چمدان : دکترعلیرضا عسکری چاوردی، باستان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز از آغاز به کار فعالیت مطالعاتی و باستان شناسی در پارسیان خبر داد و اظهار کرد: کاوش‌های باستانی گاوبندی باستان به مدت ۴۰ روز در حال انجام است که خوشبختانه محوطه باستانی «تل پرگو» تا به امروز ۸ متر آثار سکونتی داشته که نشان دهنده ۱۶ مرحله سکونت است و در این مراحل سکونتی عمدتا از کاوش ۸۰ لایه باستان شناسی شناسایی شده و طبقه بندی شده به دست آمده است.



پارسیان خبر نوشت: چاوردی، آثار باستان شناسی گاوبندی باستان را مهم ارزیابی و تصریح کرد: محوطه باستانی «تل پرگو» برای مطالعات باستان شناسی و تاریخ خلیج فارس یک پتانسیل بسیار ویژه‌ای است زیرا که نه تنها این محوطه ۱ هکتاری با ۸ متر آثار باستان شناسی با ۱۶ مرحله سکونت از دوران اشکانی، ساسانی و سده‌های آغازین اسلامی شامل می‌شود بلکه تعدادی از محوطه‌های باستانی پیرامون این محوطه مرکزی قرار گرفته که همه آنها نیز آثاری شاخص به شمار می‌روند.



وی ادامه داد: در جمع بندی این نتایج به دست آمده است که در روزگار ایران باستان یک شهری باستانی در کرانه خلیج فارس وجود داشته که این موضوع از نظر مطالعات باستان شناسی اتفاقی ویژه محسوب می‌شود و حوزه فرهنگی پارسیان و محدوده‌ای به وسعت شعاع بزرگ از خلیج فارس شامل می‌شود و با قدمت لایه نگاری که انجام می‌گیرد به عنوان پایه مطالعاتی برای کل منطقه استفاده کنیم.

[caption id="attachment_32487" align="aligncenter" width="900"] دکتر عسکری چاوردی نفر سمت چپ[/caption]

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با قدردانی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و پارسیان، فرماندار و شهرداران وهمچنین مسئولین شهرستان گفت: همکاری‌های تامی را با گروه باستان شناسی انجام داده‌اند و در طی مطالعات مشخص شد که اهمیت این مکان بیشتر از چیزی است که در گذشته در ذهن ها می‌گنجید زیرا یک شهر باستانی در این مکان وجود دارد به همین دلیل نیاز است که در اسرع وقت مسائل حفاظتی اعم از فنس کشی، تملک و معرفی آثار صورت پذیرد.

چاوردی افزود: این منطقه با توجه به تحولات روبه رشد عمرانی اما در کنار آن مطالعات باستان شناسی و آثار میراث فرهنگی، باید حفظ شود و به عنوان یک پیشینه تمدنی برای مردم این منطقه به یادگار گذاشته شود.



وی شرایط زندگی در محوطه باستانی را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: لایه‌های باستان شناسی نشان خواهد داد که منطقه از نظر زیستن، شرایط خوبی برای سکونت داشته یا خیر، که با توجه به انجام مطالعات، شواهد نشان دهنده این است که آب و خاک مناسب منطقه، پویایی سکونتی و فرهنگی را برای مردمان روزگار کهن ایجاد کرده که سکونت را بر ترک منطقه ترجیح داده‌اند.

باستان شناس وعضو هیئت علمی دانشگاه، با اشاره به اینکه منطقه پارسیان منشأ فرهنگی مهمی برای باستان شناسان خواهد بود، گفت: در ادامه مطالعات به نوع تغذیه، روابط تجاری و توع کشت گیاهان مردمان کهن پی خواهیم برد.

چاوردی، محوطه باستانی تل پرگو را منطقه‌ای بکر جهت شناسایی آثار مردمان گذشته دانست و افزود: این منطقه از بین ۵۳ محوطه باستان شناسی شهرستان برای گاه نگاری و لایه نگاری انتخاب شده و در آینده نیز با کاوش گسترده، بتوانیم گاوبندی باستان را بیشتر بشناسانیم.

وی با تأکید بر وجود تکنولوژی و صنعت جدید در شهرستان پارسیان، و تأثیر آن در روند مطالعات باستان شناسی عنوان کرد: اگر برای زنده نگه داشتن فرهنگ گذشته تلاش نشود، در مقابل تحولات جدید می‌بازیم و امیدواریم که با حفاظت از آثار گذشتگان و توسعه آن، فرهنگ کهن مردمان این شهر را زنده نگه داریم.



چاوردی از نیاز این شهر برای ایجاد یک موزه باستان شناسی خبر داد و تصریح کرد: در آینده آثار گرانبها و مهمی را از محوطه‌های باستان شناسی به دست خواهیم آورد و نیاز است که در همین شهر نیز نگهداری و محافظت شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، همچنین با هشدار به از بین رفتن برخی اثرهای باستانی در شهرستان پارسیان، خاطرنشان کرد: این محوطه‌های باستانی مربوط به دوره‌های اشکانی با قدمتی ۲ هزار ساله است اما برخی در روی محوطه‌های باستانی در حال شخم زدن زمین و کشاورزی هستند، باید این موضوع مهم چاره اندیشی شود و از این آثار نگهداری و محافظت شود.
کد خبر 32483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =