چمدان : خانه تاریخی حشام لشگر یکی از بناهای تاریخی و واجد ارزش محله بازار تهران است که در 25 آبان سال 84 به شماره 13739 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا دارای دو بخش غربی و شرقی است که بخش شرقی به مالکیت «کمیجانی» و بخش غربی به مالکیت «صنعتگر» است. بخش غربی در خرداد سال 1393 به طور کامل ویران شد ولی بخش شرقی همچنان سالم و به قوت خود باقی است.

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران اعلام کرد: پس از طرح دعوی مالک بخش شرقی خانه حسام لشگر در دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج از ثبت بنا از فهرست آثار ملی کشور و مجوز تخریب و نوسازی، رای اولیه این بنا در سال 1393 مبنی بر خروج صادر شد و متاسفانه رای بدوی نیز در سال 1394، رای اولیه را تائید کرد و این اثر تاریخی از ثبت ملی خارج شد.

در ابلاغیه سال 95 دیوان عدالت اداری به شهرداری منطقه 12 علاوه بر خروج این اثر از فهرست آثار ملی کشور، شهرداری منطقه را ملزم به صدور مجوز تخریب و نوسازی ملک نیز کرده است و در صورت سرپیچی مسئولان شهرداری از ابلاغیه دیوان عدالت اداری، خاطیان از سوی مقام قضائی انفصال از خدمت خواهند شد.



حال قرار است این هویت تاریخی مردم پایتخت تخریب شود و بنا به اطلاع کسبه محلی در ایام تعطیلات جاری قرار است این بنا به طور کامل تخریب و جای آن پاساژ احداث شود تا نتوان در آینده اقدامی روی این بنا صورت گیرد.

مدیریت میراث فرهنگی نیز پس از ابلاغیه دیوان عدالت اداری در سال 95 در نامه‌ای به شهرداری منطقه 12 اعلام کرده است که رای دیوان عدالت اداری اجرا شود.

ابلاغیه دیوان عدالت اداری و الزام شهرداری به صدور پروانه در حالی رخ می‌دهد که دارای شئون ملی بودن و واجد ارزش بودن یا نبودن یک بنا از وظایف اصلی و تخصصی سازمان میراث فرهنگی است.

فارغ از رای دیوان به دلیل ثبت بودن بازار تاریخی تهران، میراث فرهنگی استان تهران باید در مورد تک تک پلاک‌های این محدوده اظهار نظر کند. باید دید آیا مدیریت میراث فرهنگی استان تهران همانند ادوار گذشته سکوت پیشه می‌کند یا مدیرکل جدید میراث تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. تا کنون شهرداری منطقه، یک بار در رابطه با نقشه‌های جدید طرح معماری بنا از میراث فرهنگی استعلام گرفته ولی هر دو استعلام بی‌پاسخ مانده است.

 



به گزاش چمدان، با توجه به تبصره ماده 2-1-6 ضوابط و شاخص‌های بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، بازسازی در این بخش از شهرها (بافت‌های تاریخی و فرهنگی) در خصوص بناهای ساخته شده تا سال ۱۳۴۰ هحری شمسی، صرفا به صورت عین به عین امکان پذیر خواهد بود و در صورت تخریب خانه حسام لشگر باید این بنا عین به عین ساخته شود.
کد خبر 32858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =