آبان که می‌رسد «پاوه» و روستاهای اطرافش رنگ سرخ انار می‌گیرند و مردم با الهام از آئینی باستانی با مراسمی به نام «انارانه» یا به زبان کردی «هنارانه» به استقبال نگین‌های یاقوتی طبیعت می‌روند.

اینجا یکی از بهترین انارهای ایران را دارد؛ نه تنها انارهایی با دانه‌های سرخ سرخ و طعمی ملس بلکه انارهای دانه‌ سیاه با خاصیت داروئی فراوان.

آبان که می‌رسد «پاوه» و روستاهای اطرافش رنگ سرخ انار می‌گیرند و مردم با الهام از آئینی باستانی با مراسمی به نام «انارانه» یا به زبان کردی «هنارانه» به استقبال نگین‌های یاقوتی طبیعت می‌روند.
 

مردم پاوه و روستاهای اطرافش با الهام از آئینی باستانی با مراسمی به نام «انارانه» یا به زبان کردی «هنارانه» به استقبال نگین‌های یاقوتی طبیعت می‌روند

مردها دسته جمعی برای چیدن انارها به باغ می‌روند و زن‌ها با ترکه‌های انار به باغ می‌آیند تا انارهای چیده شده را دانه کنند. سپس دیگ‌ها و آتش را برپا می‌کنند تا رب بگیرند. در کنار پخت رب‌های ترش انار، موسیقی، رقص محلی و بازی‌های آئینی این جشن را برای همه شیرین می‌کند.

مردها دسته جمعی برای چیدن انارها به باغ می‌روند و زن‌ها با ترکه‌های انار به باغ می‌آیند تا انارهای چیده شده را دانه کنند. سپس دیگ‌ها و آتش را برپا می‌کنند تا رب بگیرند

هادی شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه در مورد این آیین که از ۵ تا ۱۲ آبان ماه برپاست به خبرنگار چمدان می‌گوید: یکی از راهکارهای ما برای جذب گردشگر بیشتر برگزاری مراسم محلی با قوت هرچه بیشتر و اطلاع رسانی در مورد آنهاست. ما به غیر از هنارانه تا کنون جشن غذاهای محلی، جشن شکرگزاری آب و... را نیز برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: جشن شکرگزاری انار در ۸ روستای ما شامل ساتیاری، هجیج، نسمه، خانقاه، شرکان، دودان و داریان، زردویی و شهر باینگان برگزار خواهد شد. امسال با توجه به شئونات ماه محرم از موسیقی‌های عرفانی، آئینی و متناسب با شان این ایام استفاده می‌کنیم اما به جای آن، برگزاری بازی‌های بومی و بازدید از موزه‌های روستاهای این منطقه را برای گردشگران در پیش رو داریم، جشن خزان نیز در کنار این مراسم برگزار می‌شود چرا که پاییز بسیار زیبایی را در پاوه شاهد هستیم. مسابقه انار و گردو چینی نیز برگزار خواهد شد.

جشن شکرگزاری انار در ۸ روستای ما شامل ساتیاری، هجیج، نسمه، خانقاه، شرکان، دودان و داریان، زردویی و شهر باینگان برگزار خواهد شد

رئیس میراث فرهنگی پاوه در پاسخ به اینکه گردشگرانی که برای شرکت در این مراسم می‌آیند کجا می‌توانند اقامت کنند؟ توضیح می‌دهد: بیشتر روستاهای ما اقامتگاه بوم گردی دارند. در شهر پاوه ۲ هتل وجود دارد که برای برگزاری این مراسم آماده‌اند. علاوه بر آن ۷۰ خانه استیجاری دارای شناسنامه هم در منطقه وجود دارد که با آنها برای آمادگی در این ایام رایزنی کرده‌ایم. مهمانسراهای ادارات را نیز برای پذیرایی از گردشگران در نظر گرفته‌ایم.

شریفی اشاره می‌کند: هر روستا یک بسته متفاوت برای گردشگران در نظر گرفته‌است بنابراین گردشگرانی که چند روز در این منطقه می‌مانند برنامه‌های تکراری نخواهند داشت.

کد خبر 2996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =