چمدان : حجت الاسلام محمد رضا زائری روحانی شیعه و مدرس دانشگاه به مناسبت ششم فروردین در کانال تلگرامی خود نوشت:

ششم فروردين زادروز جناب زرتشت است (طبق باور زرتشتيان ايراني) حضرتش - كه قرائن و شواهد بر رسالت ايشان دلالت دارند - اگر پيامبر هم نباشد، باز هم نمي توان او را انساني عادي به شمار آورد.

كسي كه حتى قدري اوستا يا متون كهن ديگر مانند گاتاها، اوپانيشاد و ... را مرور كند يا در اساس انديشه نورمحور آيين او بيانديشد و به سه بنيان " پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك" توجه كند لاجرم در مقابل شخصيت گرامي جناب زرتشت خضوع و قدرداني و احترام و ادب خواهد داشت.

بي ترديد اسلام امروز ما ايرانيان حاصل سلامت نفس و پاكي طينت نياكان زرتشتي ماست. اگر آموزه هاي نوراني و تعاليم پاك آيين زرتشت نبود و دلهاي صاف ايرانيان باستان زمينه پذيرش دعوت آسماني اسلام به نور و نيكي را نداشت، بي شك امروز اسلام در اين خاك چنين ريشه دار و عميق نمي شد. اين است كه به نياكان خويش افتخار مي كنم و به سلامت نفس و صفاي بطن شان مي بالم و از نيكي پندار و گفتار و كردارشان سربلندم.

 

[caption id="attachment_30030" align="aligncenter" width="636"] حجت الاسلام محمد رضا زائری[/caption]

به گزارش چمدان، زمان ظهور زرتشت، با همه پژوهش‌های دانشمندان قدیم و جدید، هنوز هم در پرده ابهام است. برخی از مورخین سال تولد زرتشت را در ۱۰۰۰ پیش از میلاد مسیح تخمین زده‌اند. زادروز زرتشت در بین پژوهشگران و تاریخ‌دانان موضوعی مورد بحث است. زمان زایش او را ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد مسیح گمان می زنند و زادگاه وی را به مناطق مختلفی مانند شهر ری، آذربایجان، خوارزم، سیستان، خراسان و آمل نسبت داده‌اند.

اودوکسوس کنیدوسی که هم‌زمان با افلاطون بوده‌است، زمان ظهور زرتشت را ۶۰۰۰ سال قبل از افلاطون می‌داند. جامعه ایرانیان زرتشتی زادروز زرتشت را روز خرداد از ماه فروردین برابر با ۶ فروردین و در سال ۱۷۶۸ پیش از میلاد و تاریخ درگذشت او را ۵ دی ۱۶۹۱ پیش از میلاد تعیین کرده‌است.

بیشتر پژوهشگران طرفدار تاریخ سنتی، زمان زرتشت را سده پنجم تا ششم پیش از میلاد در نظر گرفته‌اند. در کتاب بندهشن آمده‌است که زرتشت در سال ۲۵۸ سال پیش از انقراض شاهنشاهی هخامنشی به بعثت رسید. اما در ارداویراف‌نامه، بعثت زرتشت ۳۰۰ سال پیش از حمله اسکندر ذکر می‌شود و بنابراین، چون اسکندر ۳۳۰ پیش از میلاد به ایران حمله کرده‌است، تاریخ تولد زرتشت در حدود ۶۶۰ پیش از میلاد خواهد شد.

همچنین بعضی از محققان دیگر از شباهت اسمی استفاده کرده، گشتاسپ (ویشتاسپ) پدر داریوش یکم هخامنشی را با گشتاسپ شاه کیانی یکی دانسته‌اند، در نتیجه زمان زرتشت را حدود ۵ سده پیش از میلاد در نظر گرفته‌اند. امروزه بیشتر دانشمندان بر آنند که زرتشت بین "۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰" سال پیش از میلاد می‌زیسته‌است.

[caption id="attachment_30036" align="aligncenter" width="800"] مجسمه‌های دادگاه استیناف | زرتشت (سمت چپ) ایستاده در گروه قضایی اول بر روی دیوان عالی نیویورک[/caption]

با آنکه در مورد زادگاه زرتشت تاکنون تحقیق گسترده‌ای صورت گرفته ولی هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده‌است. از گاتاها که تنها مآخذ اساسی راجع به زندگی زرتشت است، هیچگونه اطلاع روشنی، خواه در باب مولد و خواه دربارهٔ محل دعوت و منطقه عمل او، به دست نمی‌آید. در چندین قسمت از یشت‌ها در اوستا محل فعالیت دینی زرتشت ایران‌ویج ذکر شده‌است.

در منابع زبان پهلوی (زبان پارسی میانه) و به دنبال آنها در کتاب‌های عربی و فارسی ایران‌ویج را با آذربایجان یکی شمرده‌اند. دانشمندان انتساب زرتشت را به آذربایجان، به دلایل فراوان مردود می‌دانند که مهم‌ترین آنها دلایل زبانی است. زبان اوستایی یعنی زبان کتاب اوستا زبانی است متعلق به شرق ایران و در این کتاب هیچ نشانی از واژه‌هایی که اصل مادی یا فارسی باستان داشته باشد، دیده نمی‌شود. امروزه بیشتر دانشمندان ایران‌شناس ایران‌ویج را خوارزم به‌شمار آورده و زادگاه زردشت را آنجا دانسته‌اند.

«توربراتور» مردی از سرزمین توران  در تازش تورانیان به ایران در آتشکده بلخ ،زرتشت را -هنگامی که با ۷۲ تن از یارانش به پرستش نشسته بودند-کشت.

می‌توان گمان برد که نام توربراتور دگرگون‌شده نام «تورباتور» به معنی «قهرمان تورانیان» باشد.

کد خبر 30029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =