چمدان : سال 2015 نخستین زمزمه‌های اعتراض‌ به نوبت‌دهی درخواست ویزا از سفارت آلمان در تهران آغاز شد. سرانجام یک‌سال بعد از این اعتراض‌ها، سفارت آلمان درباره مشکل وقت‌گرفتن مصاحبه واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای با عنوان «افسانه‌های مربوط به روند اخذ روادید» که در وبگاه این سفارت منتشر شد به ابعاد مختلف گلایه‌ها پرداخت.

این اطلاعیه با اشاره به موارد بسیار درخواست‌هایی که سفارت به‌طور متوسط دریافت می‌کند و رقم آن به حدود ۲۵۰ درخواست در روز می‌رسد خاطر نشان کرد که بخش روادید سفارت آلمان در تهران در حال استخدام تعداد قابل توجهی نیروی جدید است و به‌زودی این بخش به ساختمان بزرگ‌تری منتقل خواهد شد.

اما آنچه در این توضیح «موضوع اصلی» نامیده شد، این بود که چرا برخی از مراجعه‌کنندگان با وجود اینکه می‌توانند شخصا و رایگان وقت بگیرند سراغ موسسات بیمه یا آژانس‌های مسافرتی می‌روند؟ که به‌اعتقاد اطلاعیه سفارت به «زمان‌بر بودن گرفتن وقت به‌شیوه اینترنت» مربوط است.

این اطلاعیه سفارت آلمان در ادامه وجود هرگونه ارتباطی میان این نهاد و کارمندان آن را با آژانس‌های مسافرتی و موسسات بیمه رد کرد و گفت که امکان جلوگیری از خرید وفروش نوبت مصاحبه‌ها را ندارد.

اما فروش نوبت وقت درخواست روادید شنگن از سوی دفاتر بیمه و آژانس‌های مسافرتی تنها مورد طرح‌شده در اعتراض‌ها و انتقادها نبود به‌طوری‌ که بسیاری از اعتراض‌ها بر این نکته تاکید می‌کرد که فروشندگان نوبت مصاحبه در مواردی با کارمندان سفارت «ارتباط» داشته‌اند.

بخش پایانی توضیح سفارت آلمان که ماه می 2016 منتشر شد به این موضوع پرداخت و دراین‌خصوص از خوانندگان درخواست کرد درصورت داشتن مدارک قابل استناد درباره «پیشنهادهای مالی» به کارمندان این نهاد، آنها را برای بررسی و پیگیری به سفارتخانه‌ آلمان ارائه دهند.

اکنون پس‌از گذشت حدود 2 سال از توضیحات سفارت آلمان و درشرایطی که مراجعان به این سفارتخانه همچنان با مشکلات گذشته مواجه‌‌اند، هفته‌نامه اشپیگل در گزارشی از تحقیق دادستانی برلین درباره سفارت آلمان در تهران به‌اتهام رشوه‌خواری خبر داده است.

مارتین اشتلتنر، سخنگوی دادستانی برلین اعلام کرده است که اتهامات خرید و فروش روادید و رشوه‌خواری در سفارت‌خانه‌های تهران و بیروت را مورد تحقیق قضایی قرار داده است. زیر برخی افراد توانسته‌اند با پرداخت رشوه از سفارت‌خانه‌های آلمان در تهران و بیروت روادید دریافت کنند.

به‌گفته مارتین اشتلتنر، بررسی‌های دادستانی برلین نشان می‌دهد که کارکنان محلی ایران به‌ازای دریافت رشوه 5هزار تا 10هزار یورو به یک تبعه ایرانی روادید فروخته‌اند.

از سوی دیگر، یک متقاضی روادید در ایران به فردی که در آلمان بوده رشوه‌ پرداخت کرده است و او هم برای صدور روادید به کارکنان محلی سفارت آلمان در تهران رشوه داده است.

در سفارت آلمان در بیروت هم حداقل یک کارمند کنسولگری با دریافت رشوه در کوتاه‌مدت روادید برای افراد تهیه کرده و نتایج بررسی‌های دادستانی درباره سفارت آلمان در بیروت هم حاکی از آن است که در 21 پرونده مبالغی تا 5هزار یورو رشوه پرداخت شده است.

سخنگوی دادستانی برلین در پایان اظهار داشته است که باهدف پیشگیری از اختلال در روند تحقیقات درحال‌حاضر نمی‌تواند اطلاعات بیشتری دراین‌خصوص ارائه دهد.
کد خبر 30751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =