چمدان : ماه گذشته نشریه Ancient Origins از کشف بقایای 54 نفر در گورهای 47 Pre-Inca در سایت باستان‌شناختی لوماس لا کروز در پرو خبر داد. کنار این اجساد بیش‌از 100 هدیه تدفین متشکل از مصنوعات بشر پیدا شد.

اکنون نشنال‌جئوگرافیک نشان داده است که از این 54 تدفین، حدود 30 نفر از آنها شامل اندام‌های انسانی اضافی معمولا دست و پای زیادی هستند. یکی از این موارد، فردی بزرگسال است که براساس هدایای تدفینی که کنارش کشف شده گفته می‌شود شکارچی کوسه بوده است، دو پای چپ اضافی کنار بدنش قرار دارد.



ویکتور کامپانا، مدیر فعلی پروژه «نجات لاس لوماس» به نشنال‌جئوگرافیک می‌گوید: «افرادی که با دست و پای اضافی دفن شده‌اند علائمی از آسیب را همراه دارند. برای مثال، بریدگی در استخوان‌هایشان و شواهدی از آسیب غیرنافذ.»

آسیب یا ترومای غیرنافذ، نوعی آسیب فیزیکی است که به بخشی از بدن وارد شده است. این آسیب می‌تواند در اثر سانحه یا ضربات فیزیکی ایجاد شده باشد. کوبیدگی، ضرب‌خوردگی، ساییدگی، زخم، یا شکستگی استخوان ازجمله آسیب‌های غیرنافذ است.



روستای صیادان

هرچند این سایت باستان‌شناختی به فرهنگ‌های مختلفی گره خورده است اما پژوهشگران معتقدند که گورهای با اندام‌های اضافی به فرهنگ کمترشناخته‌شده ویرو تعلق دارند که در دره ویرو واقع در ساحل شمال‌غربی پرو گسترش داشت. اشیایی که در این گورها یافت شده نشان می‌دهد که بسیاری از ساکنان این سکونت‌گاه کوچک ساحلی، صیاد بوده‌اند و به‌خصوص مهارت بالایی در شکار کوسه داشته‌اند. به‌طوری‌که، دانشمندان در یکی از این گورها یک قلاب ماهیگیری مسی حدود 10 سانتیمتری که درون غلافی طلایی پیچیده شده است. اندازه این قلاب با شکار ماهی‌های بزرگ و کوسه‌ها سازگار است.
کد خبر 31626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =