نظر شایگان درباره نگاه ایرانیان به مفاهیم غربی| خاطره قومی ما رو به زوال است

چمدان : داریوش شایگان، فیلسوف، استاد دانشگاه و مترجم و نویسنده ایرانی متولد 1314که پنجم بهمن ماه سال ۹۶ در اتاق کارش دچار سکته مغزی و در بیمارستان بستری شده بود، صبح پنجشنبه دوم فروردین 1397 درگذشت. «انقلاب دینی چیست؟»، «آسیا در برابر غرب»، «پنج اقلیم حضور»، «افسون‌زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار» ،«بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی»«ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» ،«در جستجوی فضاهای گمشده»،«بینش اساطیری» از جمله تألیفات مرحوم شایگان است.همچنین «آميزش افقها» برگزيده ای است از آثار مرحوم داريوش شايگان به گزینش و تدوین محمدمنصورهاشمی و کتاب «زیر آسمان‌های جهان» گفت و گوی بلند «رامین جهانبگلو » با اوست.

چمدان ضمن عرض تسلیت درگذشت این فرهیخته بزرگ ایران، یادداشتی کوتاه از سعید فلاح فر دکترای پژوهش هنر که به همین مناسبت در اختیار چمدان قرار گرفت، را منتشر کرد:

کاش به جای این که به عادت تازه فضاهای مجازی عکس داریوش شایگان را پروفایل کنیم، حالا که حوصله خواندن کتاب هایش را نداریم، حداقل در این حداقلی نظریه پایه او کمی تعمق می کردیم:

به نظر داریوش شایگان، ما بسیاری از مفاهیم تفکر غربی را ناآگاهانه و «بی‌چون و چرا و بدون دید تحلیلی و تاریخی می‌پذیریم» و درباره ی آنها پرسش نمی‌کنیم. خاطره قومی ما رو به زوال است. ما دچار توهم مضاعف هستیم، چرا که از یک سوی می‌پنداریم که ماهیت تفکر غربی را شناخته و می‌توانیم عناصری از آن را برگزینیم که با میراث فرهنگی ما سازگار است، و از سوی دیگر «گمان می‌کنیم که هویت فرهنگی خود را حفظ می‌کنیم»، در حالی که خاطره قومی ما تاب مقاومت در برابر تفکر غربی را ندارد. این توهم مضاعف به دو صورت بروز می‌کند: ۱. غربزدگی ۲. بیگانگی از خود.

در حوزه فرهنگ و هنر می توانم مثال های متعددی بیاورم که مصداق این کج فهمی ماست از نسبت با غرب و نظریات غربی یا درک از خودی خود. با فرهنگی که از این کج راهه به عاریه گرفتیم و به جای آن که گره گشای این کلاف پیچ در پیچ باشد گره ای کور و بسته شد در این سفره مهمانی گرگها.

.

کد خبر 29799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =