چمدان :در این خبر آمده است که در جریان ضبط یک مستند تلویریونی، گروه تولید این مجموعه، موفق به ثبت تصاویر مجموعه‌ای ناشناخته از رنگین نگاره‌های پیش از تاریخ شدند اما باستان شناسان در این باره چه می‌گویند؟

عبدالرضا قاسمی در پایگاه خبری یافته نوشت: در این خبر آمده است که در جریان ضبط یک مستند تلویریونی، گروه تولید این مجموعه، موفق به ثبت تصاویر مجموعه‌ای ناشناخته از رنگین نگاره‌های پیش از تاریخ شدند. برای اطلاع دقیق از این موضوع، گفتگویی با «عطا حسن‌پور» کارشناس ارشد باستان‌شناسی کشور انجام دادیم تا پاسخگوی سؤالات ما باشد. متن این گفتگو در ادامه تقدیم خوانندگان می‌شود:

آقای « حسن‌پور» نظرتان در باره کشف و شناسایی تصاویر جدید در کوهدشت چیست؟

اولا این نقوش اوایل دهه 80 شناسایی و معرفی شده‌اند. دوما انتشار این‌گونه اخبار هیجان‌انگیز در سطح جامعه بازتابی منفی در پی دارد و ممکن است به سرنوشت رنگین نگاره‌های میرملاس و هومیان دچار شوند، لذا خواهش می‌کنم که از انتشار این گونه اخبار خودداری کنند.



در خصوص کشف این آثار در دهه 80 توضیح بفرمایید.
این نقوش با راهنمایی یکی از انجمن‌های حافظ میراث فرهنگی به نام مرحوم ملاداد مرادی مقام کشف شدند. این نگاره‌ها به همراه سایر نقوش کوه سرسرخن موضوع پایان‌نامه کارشناسی چندین نفر از جمله طاهر قسیمی و موضوع کتاب آقای سلیمان لطفی بوده‌اند.

این که گفته می‌شود کشف این آثار قبلاً در رسانه ملی هم رسانه‌ای شده، صحت دارد؟
بله. همان ایام در رسانه ملی نیز توسط این حقیر و سعید حاجی‌زاده معرفی شده‌اند اما نه با نام جای واقعی خود بلکه با عنوان مجموعه نقاشی‌های هومیان. چرا که همواره بیم آن می‌رفت که افراد سودجو و ناآگاه صدمات جبران‌ناپذیری به این آثار ارزشمند وارد نمایند. زحمات و مرارت‌های مستند سازان بومی در خصوص معرفی تاریخ، طبیعت و فرهنگ لرستان به ایرانیان و جهانیان بر هیچ کس پوشیده نیست. اینان همواره دغدغه معرفی مواریث این مرز و بوم را دارند ولی باید به یاد داشته باشیم گاهی معرفی یک اثر شاخص بدون در نظر گرفتن مسائل حفاظتی و امنیتی ممکن است عواقب منفی برای آن اثر در پی داشته باشد.


بازتاب انتشار این‌گونه اخبار را چگونه می‌بینید؟
این قبیل کشفیات و این‌گونه معرفی آثار تاریخی همراه با احساسات، موجی از هیجان را در سطح جامعه به راه می‌اندازد که گروهی را در تب و تاب کشفیات جدید، روزانه روانه کوه و بیابان می‌کند و گروهی دیگر را با اهداف سودجویانه، شبانه ... که البته موج گروه دوم بسیار خطرناک و ویرانگر خواهد بود.

پیشنهاد شما چیست؟
نکته‌ای که باید بدان توجه ویژه داشت این است که در صورت برخورد با هرگونه آثار تاریخی از این قبیل یا مانند آن، ابتدا باید قبل از انتشار و معرفی در سطح جامعه و فضای مجازی، به نهاد مربوطه یعنی سازمان میراث فرهنگی اطلاع داده شود تا هم حقوق معنوی کاشف اثر رعایت شود و هم مسائل حفاظتی آن موردبررسی قرار گیرد. چرا که برخی آثار در سطح کشور از رده حفاظتی و حساسیت ویژه‌ای برخوردارند.

همه ما سال‌هاست که افسوس انهدام بخشی از نقوش میر ملاس، هومیان و دوشه را بر دل داریم، بنابراین از تمام پژوهشگران، گردشگران، کوهنوردان، عکاسان، فیلم‌سازان و تمام عزیزانی که ممکن است در حین گشت‌وگذار با آثاری خاص برخورد کنند، خواهشمندیم پس از ثبت و ضبط اولیه اثر، در اولین فرصت به نهاد مربوطه اطلاع دهند تا کارشناسان امر نسبت به بررسی میدانی و تحقیقاتی اقدام نمایند و آنگاه در صورت لزوم در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.
کد خبر 31241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =