400 نقشه جهانی با نام خلیج فارس در حافظه جهانی ثبت شده‌است

چمدان :  فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

  • سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حسب وظیفه ذاتی خود اقداماتی را در حوزه‌های مختلف ثبت آثار در فهرست میراث جهانی داشته است، برهمین اساس در سال 2011 "مهارت لنج‌سازی در خلیج‌فارس" در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

  • بیش از 400 نقشه جهانی در حافظه جهانی ثبت شده است که در تمام آن‌ها نام خلیج فارس حک شده است.

  • خلیج فارس یک موضوع حقیقی است، آثار و شواهد تاریخی و باستانی بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خلیج فارس از آغاز تاریخ متعلق به ایران بوده است، در محوطه باستانی چگاسفلی در شهر بهبهان استان خوزستان آثار و شواهدی وجود دارد که به هزار سال پیش بر می گردد، آثاری که در این منطقه پیدا شده است ممکن است تاریخ شهرنشینی در دنیا را تغییر دهد، این آثار در ارتباط کامل با خلیج‌فارس هستند، همچنین می‌توان به آثاری که در تپه لیان بوشهر یافت شده است اشاره کرد.

  •  خلیج فارس میراث ملموس، ناملموس و طبیعی است، خلیج فارس یک هویت است و اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی در این حوزه انجام داده است برای معرفی خلیج فارس بوده است نه برای اثبات تعلق خلیج فارس به ایران، چراکه این موضوع یک حقیقت انکارناپذیر است.

  • ممکن است برای مدتی بتوان بخش هایی از تاریخ را پنهان کرد اما نمی توان شواهد را از بین برد، خلیج‌فارس براساس تمام شواهدی که در بنادر، محوطه های تاریخی و مواریث فرهنگی می توان مشاهده کرد به ایران پیوند خورده است.

  • سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ثبت 400 نقشه تاریخی با محوریت خلیج فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدام بزرگی در این حوزه انجام داده است، همچنین فیلم "جان مرجان" که با همکاری صداوسیما در مورد آبزیان خلیج فارس ساخته شده است نیز اثری تاثیرگذار است که در شاخه آسیا اقیانوسیه میراث جهانی به ثبت رسیده است، اقدامات و برنامه‌های مهمی در مورد خلیج فارس در سازمان میراث فرهنگی در دستور کار است که اعلام خواهد شد.

  • خلیج‌فارس یک میراث‌فرهنگی تمام‌عیار است، نام خلیج‌فارس هم میراث‌فرهنگی محسوب می شود، ناسیونالیسم یک موضوع نوظهور است درحالی‌که خلیج فارس یک نشان تاریخی و باستانی است که در گذشته‌های دور ریشه دارد و غیرقابل انکار است بنابراین تعلق خلیج‌فارس به ایران ارتباطی با حس ناسیونالیستی ایرانیان ندارد.

کد خبر 32861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =