به گزارش چمدان، «خانه فیروزی» در شهرستان دزفول که سال 81 به‌شماره 7919 در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده بود و با پیگیری‌های مالک حقیقی این بنا،  به «خانه آرامش» تغییر نام داده بود در حالی فروریخته که بنا به اظهار نظر برخی کارشناسان شکل تخریب نشان می دهد که نشست نا متقارن بدی در فونداسیون خانه اتفاق افتاده است که شاید در اثر نفوذ فاضلاب کنترل نشده، تراز آب زیر زمینی یا نشتی آب بوده باشد.

سال 94 مالک این بنا به‌نام آرامش توانست با پیگیری از دستگاه قضایی مالکیت خود را به‌اثبات برساند و با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، نام این خانه به‌نام او تغییر یافت.

پیش‌تر شوشتری معاون میراث فرهنگی خوزستان  گفته بود: «در سال‌های ۸۹ و ۹۰ از محل اعتبارات مشارکت، هر سال ۲۵ میلیون تومان برای مرمت این بنا هزینه شده است.»

به گزارش چمدان، تاکنون 86 خانه تاریخی در شهرستان دزفول به‌ثبت رسیده است.

به گفته مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان حال بافت تاریخی دزفول خوب نیست تا آنجا که اگر تا دیروز از دزفول با نام شهر آجری یاد می‌شد امروز باید از آن با نام شهر سنگ‌ها یاد کرد چرا که خانه‌های بافت تاریخی آن یکی پس از دیگری به بهانه‌های مختلف از بین می‌رود.

او یادآور می‌شود که این خانه در حالی فروریخت که 17 اسفند روز بافت تاریخی دزفول بود و در چنین روزی در دوره‌های مختلف بیش از 70 اثر در دزفول به ثبت ملی رسیده است.

 



 















[related-post id="12498"]

[related-post id="10454"]
کد خبر 27537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =