چمدان : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به آماده بهره برداری شدن گذر فرهنگی مازاری گفت: قرار است این گذر بعنوان اولین گذر فرهنگی فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد افتتاح شود.

مجيد جواديان زاده افزود این طرح با هدف احیای شهرسازی فرهنگ مدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه و با همکاري شهرداري يزد آماده بهره برداري شده است.

وي با اشاره به کارکردهاي فرهنگي و اجتماعي گذرهاي فرهنگي، تصريح کرد: خارج شدن از فضاي بسته فرهنگي و هنري و رفتن به سمت اجتماعي شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم گذرهاي فرهنگي است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد ادامه داد:گذرهاي فرهنگي جدا از معماري اصيل و زيباي خود در گذشته محلي براي اجراي فعاليت هاي فرهنگي و هنري بوده اند، بنابراين سعي مي کنيم با احياء گذر مازاري ها رونق بخش فعاليت هاي فرهنگي و هنري براي مردم يزد باشيم.

به گفته جواديان زاده، فضاي بيرون گذر فرهنگي مازاري براي تمرکز فعاليت هاي فرهنگي و هنري اختصاص داده شده است.

وي افزود: تئاتر خياباني، نمايشگاه هنرهاي تجسمي، کتابفروشي و برنامه هايي نظير نقد کتاب از جمله برنامه هایی است که قرار است در گذر فرهنگي مازاري اجرا شود.



به گزارش چمدان، در خیابان کاشانی یزد کوچه ای هست که نامش توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند: کوچه مازاری ها.مازاری ها کارخانه ها و یا در عمل آسیاب هایی هستند که در آن ها چیزی را می سایند. لغت مازاری از واژه ماز به معنی چرخ و نورد می آید. حناسایی ها که در آن رنگ حنا را می ساییده اند خاص ترین نوع این کارخانه های کوچک هستند.یزدی ها می گویند نوع سنگی که حنا را با آن می سایند از کوه های مهریز در نزدیکی یزد می آید و خاص است.

وجود چندین رستوران سنتی ، مازاری ها و عطاری هایی که به بخشی از میراث ناملموس این شهر بدل شده اند در کنار واحدهای فرهنگی این فرصت را پدید می آورد تا گردشگران خاطره سفری به یادماندنی را در ذهن ثبت کنند . اگر نوروز راهی شهر زیبای یزد شدید حتماً به این گذر تاریخی سر بزنید.
کد خبر 30017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =