چمدان : طوفان چهارشنبه شب آگرا با سرعت بیش‌از 100 کیلومتربرساعت به ستون 3.6 متری دروازه روزه به‌شدت آسیب زد و سبب فروریختن آن شد. علاوه‌بر این ستون، یکی از گنبدهای سفید کوچک این ساختمان هم آسیب دید.

براساس گزارش ایندیا تودی، مقامات تاج‌محل اعلام کرده‌اند که بلافاصله مرمت سازه‌های آسیب‌دیده را آغاز کرده‌اند.

دروازه روزه، دروازه شاهی مجموعه تاج‌محل است که بازدیدکنندگان به‌محض ورود به این بنای تاریخی با آن روبه‌رو می‌شوند. این دروازه که ورودی به باغ‌هایی است که به‌صورت نمادین تجلی‌گر بهشت هستند، به «دروازه بزرگ» هم معروف است.

این دروازه از 4 ستون باریک و چهار مناره اصلی تشکیل شده که در اثر طوفان چهارشنبه‌شب، یکی از ستون‌ها فروریخته است.

بنای تاریخی تاج‌محل در شهر آگرا آرامگاهی از جنس مرمر سفید آگرایی است که شاه‌جهان، امپراتور گورکانیان هند با عشق بسیار برای همسرش ساخت.

«ممتاز محل» سومین همسر شاه‌جهان زمان تولد چهاردهمین فرزندش درگذشت و این پادشاه قرن هفدهم میلادی از شدت عشق و علاقه‌ای که به این همسرش داشت، دستور داد تا این آرامگاه زیبا را برای او بسازند.

تاج‌محل در شهر آگرا در ایالت اوتار پرادِش قرار دارد و به‌عنوان نماد هندوستان شناخته می‌شود. به‌طوری‌که تمام گردشگران خارجی که به این کشور سفر می‌کنند رویای بازدید از تاج‌محل را دارند.

این جواهر عصر گورکانیان هند از سال ۱۹۸۳ به فهرست میراث جهانی یونسکو راه یافته است. ژانویه امسال، مقامات سازمان پیمایش باستان‌شناختی هند که مسئولیت نگهداری از این میراث فرهنگی را به‌عهده دارد تصمیم گرفتند که برای ورود گردشگران داخلی سقف ۴۰هزار نفر در روز را تعیین کنند. زیرا در اثر تردد زیاد در این مکان تاریخی، مرمر سفید این بنا در معرض بیشتر آلودگی قرار می‌گیرد و درنتیجه رنگ آن روبه‌ تیرگی می‌رود. ازطرف دیگر، بازدید زیاد می‌تواند خطر ورود بازدیدکنندگان تخریب‌گرا (وندال‌ها) و واردآمدن صدمات جدی به تاج‌محل را افزایش دهد.

اکنون به‌نظر می‌رسد با این تخریب، مقامات میراث‌فرهنگی هند برای مرمت و حفظ این اثر تاریخی با ارزش که یکی از عجایب هفتگانه دنیای جدید به‌شمار می‌رود تصمیم جدی‌تری بگیرند.

[caption id="attachment_31234" align="aligncenter" width="1280"] دروازه روزه، دروازه شاهی مجموعه تاج‌محل است که بازدیدکنندگان به‌محض ورود به این بنای تاریخی با آن روبه‌رو می‌شوند. این دروازه که ورودی به باغ‌هایی است که به‌صورت نمادین تجلی‌گر بهشت هستند، به «دروازه بزرگ» هم معروف است[/caption]

 

[caption id="attachment_31235" align="aligncenter" width="647"] این دروازه از 4 ستون باریک و چهار مناره اصلی تشکیل شده که در اثر طوفان چهارشنبه‌شب، یکی از ستون‌ها فروریخته است[/caption]

 

[caption id="attachment_31236" align="aligncenter" width="647"] طوفان چهارشنبه شب آگرا با سرعت بیش‌از 100 کیلومتربرساعت به ستون 3.6 متری دروازه روزه به‌شدت آسیب زد و سبب فروریختن آن شد. علاوه‌بر این ستون، یکی از گنبدهای سفید کوچک این ساختمان هم آسیب دید[/caption]

 

[caption id="attachment_31237" align="aligncenter" width="647"] مقامات تاج‌محل اعلام کرده‌اند که بلافاصله مرمت سازه‌های آسیب‌دیده را آغاز کرده‌اند[/caption]

[related-post id="3520"]

[related-post id="10157"]
کد خبر 31233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =