چمدان : استفاده از دو نام اسلامی در این البسه تدفین‌ شده می‌تواند به‌ این معنی باشد که اسلام به فرهنگ دریانوردان شمالی راه یافته است.

آنیکا لارسن، پژوهشگر باستان‌شناسی نساجی در دانشگاه اوپسالا در سوئد درحالی‌که مشغول بازسازی پارچه‌های وایکینگ‌های باستان برای استفاده در نمایشگاهی در موزه انکوپینگ بود به این کشف رسید.

او با مطالعه روی لباس‌هایی که همراه با وایکینگ‌ها در قرن‌های دهم و یازدهم میلادی دفن شده بود الگوهای ریز نقره‌ای را روی حاشیه ابریشمی پارچه‌ها پیدا کرد.

آینه کل چیزی بود که او برای کشف راز این الگوها نیاز داشت. به‌این‌ترتیب با قرار دادن آینه‌ای مقابل این الگوها دریافت که این اشکال، حروفی از خط کوفی هستند که واژگان «الله» و «علی» را می‌سازند.

لارسن در این‌خصوص می‌گوید: «شاید هدف از این کار تلاش برای نوشتن دعا بوده است. بنابراین آن‌ها باید می‌توانستند از راست به چپ بخوانند که با این حروف عربی می‌توان نتیجه گرفت این توانایی را داشته‌اند.»

پیوند میان اسلام و وایکینگ‌ها پیش‌از این هم دیده شده که نتیجه ساده تجارت با شرق بوده است. وایکینگ‌ها برای دریانوردی در سراسر جهان شناخته می‌شوند و بنابراین در شرق هم با بازرگانان عرب در تجارت بودند. آن‌ها به نقره‌های عرب‌ها چشم داشتند و به‌ازای آن، پوست خز و عسل تبادل می‌کردند.


سال 2015، انگشتری با عبارت حک‌شده «برای الله» در قبر یک وایکینگ قرن نهم میلادی کشف شد. به اعتقاد برخی از دانشمندان، این انگشتر صرفاً در طول سفرها و به‌دلیل روابط تجاری با مسلمانان به دست این وایکینگ رسیده است. اما اکنون باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح می‌کنند که شاید ارتباط میان اسلام و وایکینگ‌ها پیچیده‌تر از آنچه بوده است که تاکنون تصور می‌شد، به‌خصوص‌ اینکه نوع پارچه‌ای که لارسن روی آن مطالعه کرد از همان نوعی است که وایکینگ‌ها خودشان می‌بافتند و وارداتی نبوده است.

اما خط کوفی که در حاشیه پارچه به‌کار رفته همان خطی است که همان دوره در موزاییک‌های حرم‌ها و مساجد مسلمانان آسیای مرکزی استفاده می‌شد. بنابراین شاید بعضی از وایکینگ‌ها مسلمان بوده‌اند.

از سوی دیگر به گفته لارسن، این پارچه‌ها اثبات می‌کنند که لباس سنتی تدفین در خاکسپاری وایکینگ‌ها تحت تاثیر تعالیم اسلام قرار داشته است. زیرا در قرآن کریم به کسانی که بعد از مرگ به بهشت می‌روند لباس‌هایی از ابریشم اعلا و دستبندهای طلا وعده داده شده است. با کشف این نوشته‌های نقره اسامی اسلامی اکنون می‌توان نشان داد که چرا لباس‌های ابریشمی در قبرهای وایکینگ‌ها تا این حد زیاد است.

درحالی‌که یافته‌ها و نظریه‌های جدید این باستان‌شناسان با تشویق همکارانشان در جامعه دانشگاهی مواجه شد خشم جامعه راست‌گرا را در اسکاندیناوی برانگیخت.

 



جنبش مقاومت شمال، یکی از گروه‌های نئونازیست است که اعضایش از سوئد، فنلاند و نروژ هستند. این گروه معمولاً از نشان‌ها و تصاویر وایکینگ‌ها بهره می‌گیرند و به‌ویژه از علامت پیکان رو به بالا که در فرهنگ وایکینگ‌ها نماد عدالت و جنگ است در پرچمشان استفاده می‌کنند.

شهریور امسال، 600 نفر از اعضای این جنبش در شهر گوتنبرگ تظاهرات کردند که به زد و خورد با مخالفان ضدفاشیست و دستگیری ده‌ها تن منجر شد.

براساس گزارش نشنال‌پست، اکنون طرح این فرضیه که فرهنگشان آن‌طور که تاکنون تصور می‌کردند خالص نیست می‌تواند سبب بروز واکنش‌های منفی اعضای این جنبش شود.

لارسن در این‌باره می‌گوید: «آن‌ها افرادی بیگانه‌هراس هستند و کشف مسئله ارتباط با مسلمانان می‌تواند آرامش آن‌ها را مختل کند. نمی‌خواهم وارد این موضوع بشوم که آن‌ها چه می‌گویند اما هرچه بگویند قطعاً خوب نیست.»
کد خبر 2877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =