چمدان:یک ماه پس از تخریب خانه‌های محله کبابیان در همدان بخشی از محوطه باستانی به پارکینگ تبدیل شد و قسمتی از آن نیز آسفالت شد. همزمان با این اتفاق‌ها گفته می‌شود مالک خانه تاریخی جنانی در خیابان شهدا نیز قصد دارد آن را تخریب کند. بنایی که 80 سال قدمت دارد و بزرگانی مانند آیت الله مدنی در آن اقامت داشته است. به طور کلی آستانه نوروز 97 اتفاق‌های خوبی برای میراث همدان نیفتاده است.



فاطمه کاظمی در چمدان نوشت: تنها چند روز پس از انتشار خبر آسفالت بخشی از تپه تاریخی هگمتانه تشکل‌های غیردولتی استان همدان بر طبق سنت چند ساله خود در آستانه عید نوروز به پاکسازی محوطه این اثر تاریخی از زباله پرداختند تا نشان دهند در شرایطی که مسئولان هر روز به تخریب بخشی از آثار تاریخی این شهر می‌پردازند، تشکل‌های غیردولتی به حفظ و مرمت این آثار امیدوارند و برای رسیدن به این مهم تلاش خواهند کرد.



بهرام توتونچی مدیر سایت تاریخی هگمتانه در ابتدای این برنامه در جمع اعضای تشکل‌های غیردولتی گفت: تشکل‌های غیردولتی استان همدان همیشه ثابت کرده‌اند محوطه‌های تاریخی مانند خانه‌های آنهاست و باید از آنها با دقت بیشتر حفاظت و حراست کرد و این محوطه‌ها را برای عموم مردم پاک و پاکیزه نگه داشت.

آسفالت هگمتانه؛ توهین به شهروندان

معصومه مومنی از اعضای تشکل‌های غیردولتی نیز درباره این برنامه توضیح داد: پاکسازی پایگاه‌های تاریخی از چند سال پیش توسط تشکل‌های غیردولتی آغاز شد و هدف از این برنامه ارزش‌ نهادن به این داشته‌های گرانبها بود. ضمن اینکه ممکن است گردشگر از تمام بخش‌های شهر دیدن نکند اما حتما با مراجعه به سایت‌های تاریخی اطراف آنها را ببیند و میزان ارزش‌گذاری ما به آثار تاریخی شهرمان را بسنجد.



این فعال مدنی تاکید کرد: باز کردن یک راه آسفالته از دل گنجینه هگمتانه بزرگترین توهین عوامل این فاجعه به همه شهروندان و دوستداران هویت و تاریخ این شهر بود. ما محکم پای این ماجرا هستیم و امیدواریم مسئولان هرچه زودتر به حذف عوامل تهدیدآمیز نسبت به این اثر تاریخی اقدام کنند.



مومنی گفت: همدان و هویت آن چیزی نیست که ما آن را فقط متعلق به خودمان بدانیم و امانتی است که باید با آگاهی به دست نسل‌های آینده بسپاریم. امیدواریم ارزش‌گذاری نسبت به داشته‌ها در ذهن ما نهادینه شود و نگاه ما به تاریخ به آنجا که باید، برسد.



هگمتانه پارکینگ شده است

حسین زندی فعال مدنی و از دیگر برگزارکنندگان این برنامه نیز در حاشیه آن گفت: مشاغل مزاحم مانند آهن‌فروشان و پرنده‌فروشان در حاشیه محوطه تاریخی هگمتانه تهدیدی بزرگ برای این اثر تاریخی است و تشکل‌های غیردولتی بارها این مسئله را به مسئولان گوشزد کرده بودند اما در کمال ناباوری چند روز پیش به جای جمع‌آوری این مشاغل از این محوطه تاریخی و یا انتقال آنها به مکان مناسب‌تر، حدود 450 متر از فضای هگمتانه را آسفالت کردند تا راه تردد این مشاغل مزاحم ساده‌تر شود.



وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های این مشاغل مزاحم برای تپه هگمتانه تجمع زباله در این محوطه است که تشکل‌‌های غیردولتی امروز توانستند تنها بخشی از آن را پاکسازی کنند. ضمن اینکه نبود زیرساخت‌های لازم در پیاده‌راه‌سازی برای خیابان اکباتان باعث شده محوطه باستانی هگمتانه به پارکینگ خودروهای کسبه تبدیل شود که اتفاق خوشایندی نیست.



زندی تاکید کرد: ما امیدواریم مسئولان و دلسوزان میراث فرهنگی این شهر همراه با تشکل‌های غیردولتی برای حل مشکلات این اثر تاریخی تلاش کنند.



به گزارش چمدان، اعضای تشکل‌های غیردولتی انجمن توان‌افزایی باهم، انجمن پویشگران سفر پاک، موسسه هستی‌سازان الوند، انجمن شهر من زنده بمان، موسسه نبض سبز حیات و انجمن جوانان سپید پارس در این برنامه شرکت کردند و بهرام توتونچی مدیر سایت تاریخی هگمتانه و احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با آنها در این برنامه همراه بودند.
کد خبر 28230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =