خوشحالی هتل‌داران ترکیه از هجوم گردشگران ایرانی به استانبول و وان در نوروز 97 | ایرانی‌ها بیشتر از توریست‌‌های دیگر در ترکیه پول خرج می‌کنند

چمدان : تیمور باییندیر رئیس انجمن هتل‌های ترکیه ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: «در مارس 2017 (نوروز 1396) در مجموع 250 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که یک‌سوم از این گردشگران تعطیلات نوروزی‌ خودشان را در استانبول سپری کردند و وان دومین مقصد گردشگری مورد علاقه گردشگران ایرانی بود. پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 10 تا 15 درصد به تعداد گردشگران ایرانی که امسال و درطول تعطیلات نوروز به ترکیه سفر می‌کنند افزوده شود.»

بازدید گردشگران ایرانی که تعطیلات را در ترکیه می‌گذرانند به رشد نرخ پر شدن هتل‌های مرکز شهر استانبول به‌ویژه هتل‌های واقع در خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم منجر شده است. این‌درحالی است که کل ظرفیت تمام هتل‌های وان در نوروز پر می‌شود.

باوجود این، رییس انجمن هتل‌های ترکیه بر این نکته تاکید کرد که از تعداد گردشگران ایرانی که شهر مدیترانه‌ای آنتالیا و دیگر مناطق ساحلی این کشور را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کردند کاسته شده است.

به‌گفته تیمور باییندیر، ایرانی‌ها برای 6 شب اقامت در ترکیه به‌طور متوسط هزار دلار برای نفر خرج می‌کنند، درحالی‌که دیگر گردشگران خارجی حدود 630 دلار برای سفر به ترکیه هزینه می‌کنند.

خرید، تعطیلات و کسب‌وکار ازجمله هدف‌های بازدیدکنندگان ایرانی از این کشور است. سال گذشته درمجموع حدود 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند که نسبت به دوره مشابه در سال 2016 با افزایش 50 درصدی مواجه بود. به‌نظر می‌رسد که کاهش تعداد گردشگران ایرانی در سال 2016 با حوادث تروریستی و حملات داعش به استانبول در این سال و سال قبل از آن ارتباط مستقیم داشته باشد به‌طوری‌که سال 2017 استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه میزبان 910 هزار و 810 گردشگر ایرانی بود که این رقم در سال قبل از آن 648 هزار و 176 نفر بود.

ازمیر هم از دیگر مقصدهای گردشگری مهم ایرانی‌ها در کشور ترکیه است و گردشگران کشورمان در سال 2017 دومین بزرگ گروه بازدیدکنندگان ازمیر را ساختند و در این سال، 76هزار و 462 ایرانی از این منطقه دیدن کردند.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که 28 فوریه منتشر شد، ایران فقط در ماه ژانویه با 154هزار و 292 گردشگر بزرگ‌ترین بازار گردشگری ترکیه را در این ماه به‌خودش اختصاص داد، به‌طوری‌که ایرانی‌ها حدود 11 درصد از سهم ورودهای خارجی به ترکیه را در اولین ماه سال جاری میلادی از آن خود کردند.

در مجموع حدود 1.5 میلیون گردشگر خارجی در ماه ژانویه از ترکیه بازدید کردند که این رقم افزایش 39 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 2017 را نشان می‌داد.

با این گزارش رئیس انجمن هتل‌های ترکیه، این سوال مطرح می‌شود که اگر روزی گردشگران ایرانی به‌جای سفر به این کشور همسایه جذب مقصدهای گردشگری داخلی شوند چه سرنوشتی در انتظار بازار گردشگری ترکیه خواهد بود و گردشگری داخلی با چه رونقی مواجه خواهد شد؟ بی‌شک، رسیدن به این آرمان، با تصمیمات برنامه‌ریزی‌نشده‌ای چون افزایش نرخ عوارض خروج امکان‌پذیر نیست و برای نیل به این هدف به فراهم‌کردن زیرساخت‌های اصولی نیاز است.
کد خبر 29816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =