چمدان :  کتاب بوستان به نمایش در آمده اثر کاتب نامی محمد ابن مهدی ابن محمد ملقب به علی اکبر است که به خط نستعلیق و با درجه استادینوشته شده‌است.. این اثر در قطع وزیری در تاریخ 1282 هجری قمری کتابت شده و تذهیب آن نیز اثر میرزا عبدالوهاب مذهب باشی است.

کتاب گلستان نیز اثر استاد حاجی محمد ابن محمد ابراهیم است که به خط نستعلیق با درجه ممتاز در سال 1219 هجری قمری در قطع نیم ربعی کتابت شده و تذهیب این اثر، کار استاد محمد هادی زرکش است.

سعدی شیرازی (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد تحصیل کرد و پس از سفرهای بسیار به زادگاه خود، شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد. این شاعر گرانمایه در سال 655 ه.ق زیباترین و لطیف‌ترین اشعار خود یعنی "بوستان" را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسائل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق، تواضع، قناعت، شكر و توبه پرداخت.

او همچنین در سال 656 ه.ق اثر دیگر خود یعنی "گلستان" را به رشته تحریر در آورد كه آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حكایاتی است كه سعدی موضوع آن را تجربه كرده یا ساخته ذهن او است.

شایان ذکر است گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌ است.

علاقه مندان جهت بازدید از این دو کتاب ارزشمند می توانند تا دهم اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه نمایند، مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

کد خبر 31919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =