مومیایی دوباره دفن شده است؟ | خبرهای تأييد نشده از به‌ خاک‌ سپردن جسد کشف‌ شده در شهرری

چمدان :معاون استاندار تهران و فرماندار ويژه ری روز پنجشنبه گذشته در اين‌باره توضيحاتی ارائه کرد. هدايت‌الله جمالی پور درخصوص جسد پيداشده در محدوده حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در اظهارنظری دوپهلو و مبهم به ايسنا اين‌طور گفت: «در محدوده ري، به‌ويژه در آرامستان‌های آن، گاهی با توجه به تاريخ پرافتخار اين شهر در هنگام گودبرداري‌ها اجساد يا بخشی از اجساد قديمی پيدا مي‌شوند که اين اجساد با رعايت مسائل شرعیدر مکان‌های مناسب دفن میشوند». اما شايد از همين اظهارنظر هم بتوان اين‌طور نتيجه گرفت که موميايی کشف‌شده دوباره در همان محل دفن شده است.

درهمين‌حال يکی از اعضای شورای شهر نيز در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «جسد کشف‌شده قطعا متعلق به رضاخان است که پس از احراز هويت مجددا دفن شده، محل دفن آن نيز کاملا مشخص و در دسترس است تا در صورت لزوم و همچنين توافق مسئولان مجددا نبش قبر و به موزه انتقال داده شود».

مسئولان سازمان ميراث فرهنگی کشور که به صورت قانونی و رسمی اصلی ترين نهاد مرتبط با اين مسئله هستند، اما در همه روزهای پس از کشف اين موميايی و حواشی آن درباره اين موضوع سکوت کامل کرده‌اند، يکی از معدود اظهارنظرهای مسئولان اين سازمان را ابراهيم شقاقی، مديرکل حقوقی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستییو گردشگری بيان کرد و دراين‌باره اين‌طور گفت: «هيچ اطلاعی در اين زمينه ندارم. چيزی در اين زمينه به ما واصل نشده است که بخواهيم آن را پيگيری کنيم».

درهمين‌حال اما اعضای شورای شهر تهران به نسبت همه ديگر مسئولان مرتبط و غيرمرتبط بيشترين اظهارنظر را دراين‌باره کردند.

محمدجواد حق‌شناس که رئيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است، درهمين‌باره در اظهارنظری گفت: «شنيده‌ام موميايی شهرری را دفن کرده‌اند» و در ادامه هم از منتشرنکردن اطلاعات دقيق و درست دراين‌باره انتقاد کرد و گفت: «معمولا نوع نگاه برخی بر پوشاندن برخی خبرهاست و متأسفانه مردم را خيلی محرم نمی دانند».

رئيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکيد بر لزوم پاسخ‌گويی مسئولان درباره جسد مکشوفه در حرم عبدالعظيم گفت: خبر غيرموثقی شنيده‌ام که اين جسد را برده‌ و دفن کرده‌اند؛ البته در اين خصوص مطمئن نيستم، بنابراین صبر می کنم که هم مقامات آستان حرم و هم مسئولان ميراث فرهنگی و قضائی و انتظامی که در حقيقت چهار دستگاه هستند که در اين مورد بايد صريحا اظهارنظر کنند، اطلاعات دقيقی در اختيار مردم و رسانه‌ها قرار دهند.

رئيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکيد بر لزوم پاسخ‌گويی مسئولان درباره جسد مکشوفه در حرم عبدالعظيم گفت: شورای اسلامیشهر تهران گزارش لازم را از کميته ميراث فرهنگی دريافت خواهد کرد و اگر لازم شد پيگيري‌های دقيق را انجام خواهد داد.

محمدجواد حق‌شناس در تشريح سرنوشت جسد موميايی کشف‌شده در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: ما منتظريم اطلاعات دقيق‌تری در خصوص اين پيکر که اخيرا اظهار شده در شهرری و حرم حضرت عبدالعظيم پيدا شده دريافت کنيم، اما متأسفانه هيچ اطلاع رسمی و دقيقی نه توسط آستان حرم عبد‌العظيم در اختيار ما و مردم قرار گرفته و نه توسط مقامات قضائی و مسئولان مرتبط در اين حوزه اطلاعاتی داده شده است. بی ترديد اگر جسدی کشف شود، در صورتیکه مربوط به زمان متأخر باشد انتظار مي‌رود نيروی انتظامی و مقامات قضائی ورود پيدا کنند و از طريق سازمان پزشکی قانونی کالبدشکافی و بررسی های لازم انجام شود و نتيجه آن به اطلاع مردم برسد تا روشن شود موضوع چه بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به اينکه اين موضوع در حوزه حرم عبدالعظيم حسنی قرار دارد و در اين محل اجساد معمولا موميايی نمي‌شوند نشان می دهد اين پديده، پديده‌ای غريبه است و با اجسادی که در طول هزارسال اخير و حتی پيش از آن در کنار حرم عبدالعظيم دفن شده‌اند متفاوت است.

با توجه به جايگاه و قدمتی که حرم حضرت عبدالعظيم حسنی دارد و آنچه که از تصوير برمی آيد، نشان داده مي‌شود که جسد موميايي‌شده متأخر است و مشخص می شود که اين جسد مربوط به دوره پس از انقلاب نيست و احتمالا به دوره پهلوی يا قاجار برمی گردد.

رئيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورایاسلامی شهر تهران با تأکيد بر لزوم ورود ميراث فرهنگی به اين موضوع گفت: «به نظر من جامعه به‌شدت منتظر است که در اين خصوص اطلاعات دقيق و روشنی دريافت کند. دليلی ندارد که اگر فرضا ثابت شود اين جسد متعلق به رضاشاه است نخواهيم به جامعه توضيح دهيم».

شرق نوشت؛ در صورت تأييد اين خبرهای تأييدنشده مبنی بر دفن دوباره موميايی کشف‌شده در شهرری بايد در نظر داشت که در روزهای گذشته بسياری از کارشناسان و متخصصان باستان‌شناسی کشور خواستار صدور دستور و مجوزهای لازم برای بررسی اين موميايی به‌عنوان بخشی از ميراث تاريخی کشور شده بودند. بااين‌حال به نظر می رسد به اين درخواست توجهی نشده است.

گفتنی است حسن خلیل آبادی نیز در اولین روز انتشار این خبر به چمدان گفته بود که مومیایی دوباره در همان محل قبلی دفن شده‌است.

[related-post id="32087"]

 
کد خبر 32592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =