چمدان :  استان آذربایجان شرقی از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از شرق به استان اردبیل و از جنوب زنجان محدود شده است. مرکز این استان تبریز است و آثار طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده‌است.

دسترسی به تبریز به صورت ریلی، جاده‌ای و هوایی امکانپذیر است.



 

برخی جاذبه‌های این استان را به روایت تصویر ببیندید.

1- آبشار عیش‌آباد یکی از جاذبه های طبیعی استان آذربایجان شرقی است که در ۲۰ کیلومتری شهرستان مرند واقع شده است. اگر اهل طبیعت گردی هستید  آبشار عیش آباد گزینه مناسبی برای شماست. بخشی از جاده منتهی به آن اتومبیل رو و بقیه راه کوهستانی است. حدود 300 متر مربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است. این منطقه یکی از مناطق خوش آب و هوا و از نقاط مهم گردشگری است.

[caption id="attachment_29369" align="aligncenter" width="600"] آبشار عیش آباد در شبستر[/caption]

 

2- ارگ علیشاه تبریز: این مجموعه تاریخی در برگیرنده مدرسه، مسجد و خانقاه است که در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گورکانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است. ارگ علیشاه و مجموعه آن در زمان ساخت، شاخص‌ترین بنای شهر تبریز بوده که به نوشته جهانگردان تاریخی، تنها بنای این شهر بوده که از دور دست دیده می‌شده است.

در ساخت این بنا از ساروج و مصالح ساختمانی بادوام به کار رفته است. زلزله ویرانگر تبریز در قرن دهم که این شهر را با همه بناهای تاریخی‌اش ویران کرد، بخش اعظم این مجموعه را نیز فرو ریخت. با این حال بخشی از دیوارهای بلند این مجموعه بر جای ماند تا یادگار پایداری در برابر این پدیده طبیعی مهیب باشد، گرچه شکستگی بزرگی در بدنه ارگ از این زلزله پدیدار شد.

در زمان مشروطیت و قیام مردم تبریز، این بنای تاریخی باز هم سنگر مبارزان مشروطه‌خواه و نیروهای ستارخان و باقرخان قرار گرفت و در برابر شلیک توپخانه محمدعلی شاه قاجار ایستاد. در سال‌های قبل از انقلاب تبدیل به باغ ملی یا گردشگاه عمومی شده بود و هم اکنون از محوطه این اثر باستانی به عنوان مصلی استفاده می‌شود.

این بنا که بیش از 700 سال قدمت دارد، یادگار آسیب‌های طبیعی و تاریخی دوران گذشته است. قسمت جنوبی این بنا دارای طاقی بزرگ بوده که فرو ریخته است. عرض این بنا 30 متر و ارتفاع آن 26 متر است. عرض دیوارها 10 متر و داخل آنها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق هایی به هم اتصال یافته است.

ارگ علیشاه یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز و استان آذربایجان‌شرقی است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد. ارگ علیشاه در سال 1310 توسط وزرات فرهنگ و هنر با شماره 170 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

[caption id="" align="aligncenter" width="840"] ارگ تاریخی علیشاه در تبریز که نماد مقاومت مردم آذربایجان است[/caption]

 

3- پیست اسکی سهند بزرگ‌ترین پیست اسکی شمال‌غرب کشور است که با توجه به بزرگی منطقه و امکانات داخل پیست از جمله طول ۱۲۰۰ متر منطقه اسکی، ورزشکاران زیادی را جهت ورزش، تمرین و مسابقه به خود جذب کرده است.

این پیست از امکاناتی همچون تله اسکی، مدرسه اسکی برای خانوم‌ها و آقایان، آشیانه برف کوب، ۱۲ دستگاه بالابر، هتل ویلایی، سرویس‌های بهداشتی و اماکن ورزشی بين راهی برخوردار است که حدود شش ماه از سال گردشگران و ورزشکارن  را به خود جذب می‌کند.

[caption id="attachment_29371" align="aligncenter" width="780"] پیست اسکی سهند[/caption]

 

4- جنگل ارسباران در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور به‌حساب می‌آید. در گذشته ارسباران به‌محدوده وسیعی از رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و کوه‌های سبلان، بزقوش و سهند گفته می‌شد اما در حال حاضر ‌بنابر دلایل مختلف مثل تخریب جنگل و موارد این چنینی، جنگل مذکور در مرز‌های شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود شده است.

جنگل ارسباران در کل وسعتی در حدود ۸۰ هزار و ۴۲۷ متر دارد که در کناره جنوبی رود ارس گسترانده شده است و دارای ویژگی‌های طبیعی زیادی است. سه طرف منطقه مذکور را نیز سه رود ارس در شمال، ایلگنه‌چای در غرب و کلیبرچای در شرق احاطه کرده است و سمت جنوب جنگل ارسباران نیز به ارتفاعات سایگرام محدود می‌شود.

چندی پیش سازمان یونسکو این منطقه را به‌عنوان زیست‌کره معرفی کرد.

 

[caption id="attachment_29372" align="aligncenter" width="840"] جنگل‌های ارسباران[/caption]

 

4- کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است. این روستای تاریخی و باستانی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌ مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است. این اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

[caption id="" align="aligncenter" width="800"] روستای صخره‌ای کندوان در دامنه‌های سهند | شهرستان اسکو[/caption]

 

5- غار قدمگاه: مسجد قدمگاه در نزدیكی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در 12 کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر قرار دارد و مانند غاری در دل كوه كنده شده و در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان معبد مهری استفاده می‌شد. این معبد در قرون 6 الی 8 هجری قمری به عنوان تكیه عرفا و دراویش و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار ‌گرفت. فضای غار زیرزمینی دایره شكل است که قطری برابر 15 متر دارد.

 

[caption id="" align="aligncenter" width="581"] غار قدمگاه در آذرشهر[/caption]

 

6- کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد. این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام «قزل وانک» (صومعه سرخ) واقع شده‌است.

این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شمارهٔ ثبت ۴۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان است اما در واقع به کلیسای حواری ارمنی تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.

[caption id="" align="aligncenter" width="960"] کلیسای سنت استپانوس | جلفا[/caption]

 

7- مسجد جامع میلان مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در شهرستان اسکو، روستای میلان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

[caption id="attachment_29376" align="aligncenter" width="442"] مسجد جامع میلان | اسکو[/caption]

 
کد خبر 29368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =