مسئول افتخاری شهر تاریخی زواره هستم و حقوق نمی‌گیرم│سلب مسؤولیت در آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد

چمدان : احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم ایران) که هم‌اکنون مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی زواره است، درخصوص آتش‌سوزیِ کاخ چهلستون سرهنگ آباد واقع در شهر زواره اردستان به خبرنگار ایلنا گفت: آن‌گونه که گفته می‌شود آتش‌سوزی به‌طورِ عمدی صورت گرفته ولی هنوز باید پیگیری شود. آنچه مسلم است، آتش‌سوزی بر اثر عوامل طبیعی نبوده، بنابراین در اینجا نقش اصلی را نیروی انتظامی باید ایفا کند. دادسرا، نیروی انتظامی و فرمانداری باید در این قضیه دخالت کنند و سریعاً عوامل را شناسایی کنند، چون این حادثه، امر خطرناکی است که باید همین‌جا به انتها برسد. به طور کلی نیروی انتظامی باید نقش فعالی در مراقبت و محافظت از بناهای تاریخی ایفا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان میراث فرهنگی پیش از وقوع حادثه ا مالکان وارد مذاکره شده بود یا خیر، اظهار داشت: من در جریان نیستم ولی می‌دانم مالکان میلی به فروش یا واگذاری مجموعه نداشتند؛ و جالب است که آنها هزینه‌های مرمت را هم ندادند و همه را میراث فرهنگی پرداخت کرد.

وی درباره‌ی میزان خسارات ناشی از آتش‌سوزی بیان کرد: اطلاع ندارم که میزان خسارت چقدر است ولی آنچه در عکس‌ها دیده‌ایم نشان می‌دهد میزان خسارات رقم کمی نبوده است. به نظر من اول باید پیگیری شود و در وهله‌ی بعد، صددرصد پرونده قضایی تشکیل شود.

محیط طباطبایی درخصوصِ دلایل انتصابش به عنوان مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی زواره باوجود مشاغل دیگری که دارد، گفت: من مسئولِ افتخاری پایگاه شهر زواره هستم. درواقع به آنجا رفتم تا بتوانیم اقداماتی صورت دهیم. کاری هم که از ما خواسته شده تا انجام دهیم این بوده که بخش میراثی شهر زواره را فعال کنیم و در راستای این هدف بازسازی و احیایِ مسجد پامنار به عنوان قدیمی‌ترین اثری که در آن منطقه وجود دارد، در دستور کار قرار گرفته است و همچنین احیایِ محدوده‌ی 34 هکتاری شهر تاریخی زواره. باید کل بافت تاریخی احیا شود و یک همکاری بین شهرداری، میراث فرهنگی و مردم شکل بگیرد. حتی وزارت مسکن و شهرسازی با ما همکاری کردند که این اتفاق بیفتد و بتوانیم آن 34 هکتار بافت تاریخی زواره را از نو احیا کنیم.

وی در واکنش به اینکه این سمت ایجاب می‌کند مدیر پایگاه؛ مقیمِ محل مأموریت خود باشد، گفت: مدیر اصلی پایگاه بدون شک باید مقیم شهر زواره باشد، اما پست من یک پست افتخاری است و در این حوزه تنها نظارت دارم. البته پایگاه‌های مختلف ما همه ناظران علمی و هیات راهبردی دارند که این هیات باید کارها را دنبال کند. افتخاری به این معناست که من حقوقی نمی‌گیرم و این پست را پذیرفتم تا این هماهنگی را در مجموعه به وجود بیاورم. همان‌طور که خیلی از مدیریت‌ِ پایگاه‌ها از افراد و تجربه‌شان استفاده می‌کنند، من نیز مسئول پایگاه میراث فرهنگی زواره هستم؛ همان بافت 34 هکتاری‌ای که خودِ من آن را به ثبت رساندم.

ایلنا نوشت:احمد محیط طباطبایی حدود دو هفته پیش به سمت مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی زواره منصوب شده، با این حال، وی در بخشی از این گفتگو اشاره می‌کند که این پست را از یک سال پیش، پذیرفته است.

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، رئیس ایکوم ایران و مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی از دیگر سمت‌های محیط‌طباطبایی محسوب می‌شود.

[related-post id="30626"]

[related-post id="30472"]

[related-post id="30468"]
کد خبر 30647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =