چمدان: «پشوتن جی دوسابایی مارکار» هنگامی که حدود 80 سال پیش پرورشگاه، دبستان و دبیرستان مارکار را در یزد ساخت، حتما می‌دانست که چه کار مهم و ماندگاری انجام می‌دهد، چرا که این مرد ثروتمند تا سال‌ها بعد چنان مال و اموال خود را با اشتیاق وقف اینچنین کارهای خیریه کرد که در زمان مرگش در سال 1344 دیگر ثروت و مال و اموالی نداشت.

«مارکار» از زرتشتیان هندوستان بود که در خانواده‌ای پارسی به دنیا آمد. به دلیل علاقه فراوان به ایران، فارسی را آموخت و شاهنامه فردوسی را از بر کرد. او در طول زندگی خود 3 بار به ایران سفر کرد و در این سفرها، پرورشگاهی برای کودکان بی‌سرپرست در یزد ساخت، هنرستان جهانگیری را در یزد بنا کرد، دبستان و دبیرستان دخترانه مارکار ، دبستان و دبیرستان پسرانه و پرورشگاه مارکار و همایشگاه مارکار در تهران را تاسیس کرد. برج گاهنمای فردوسی (میدان ساعت) را نیز در یزد ساخت و زمین پارک مارکار را در یزد اهدا کرد.

بسیاری از بناهایی که مارکار ایجاد کرد همانند دبیرستان‌ها هنوز به کار خود ادامه می‌دهند اما پرورشگاه مارکار در مجاورت دبیرستان در یزد پس از فوت او تعطیل شد تا آنکه در سال 1394 به عنوان موزه و مرکزی آموزشی و  فرهنگی دوباره آغاز به کار کرد.

در این موزه اکنون آداب و رسوم زرتشتیان که بسیار برای دیگر ایرانیان مورد سوال است،  از جمله آیین چیدن سفره هفت سین، مراسم سدره پوشی و جشن‌های زرتشتیان همانند جشن سده و همچنین زرتشتی دوزی به نمایش درآمده‌است.

علاوه بر موزه بنای زیبای پرورشگاه با آجرکاری و کاشیکاری‌های زیبا و آب انبار تاریخی این مجموعه برای گردشگران قابل مشاهده است.

اگر چه سال‌های زیادی است که دیگر هیچ کودکی در این پرورشگاه زندگی نمی‌کند اما هنوز با قدم زدن در محوطه آن، انگار صدای خنده کودکانِ سال‌های دور شنیده می‌شود، کودکان و نوجوانانی که در این خوابگاه و حیاط  زندگی کرده‌اند، رویاهایشان را بافته‌اند، گریسته‌اند، ترسیده‌اند، عاشق شده‌اند و در نهایت پی سرنوشتشان رفته‌اند که هر یک خود داستان جدایی است.

[caption id="attachment_28616" align="aligncenter" width="1001"] «پشوتن جی دوسابایی مارکار» حدود 80 سال پیش پرورشگاه، دبستان و دبیرستان مارکار را در یزد ساخت[/caption]

 



موزه مارکار

موزه مارکار

 

[caption id="attachment_28121" align="aligncenter" width="1024"] موزه مارکار[/caption]

 



[caption id="attachment_28118" align="alignnone" width="1024"] موزه مارکار[/caption]


 

[caption id="attachment_28116" align="aligncenter" width="1024"] موزه مارکار[/caption]

 

[caption id="attachment_28117" align="aligncenter" width="1024"] موزه مارکار[/caption]

 





موزه مارکار

[caption id="attachment_28113" align="aligncenter" width="582"] موزه مارکار[/caption]

 



کد خبر 28082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =