چمدان : اگر «رشد شاخص» را یکی از همراهان همیشگی توسعه و اسباب تفاخر برخی دولت‌ها و دولتمردان در کشورهای درحال توسعه  بدانیم برای مسئولان این دولت‌ها چندان هم مهم نیست فردی که بر مسند قدرت می‌نشیند اهل تخصص است یا خیر. چرا که در این نوع تفکر «هدف، وسیله را توجیه خواهد کرد»! در چنین حالتی افزایش آمار و ارقام و رشد بیشتر مد نظر است تا توسعه پایدار  که در آن باید آمایش سرزمین، نیازسنجی، بهره وری بر اساس نیاز  و آمایش و منفعت غایی جامعه مورد توجه قرار گیرد. در سازمان میراث فرهنگی هم هدف برای مدیران و رییس سازمان خدمت به دولت برای رسیدن به توسعه مد نظر آن است نه توسعه مد نظر متخصصان میراث فرهنگی و از آنجا که سیاستگذاران توسعه ایرانی بیشتر به دلیل خاستگاه سیاسی‌شان در زمره ارتقاءیافتگان قرار گرفته‌اند نه توانایی‌های فنی‌شان، طبیعی است که این افراد بین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و تحقق یافتن آنها فاصله کمی می‌بینند و خواستار بالفعل شدن این ظرفیت‌ها در حداقل زمان ممکن برای نمود بیرونی توسعه هستند تا جایگاه سیاسی‌شان مستحکم‌تر شود.
در دی ماه 95 این بار بر اساس تصمیم مجلس دهم تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و رعایت ضوابط و قوانین مربوطه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد واگذار شد. به این ترتیب به یکباره پست سازمانی مناطق آزاد به هم ریخت


  • چرا کیش از چشم مونسان افتاد


حال با نگاهی به کارنامه مونسان این پرسش پیش می‌آید چگونه وی حاضر شده است پست مدیرعاملی مناطق آزاد کیش با آن حجم سرمایه‌گذاری را به مقصد سازمانی ترک کند که حتی از پرداخت حقوق کارگران ساده‌ خود در پایگاه‌هایی همچون ارگ بم، چغازنبیل و...عاجز است یا با آمدن یکی دو سرمایه‌گذار از شهرداری‌ها یا هتل‌سازان هوش از سرش می‌رود!



شاید همه سرنخ‌ها به کیش ختم شود! پیش از این دبیر شورای عالی مناطق آزاد زیر نظر نهاد ریاست جمهوری بود. با انتصاب اکبر ترکان بر این مسند در سال 1392و اختلاف نظر او با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره نهم، بحث تغییر ساختار مناطق آزاد در مجلس به شدت دنبال شد تا آن جا که در دی ماه 95 این بار بر اساس تصمیم مجلس دهم تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و رعایت ضوابط و قوانین مربوطه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد واگذار شد. به این ترتیب به یکباره پست سازمانی مناطق آزاد به هم ریخت.

اکنون هرچند این ساختار زیر نظر وزیر اقتصاد است اما در چارت سازمانی وزارت اقتصاد نیست پس پست دبیر شورای عالی مناطق آزاد که پستی همتراز معاون رییس جمهور یا معاون وزیر بود به یکباره تنزل درجه پیدا کرد و همتراز رییس یک مرکز یا به عبارتی همتراز پست یک مدیر کل و نه حتی معاون وزیر اقتصاد شد.

از این روست که مرتضی بانک دبیر فعلی شورای عالی مناطق آزاد حکم مشاور رییس جمهور را نیز گرفته تا تراز و شأن پستی خود را حفظ کند. در چنین وضعیتی طبیعی است که پست «رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش» هم تنزل درجه پیدا کرده باشد.

  • کیش‌نشینان پیش به سوی سازمان میراث


به این ترتیب چندان هم عجیب نیست مدیران مونس و انیس مونسان در کیش از حقوق‌های بالا صرف‌نظر کنند و به حقوق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قانع شوند چرا که مترصد فرصت هستند تا در نخستین خیز رییسشان برای پست وزارت با او همراه و همگام شوند.

اما در این بین برخی شایعات از ناکام ماندن تلاش مونسان برای انتخاب مرتضی رحمانی موحد و شخص دیگری به عنوان رییس منطقه آزاد کیش در آخرین لحظات خبر می‌دهد که علت آن را باید در تلاش برای دورکردن ابراهیم انصاری لاری از پست استانداری اصفهان و انتخاب او به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد جستجو کرد. با این انتصاب به نظر می‌رسد تعداد زیادی از مدیران کیش دوره مونسان سازمان میراث فرهنگی را گزینه مطلوبی برای حضور  و ادای دین بدانند.
اساساً این کارشناسان و متخصصان گردشگری و میراث فرهنگی هستند که باید در کنار سایر طرح‌های شهرداری در خصوص وضعیت گردشگری و میراث فرهنگی شهرها و بافت‌های تاریخی به شهرداران مشاوره بدهند نه این که شأن حاکمیتی میراث فرهنگی و گردشگری فراموش شود و بساز و بفروش‌ها و بازیگران بازار سود و سودای شهرداری مشاور سازمان شوند. شهرداری‌ها وظیفه اداری- محلی دارند نه وظیفه حاکمیتی و نمی‌توانند در اموری کاملاً تخصصی به سازمانی تخصصی مشاوره دهند


  • معاون گردشگری کیش به خیابان خوش رفت


پیش از این در چند روز نخست آمدن مونسان (22 مرداد 96 با حکم روحانی مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی شد) با خالی بودن پست معاون گردشگری که قبل از این متعلق به مرتضی رحمانی موحد بود و پس از عزل وی از سوی زهرا احمدی‌پور، قره رومیانی سرپرستی این منصب را برعهده داشت، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری منطقه آزاد کیش بر این منصب نشست (31 مرداد 96) تا «شهرگردشگر» را شعار خود سازد آن هم درحالی که سند ملی گردشگری باید تا آخر امسال تعیین تکلیف ‌شود.

همچنین بر اساس بند ب ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با همکاری سازمان‌ها موظف است تا پایان سال اول اجرای قانون طرح ساماندهی گردشگری جنگل‌های شمال، شمال غرب و زاگرس و سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران را طبق قوانین مربوطه تهیه کند و برای تصویب به هیات وزیرات ارائه دهد.
چندان هم عجیب نیست مدیران مونس و انیس مونسان در کیش از حقوق‌های بالا صرف‌نظر کنند و به حقوق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قانع شوند چرا که مترصد فرصت هستند تا در نخستین خیز رییسشان برای پست وزارت با او همراه و همگام شوند

همچنین بر اساس بند ث ماده 100 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند بخشی از امور تصدی‌گری و اجرائی خود را به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی گردشگری که طبق قانون تشکیل شده‌اند واگذار کند که به نظر می‌رسد معاونت گردشگری از تمام این برنامه‌ها عقب مانده است. حتی معاونت گردشگری برای تحقق اهداف سند چشم انداز و حضور 20 میلیون گردشگر تا 1404 هنوز موفق به اخذ قراردادهای تأمین مالی (فاینانس‌های مالی) و تسهیلاتی از منابع بانکی که ارزش آن بالغ بر چند هزار میلیارد تومان بوده، نشده است.

 



از طرفی محب خدایی پیشنهاد‌های عجیبی را مطرح می کند از جمله ورود ایرانیان ساکن خارج کشور به عرصه بازاریابی سفر (ایجاد تسهیلات بیشتر برای ایرانیان خارج از کشور جهت ترغیب خارجیان برای سفر به ایران) که کارشناسان ورود این افراد غیرمتخصص و نا آشنا با ساز وکار اجرایی و قانونی ورود گردشگر به ایران را موجب نارضایتی جامعه هدف و همچنین دفاتر خدمان مسافرتی می‌دانند.
شاید تغییر میرهادی قره سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استانها که -نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده و مورد وثوق وزیر دادگستری و مجامع قضایی کشور است برای مونسان به لحاظ سیاسی هزینه‌بر باشد اما تغییر مدیر کل امور حقوقی قطعاً چنین هزینه‌ای در برنخواهد داشت

او همچنین در نخستین نشست رسانه‌ای خود اعلام کرد که اگر بخواهیم به طرف جذب گردشگر برویم باید یک زبان مشترک در حوزه گردشگری در ارکان موثر جامعه ایجاد شود، نگرش مدیریت شهری باید در راستای توسعه صنعت گردشگری تغییر کند و یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که شهرداران و اعضای شورای شهر را به ‌عنوان مشاوران مدیران کل خودمان در استان‌ها داشته باشیم. آن هم در شرایطی که اساساً این کارشناسان و متخصصان گردشگری و میراث فرهنگی هستند که باید در کنار سایر طرح‌های شهرداری در خصوص وضعیت گردشگری و میراث فرهنگی شهرها و بافت‌های تاریخی به شهرداران مشاوره بدهند نه این که شأن حاکمیتی میراث فرهنگی و گردشگری فراموش شود و بساز و بفروش‌ها و بازیگران بازار سود و سودای شهرداری مشاور سازمان شوند. شهرداری‌ها وظیفه اداری- محلی دارند نه وظیفه حاکمیتی و نمی‌توانند در اموری کاملاً تخصصی به سازمانی تخصصی مشاوره دهند!

در کنار این سخنان 29 شهریور ماه خبر رسید «عبدالرضا مهاجرنژاد» مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با آمدن معاون جدید گردشگری چند روز پیش از پایان مأموریتش به دلیل اختلاف نظر با محب خدایی به پژوهشگاه بازگشته است. گفته می‌شود با رفتن مهاجرنژاد شخصی به نام «شاکرزاده» از کیش راهی ساختمان گردشگری شد که پس از چند روز، دیگر به این ساختمان بازنگشت؟! مهاجرنژاد دکتری باستان‌شناسی دارد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه است و پیش از این رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه و مازندران بوده است.

  • از بخش حقوقی سازمان چه خبر؟


پس از محب خدایی یکی دیگر از کیش‌نشینانی که راهی سازمان میراث فرهنگی شد ابراهیم شقاقی لوشکانی مدیرکل امورحقوقی و املاک است. شاید تغییر میرهادی قره سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها که نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده و مورد وثوق وزیر دادگستری و مجامع قضایی کشور است برای مونسان به لحاظ سیاسی هزینه‌بر باشد اما تغییر مدیر کل امور حقوقی قطعاً چنین هزینه‌ای در برنخواهد داشت.

پس این گونه است که در 26 شهریور ماه طی حکمی، شقاقی لوشکانی را به سمت مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی انتخاب کرد تا در سفرهای استانی کسی که مونسان را همراهی می‌کند شقاقی باشد نه رومیانی! در سوابق شقاقی آمده که پنجم آذر ماه سال 93 حکم سرپرستی مدیریت امور حقوقی قرادادها و املاک سازمان منطقه آزاد کیش را دریافت کرده است. پیش از او یحیی نقی زاده محجوب به مدت سه سال مدیر کل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی بود. او پیش از دریافت حکم خود از مسعود سلطانی‌فر به عنوان مدیردفتر حقوقی اداره میراث فرهنگی اردبیل، معاون گردشگری اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عهده دار مسئولیت بوده است.

برخی تغییر مدیر کل بخش حقوقی را ناتوانی او و تیمش در جلوگیری از پیگیری عدم وزارتخانه شدن سازمان و عدم توانایی در احصاء املاک و بانک اطلاعاتی مربوط به آن عنوان می‌کنند.
در این بین خبرهایی هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود که به زودی سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و مرتضی حاجی مدیر عامل کانون اتومبیل‌رانی هم تغییر خواهند کرد و مدیرانی از کیش راهی این منصب‌ها خواهند شد. در این راستا چندان عجیب نخواهد بود که تا چند وقت دیگر خبر تغییرنعمت الله شهبازی و هیأت مدیره شرکت توسعه گردشگری هم شنیده شود


  • شهرداری‌چی‌‌ها می‌روند و دانشگاه آزادی‌ها می‌آیند


این فقط کیا پارسا نیست که از دانشگاه آزاد راهی سازمان میراث فرهنگی شده است بلکه با رفتن سمیع‌الله مکارم حسینی از معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی به شهرداری برای نشستن در مسند معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران این پست از سوی مونسان به احمد دانیالی مدیرکل پیشین دفتر انتصابات دانشگاه آزاد سپرده شد.

فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد 9مرداد  96 دکتر محمدحسن صادقی مقدم را به سمت مشاور رئیس و مدیرکل دفتر انتصابات دانشگاه منصوب کرد و عملاً دانیالی مجبور به خداحافظی با پست خود شد.

از سویی شنیده می شود آناهیتا خلج امیر حسینی مدیرکل توسعه منابع انسانی و رفاه هم با رفتن مکارم به شهرداری راهی این سازمان خواهد شد تا برمسند مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمان های شهرداری بنشیند.

  • کانون اتومبیل‌رانی و معاونت سرمایه‌گذاری چشم انتظار کیشی‌ها


در این بین خبرهایی هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود که به زودی سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و مرتضی حاجی مدیر عامل کانون اتومبیل‌رانی هم تغییر خواهند کرد و مدیرانی از کیش راهی این منصب‌ها خواهند شد. در این راستا چندان عجیب نخواهد بود که تا چند وقت دیگر خبر تغییر نعمت الله شهبازی و هیأت مدیره شرکت توسعه گردشگری هم شنیده شود.

 

قسمت دوم این گزارش فردا در چمدان منتشر خواهد شد ...
کد خبر 3224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =