چمدان : تجزیه‌تحلیل‌های شیمیایی جدید راز منشای گنجینه کارامبولو را فاش کرد. این اندوخته با ارزش، زیور‌آلاتی از جنس طلا است که سال 1958 گروهی از کارگران ساختمان‌سازی نزدیک سبیا (سوویا) در اسپانیا آن را کشف کردند.

زمانی‌که این جواهر که قدمتش به 2هزارو700 سال می‌رسد، کشف شد بلافاصله گمانه‌زنی‌هایی شکل گرفت که این گنجینه مربوط به تارتيسوس است. تارتیسوس نام تمدنی است که بین سده‌های 9 تا 6 پیش‌ازمیلاد در جنوب اسپانیا سکونت داشتند. منابع باستانی شرح می‌دهند که مردم تارتیسوس فرهنگی ثروتمند و پیشرفته بودند که یک شاه بر آنها حکومت می‌کرد.

به‌نظر می‌رسد که این تمدن با تمام جواهرات و ثروت انبوهش حدود 2هزار و 500 سال قبل به‌طرز مرموزی از تاریخ حذف شده است. همین مسئله نظریه‌هایی را مطرح کرده که تارتیسوس را به سرزمین افسانه‌ای آتلانتیس نسبت می‌دهند.

بخش دیگری از گمانه‌زنی‌ها درباره گنجینه ارزشمند کارامبولو این مجموعه طلا را به تمدن فینیقی‌ها مرتبط می‌کند. فینیقی‌ها، تمدنی سامی و دریانورد بودند که اولین‌بار در سده هشتم پیش‌ازمیلاد از شرق نزدیک به مدیترانه غربی رسیدند و بندری تجاری برپا کردند که همان بندر امروزی کادیز است.

[related-post id="5856"]



آنا ناوارو، مدیر موزه باستان‌شناسی سبیا و یکی از مولفان این مطالعه جدید که نتایج آن در نشریه پژوهشی علم باستان‌شناسی (Journal of Archaeological Science) منتشر شده است دراین‌خصوص می‌گوید: «بعضی مردم فکر می‌کنند که گنجینه کارامبولو از شرق و از فینیقیه می‌آید. اما در این مطالعه جدید ما دریافتیم که این طلا از معادن اسپانیا استخراج شده‌اند.»

گنجینه کارامبولو، مجموعه‌ای متشکل از 21 تکه اثر طلا شامل گردنبند، چندین زیورآلات بدن به شکل پوست گاو نر، چند دستبند و النگو است. باستان‌شناسان بر این باورند که این مجموعه در سده ششم پیش‌ازمیلاد به عمد دفن شده‌است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این جواهرات دو قرن زودتر از این تاریخ ساخته شده‌اند. ناوارو می‌گوید تاکنون هیچ‌چیز شبیه به این جواهرات که مربوط به این دوره زمانی باشند در اسپانیا کشف نشده است.

ناوارو و گروهش با هدف یافتن منشای گنجینه کارامبولو با استفاده از شیوه تجزیه و تحلیل شیمیایی و ایزوتوپی روی اجزای کوچک طلا که از یکی از این جواهرات جدا شده بود مطالعه کردند. این بررسی‌ها نشان داد که این طلا از همان معادنی استخراج شده‌ که با قبرهای زیرزمینی والنسیا دِ لا کُنسِپسیون ارتباط دارند. تاریخ این قبرها به هزاره سوم پیش‌ازمیلاد باز می‌گردد و نزدیک سبیا قرار دارد.



با وجود این ناوارو بر این نکته تاکید می‌کند که هرچند این طلا منشای بومی دارد اما بیشتر این جواهرات با استفاده از شیوه‌های فینیقی‌ها ساخته شده‌اند. به‌ویژه‌که یک معبد فینیقی‌ها در همان محدوده‌ای که گنجینه کارامبولو پیدا شده‌اند شناسایی شده و خود این مجموعه هم محصولی از فرهنگ ترکیبی فینیقی‌های شرق نزدیک و مردم بومی تارتیسوس است.

آلیسیا پِرِئا، باستان‌شناس مرکز علوم انسانی و اجتماعی شورای پژوهش‌های ملی اسپانیا که در حوزه فناوری طلا متخصص است و در مطالعه روی گنجینه کارامبولو شرکت داشته، با این مسئله که تارتیسوس اساسا فرهنگی ترکیبی متشکل از مردمان بومی مدیترانه غربی و دریانوردان شرق نزدیک بوده، موافق است. او در این‌خصوص توضیح می‌دهد: «قضیه خیلی ساده است؛ پسر فینیقی با دختر بومی تارتیسوسی ازدواج می‌کند.»

بنابراین، می‌توان گفت که برخلاف ادعاهای پیشین هیچ ارتباطی میان گنجینه معروف کارامبولو و شهر افسانه‌ای آتلانتیس وجود ندارد و این جواهرات ترکیبی از طلای معادن منطقه است که با شیوه‌های فینیقی‌ها ساخته شده است.

کد خبر 30974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =