۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
کاخ سرهنگ آباد اردستان آتش گرفت

چمدان : فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان ظهر امروز 14 فروردین با اعلام این مطلب افزود: عملیات مرمت مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره که در روستای سرهنگ آباد از توابع شهر زواره و شهرستان اردستان واقع شده از نیمه اول سال 1396 با اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال(پانصد میلیون تومان) آغاز گردید و تا پایان اسفند سال گذشته ادامه یافت.


بنابراعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، الله یاری با اشاره به اینکه این مجموعه دارای مالکیت خصوصی بوده عنوان کرد: سال گذشته با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی به مدت نزدیک به یکصد سال متروک مانده بود، با توافق با مالکین که به سختی نیز حاصل شد کار مرمت با توجه به صعب العبور بودن منطقه و فاصله 40 کیلومتری روستای سرهنگ آباد از مرکز شهر، صرفا با اعتبارات دولتی آغاز شده و پس از اتمام مرحله اول مرمت در پایان اسفند ماه سال گذشته پیمانکاران با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، مجموعه را تحویل مالکین دادند.


مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در رابطه با تعرض صورت گرفته به این مجموعه تاریخی تاکید کرد: صبح امروز گزارشات مردمی به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان حاکی از این بوده که متاسفانه برخی افراد نا آگاه با تعرض به این مجموعه تاریخی و با آتش افروزی، بخشی از ایوان چوبی این اثر تاریخی که در سال گذشته مرمت شده بود، طعمه حریق شد.


او تصریح کرد: با سرعت عمل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردستان و آتش نشانی شهر زواره، خوشبختانه از سرایت آتش به مجموعه اصلی بنا جلوگیری به عمل آمد.

الله یاری  ادامه داد:  هم اینک با کنترل آتش، توانسته ایم مجموعه اصلی بنا را از تعرض صورت گرفته نجات دهیم، بنابراین هم اکنون با رفع خطر، مدیریت میراث فرهنگی و یگان حفاظت شهرستان با حضور مسئولین قضائی شهرستان در محل استقرار یافته و در حال پیگیری این پیشامد ناگوار می باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در رابطه با چگونگی پیگیری این واقعه تاکید کرد: اگر چه این مجموعه دارای مالک خصوصی بوده، بنابراین با توجه به ثبت ملی این اثر و منحصر به فرد بودن آن با تمام توان پیگیر این تعرض خواهیم بود و مسببین این عمل غیر فرهنگی تحویل قانون خواهند شد.
کد خبر 30468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =