پاسخ چمدان به واکنش میراث فرهنگی به یک یادداشت | رابطه طالبیان با همه «رئیسان» کاملا مطلوب است! 

چمدان : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از انتشار یادداشتی با تیتر رئیس سازمان میراث فرهنگی در برابر معاون خود در موقعیت «آچمز» قرار گرفته است؟  در چمدان، با تأکید بر این که «تعامل کاری طالبیان و رئیس سازمان مطلوب است» جوابیه‌ای در «میراث آریا» رسانه رسمی این سازمان منتشر کرد.

در متن این خبر آمده است: «رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با انتقاد از رسانه‌ای شدن گمانه‌های غیرموثق در خصوص احتمال جابه‌جایی مدیران، انتشار این گونه اخبار را موجب تشویش اذهان عمومی و درگیر کردن مدیران به امور حاشیه‌ای دانست.

روح‌الله مهدی‌نژاد رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به انتشار مطلبی درخصوص احتمال جابه‌جایی معاون میراث‌فرهنگی این سازمان و توصیف و تشریح مفصل این مطلب در خصوص مواضع ریاست سازمان در این زمینه در یکی از سایت‌های خبری اظهار کرد: «مطلبی مفصل و صرفا بر اساس حدسیات شخصی نوشته و منتشر می‌شود بدون آنکه منبعی مستند داشته باشد و خوانندگان و اذهان عمومی و مدیران سازمان را درگیر موضوعی می‌کند که از اصل و اساس بی‌پایه است.»

او افزود: «متاسفانه نویسنده یک سری مفروضات غیرموثق را اساس قرار می‌دهد و بر اساس آن از مدیریت سازمان انتقاد می‌کند و نتایجی هم که می‌گیرد ناشی از همان حدسیات و قضاوت های شخصی است نه آنچه در واقعیت وجود دارد.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تکذیب جابه‌جایی معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی تاکید کرد: «تعامل کاری دکتر طالبیان و ریاست سازمان کاملا مطلوب و رضایت‌بخش است و از رسانه‌های انگشت‌شماری که علاقه عجیبی به شایعات مربوط به برکناری و جابه‌جایی مدیران دارند انتظار می‌رود به‌جای انتشار اخبار و مطالب نادرست و ناامیدکننده، مشاور فکری دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل فرایندهای کاری برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم باشند.»

مهدی‌نژاد تصریح کرد: «تنها منبع رسمی اخبار سازمان، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی است و بالطبع اخبار هر منبع دیگری در خصوص جابه‌جایی مدیران، غیرموثق و غیرمستند بوده و از اعتبار روایی ساقط است.»»

پاسخ چمدان

1- به نظر می‌رسد مدیر محترم روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  یادداشت منتشر شده در «چمدان» را با دقت لازم نخوانده‌اند؛ چرا که در این یادداشت انتقال آقای طالبیان به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صرفا به عنوان "شایعه" مطرح و تأکید شده بود: "هیچ قرینه‌ای برای روشن کردن صحت و سقم این شایعات در دست نیست ... و شایعات موجود بیشتر بازتابنده امید و آرزوی بخشی از بدنه میراث فرهنگی است تا یک امر واقعی". یادداشت چمدان نیز ناظر به تعیین صحت و سقم شایعه مزبور نبود، بلکه می‌کوشید علت رواج این نوع شایعات را توضیح دهد. کما این که یادداشت تأکید می کند: "معاونت میراث فرهنگی دارای گسترده‌ترین تشکیلات در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است؛ بیشترین وظایف حاکمیتی را برعهده دارد؛ با بیشترین چالش‌ها روبروست؛ و بیش از هر بخش دیگرِ سازمان، زیر ذره‌بین رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دارد. بنابراین، هرگونه تغییر در این معاونت، نیازمند ملاحظات و تمهیداتی است که فراوانی آن‌ها انگیزه رییس سازمان برای تغییر در این بخش را کاهش می‌دهد."

2- این‌که مدیر روابط عمومی سازمان گفته‌اند: «تعامل کاری دکتر طالبیان و ریاست سازمان کاملا مطلوب و رضایت‌بخش است»، دقیقا تأیید بخشی از یادداشت مورد بحث است. در این یادداشت نیز گفته شده بود: ویژگی‌های شخصی و مدیریتی آقای طالبیان به گونه‌ای است که ایشان را قادر ساخته است طی بیست سال گذشته با همه رؤسای سازمان از سید محمد بهشتی تا حمید بقایی و از اسفندیار رحیم مشایی تا حسین مرعشی همکاری بسیار نزدیک داشته باشد و حتی برای تصمیمات غیرتخصصی و اشتباه آنها توجیهات لازم را فراهم آورد. بنابراین، تعامل خوب ایشان با آقای مونسان نیز امر عجیبی نیست. به گمان ما سطح سازگاری آقای طالبیان با رأس هرم سازمان به شکلی است که اگر فرض کنیم آقای مونسان از ریاست سازمان کناره‌گیری کنند و شخصی با عقاید و برنامه‌های صدر در صد متفاوت و متعارض، جایگزین ایشان شود، باز هم تعامل آقای طالبیان با او «کاملا مطلوب و رضایت بخش»خواهد بود.

3- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به علت بی‌ثباتی و تزلزل مدیریتی که طی 13 سال گذشته دامن‌گیر آن بوده، سازمانی بسیار پیچیده است که تحلیل اوضاع آن تنها از عهده ناظران کارکشته و کارشناسان خبره برمی‌آید. مدیر محترم روابط عمومی که در همین چند ماه حضورشان تلاش می‌کنند با رسانه‌ها در تعامل باشند بهتر می‌دانند که رسانه‌های فعال در حوزه میراث فرهنگی که با حجم انبوه اخبار تخریب‌ها و مشکلات میراث مواجه‌اند، علاقه‌ای به اخبار شایعات برکناری مدیران نداشته و ندارند بلکه بر حسب بر سر زبان افتادن موضوعی در بدنه میراث به تحلیل و اما و اگرهای آن می‌پردازند. در این مورد هم پیشنهاد می‌شود مدیر روابط عمومی برآوردی از افکار عمومی بدنه میراث فرهنگی مشکلات آنها در حوزه پژوهشگاه و معاونت میراث بگیرند و مراتب را از افراد مطلع جویا شوند..

چمدان آمادگی انتشار  واکنش سازمان میراث فرهنگی به موارد فوق را دارد.
کد خبر 26426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =