برای گردشگری بین‌المللی، خرج‌کردن این کشور را برای سفرهای خارجی به رقم 135 میلیارد دلار رساندند.

آلمان با 54 میلیارد دلار آمریکا و 3 درصد رشد نسبت به سال قبل در سکوی سوم، انگلستان با 63 میلیارد دلار و 3 درصد رشد نسبت به سال قبل در رتبه چهارم و فرانسه با 41 میلیارد دلار و یک درصد رشد در جایگاه پنجم فهرست «10 کشور برتر در صرف هزینه سفرهای خارجی» ایستاد.

همچنین استرالیا با 7 درصد رشد در رتبه ششم و کانادا با 9 درصد در رتبه هفتم قرار گرفت. کره جنوبی هم با رشد 9 درصدی در رتبه نهم و ایتالیا با افزایش 6 درصدی در سکوی دهم این فهرست جای گرفت.

[caption id="attachment_32887" align="aligncenter" width="596"] پنج رتبه اول کشورهایی که برای سفرهای خارجی بیشترین هزینه را کرده‌اند[/caption]

 

وضعیت گردشگران ورودی

نتیجه حاصل از رشد گردشگری خارج از کشورها به افزایش 7 درصدی گردشگری ورودی در سال 2017 انجامید. به‌طوری‌که در این سال در مجموع یک‌ میلیارد و 323 میلیون گردشگر بین‌المللی ورودی در جهان سفر کردند و درآمد حاصل از ورود آنها به کشورهای مختلف برابر با هزار و 225 میلیارد دلار شد.

براساس گزارش بارومتر گردشگری سال 2018، بالاترین ورودی در سال 2017 برای قاره اروپا بوده است که با صعود 7 درصدی در این سال مواجه شد. بر این‌مبنا 671 میلیون گردشگر در این‌ سال به اروپا وارد شدند و 450 میلیارد دلار درآمد تولید کردند.

آسیا و اقیانوسیه با 324 میلیون گردشگر ورودی 371 میلیارد دلار درآمد به‌دست آوردند و 207 میلیون گردشگر بین‌المللی به قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی وارد شدند که درآمد حاصل از این ورود 313 میلیارد دلار بود.

سهم آفریقا از گردشگران ورودی در سال 2017 برابر با 63 میلیون نفر بود که 33 میلیارد دلار درآمد نصیب این قاره کرد.

همچنین با وجود شرایط بی‌ثبات بعضی از کشورهای خاورمیانه، این منطقه در سال 2017 میزبان 58 میلیون گردشگر بین‌المللی بود که 58 میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردند.

[caption id="attachment_32885" align="aligncenter" width="596"] تعداد ورودی‌ها و درآمدزایی ناشی از آن در قاره‌های مختلف[/caption]

 

سهم ایران از گردشگری جهانی
سیاست‌های کشورهایی چون چین و روسیه به‌وضوح از تلاش این کشورها برای افزایش خروجی حکایت می‌کند زیرا خروجی بیشتر به ورودی بیشتر منجر خواهد شد. تمام کشورهایی که در رتبه‌های بالای فهرست سفرهای خارجی ایستاده‌اند بیشترین درآمد را از گردشگران ورودی هم به‌دست آورده‌اند

نتایج پژوهش دیگری که ازسوی «اطلس جهانی داده‌ها» (WDA) منتشر شده نشان می‌دهد سهمی که حوزه سفر و گردشگری ایران به تولید ناخالص ملی کشورمان اعطا کرده برابر با 7.3 درصد از کل تولید ناخالص ملی (جی‌دی‌پی) و معادل 30.7 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال 2016 برابر 6.9 درصد به ارزش مالی 29.4میلیارد دلار بود.

به‌دلیل رشد سهم کمک گردشگری و سفر در تولید ناخالص ملی در سال 2017، جی‌دی‌پی ایران در این سال 8.8 درصد رشد نشان داد.

همچنین در این‌سال، سهم سفر و گردشگری در رشد اشتغال در ایران برابر با 7.3 درصد معادل یک‌میلیون و 577هزار و 600 نفر بود.

آخرین گزارشی که درخصوص گردشگران خروجی ایران منتشر شده مربوط به دوره زمانی مارس 2016 تا مارس 2017 (سال 1395) است که نشان می‌دهد در این دوره زمانی، فقط 9.01 میلیون ایرانی به مقصدهای خارجی رفته‌اند که از این‌تعداد 4.5 میلیون نفر مسافران زیارتی بوده‌اند.

همچنین، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال 2016 برابر با 4.94 میلیون نفر بود که این رقم نسبت به 693 هزار گردشگر در سال 1996، درمدت 20 سال 4 میلیون‌ و 247 هزار نفر افزایش تعداد ورودی‌ها را نشان می‌دهد.

اگر 4 میلیون‌ و 500 هزار مسافر زیارتی در سال 2016 را از تعداد کلی مسافران خروجی کم کنیم، به رقم واقعی گردشگران ایرانی سفرهای خارجی در این‌سال می‌رسیم که برابر با 4 میلیون‌ و 600 هزار نفر است. بنابراین با نگاهی واقع‌بینانه، تعداد گردشگران ورودی به کشور حتی بیشتر از تعداد گردشگران خروجی بوده است به‌این‌ترتیب، برخلاف اظهارات ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران، سفرهای خارجی در ایران بیش از حد معمول نیست. در پاسخ به این گفته رئیس بانک مرکزی باید گفت که هرچه سفر خارجی ایرانی‌ها بیشتر باشد حاصل آن ضمن ترویج و معرفی ایران به سایر ملل زمینه افزایش ورودی گردشگران خارجی به ایران را هم فراهم می‌کند.

انجام سفرهای خارجی از جنبه‌های مختلفی فوایدی را به کشورها عرضه می‌کند. نخست آنکه بازدید از سرزمین‌های جدید می‌تواند به تبادل فرهنگ‌ها و معرفی کشور مبدا به مردم این مقصدهای گردشگری منجر شود. نتیجه این رفتار، در نوع خودش با این مزیت‌ها همراه است؛ ازیک‌سو، هزینه این معرفی دهان‌به‌دهان به‌مراتب کمتر از هزینه‌های کلان تبلیغاتی است و از سوی‌دیگر، میزان اثربخشی آن بیشتر است. برای مثال، بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند از دوستان ایرانی خودشان درباره نقاط تاریخی کشورمان شنیده‌اند و مشتاق بازدید از بناهای تاریخی‌فرهنگی‌مان شده‌اند.
تعداد گردشگران ورودی به ایران حتی بیشتر از تعداد گردشگران خروجی بوده است به‌این‌ترتیب، برخلاف اظهارات ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران، سفرهای خارجی در ایران بیش از حد معمول نیست. در پاسخ به این گفته رئیس بانک مرکزی باید گفت که هرچه سفر خارجی ایرانی‌ها بیشتر باشد حاصل آن ضمن ترویج و معرفی ایران به سایر ملل زمینه افزایش ورودی گردشگران خارجی به ایران را هم فراهم می‌کند

باوجود تمام این فواید که به‌خصوص مردم ایران در سال 2017 تاحدودی از آنها بهره‌مند شدند، سیاست‌های اخیر دولت در ایجاد محدودیت‌های خرید و فروش ارزی (هم برای مسافران خروجی هم برای گردشگران بین‌المللی ورودی) و بالا بردن تعرفه عوارض خروج بی‌شک سبب خواهد شد که نتایج هرچند اندک اما امیدبخشی که سال 2017 در حوزه گردشگری ایران به‌دست آمد با کاهشی قابل‌توجه مواجه و با ‌نوعی عقب‌گرد همراه شود.

این‌درحالی‌است که سیاست‌های کشورهایی چون چین و روسیه به‌وضوح از تلاش این کشورها برای افزایش خروجی حکایت می‌کند زیرا خروجی بیشتر به ورودی بیشتر منجر خواهد شد. کمااینکه براساس گزارش بارومتر گردشگری جهانی 2018، تمام کشورهایی که در رتبه‌های بالای فهرست سفرهای خارجی ایستاده‌اند در قاره‌های اروپا و آسیا و اقیانوسیه قرار دارند که این دو قاره علاوه‌بر رقم بالای خروجی، بیشترین درآمد را از گردشگران ورودی هم به‌دست آورده‌اند.

[related-post id="4203"]

[related-post id="6223"]

[related-post id="32095"]

[related-post id="32778"]

[related-post id="32818"]
کد خبر 32884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =