چمدان : برای حل راز سر مومیایی‌شده‌ای که در قبری واقع در گورستان دیر البرشا در مصر پیدا شده بود و بیش‌از یک‌قرن کسی درباره هویت آن چیزی نمی‌دانست کارشناسان اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) مداخله کردند. این مومیایی که در سال 1915 کشف شد و در حال‌حاضر در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شود، متعلق به فرماندار تحوتی‌نخت است که 4 هزار سال قبل در دوره پادشاهی میانه مصر می‌زیست.



سال 1915 گروهی از باستان‌شناسان و مصرشناسان آمریکایی به‌سرپرستی جرج‌اندرو ریسنر از دانشگاه هاروارد در قالب ماموریت اکتشافی موزه هنرهای زیبای بوستون در گورستان تاریخی دیر البرشا کاوش کردند و قبری پیدا کردند که امروزه با شماره 10A شناخته می‌شود. در این قبر دو جسد بی سر مومیایی وجود دارد که مربوط به فرماندار تحوتی‌نخت و همسرش است. در گوشه‌ای از این مقبره، سر مومیایی‌شده‌ای وجود دارد که به‌مدت بیش‌از یک‌قرن کسی نمی‌دانست که متعلق به کدام‌یک از این دو نفر است. اکنون آزمایش‌های دی‌ان‌ای که به‌دست کارشناسان اف‌بی‌آی انجام شده نشان می‌دهد که این سر برای خود فرماندار است نه همسرش.

گروه کارشناسان پلیس فدرال آمریکا به‌سرپرستی آدلی لوریل که سابقه انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی بعضی از قربانیان کشتی تایتانیک دو کودک از خاندان رومانوف، سلسله‌ای که بین سال‌های 1613 تا 1917 بر روسیه تزاری حکومت می‌کرد را در کارنامه دارد اکنون با روش نوآورانه‌ای توانسته است نشان دهد که این سر مربوط به کیست.



اعتقاد بر این بود که ماده ژنتیکی این اجساد و این سر بریده‌شده به‌سبب گذر قرن‌ها و دمای بالا از بین رفته باشد، کمااینکه در سال 2009 گروهی از دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست نتوانستند از این مومیایی‌ها دی‌ان‌ای استخراج کنند. اما در این پژوهش جدید که نتایج آن در ژورنال تخصصی Genes منتشر شده است، دانشمندان از دندان مومیایی پودری استخراج کردند، سپس این پودر را درون محلولی شیمیایی حل کردند و بعد، آن را درون دستگاه خاصی که می‌توان آن را نوعی دستگاه فتوکپی دی‌ان‌ای نامید قرار دادند و حرف به حرف ماده ژنتیکی را توالی‌نویسی کردند. نتایج به‌دست‌آمده تایید کرد که این سر متعلق به مرد و درواقع مربوط به فرماندار است.

ازآنجاکه این تردید وجود داشت که دی‌ان‌ای بررسی‌شده ثمره یک آلودگی محیطی امروزی باشد، دانشمندان دی‌ان‌ای میتوکندریال سر  را هم که از مادر انتقال می‌یابد بررسی کردند و دریافتند که این دی‌ان‌ای برای یک مصری باستان با اصلیت اوراسیایی است.

[related-post id="30669"]

[related-post id="7307"]
کد خبر 31429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =