چمدان : علی‌اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح رسمی «لوور در تهران» که عصر دوشنبه 14 اسفند در موزه ملی ایران گشایش یافت، گفت: برگزاری این نمایشگاه را یکی از «رویدادهای بزرگ فرهنگی بین ایران و فرانسه» دانست و به هم‌زمانی برگزاری این رویداد با جشن بزرگ ملی نوروز اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور  همزاد بودن این دو اتفاق را «رویشی نو» دانست که با برگزاری نخستین نمایشگاه موزه لوور در ایران با رویش جوانه‌ها در طبیعت همزمان شده است و تاکید کرد: مناسبات فرهنگی دو کشور در این مناسبت بستری تازه بین دو کشور ایجاد کرده است.


وی برگزاری این نمایشگاه را عاملی دانست تا ایرانیانِ فرهنگ دوست با تمدن و تاریخ دیرین، از این اقدام شایسته موزه لوور فرانسه، استقبالی دو چندان داشته باشند.


او که در ابتدای صحبت‌هایش دو شعر از شارل بودلر و حافظ خواند به تعبیر مشترک این دو شاعر اشاره کرد و افزود: عشق به یکدیگر و زیستن با این گوهر ناب» را می‌توانیم در «جریده عالم» ثبت کنیم تا همه شاهد باشند که چنین مکان و نمایشگاهی از جغرافیای عشق و فرهنگ، سخن می‌گوید و اشیاء، تنها نمادی هستند که این گوهر ناب را بین فرهنگ ملت‌ها و در موزه‌ها، نمودار می‌کند.


مونسان با بیان این‌که عنصر سازنده‌ موزه ملی ایران آن «تاریخ و فرهنگ ملت» ها است، ادامه داد: بی‌تردید، اشیای ایرانی در عرصه تاریخ، تمدن و فرهنگ، بیش از دو قرن است که درهای نمایشگاه‌های گوناگون دنیا را به روی ملت‌ها باز کرده است.



رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نخستین نمایشگاه برگزار شده از سوی ایران در کشورهای دیگر را به سال 1267 شمسی  (1889 میلادی) در فرانسه مربوط دانست و افزود: این کشور با هفت نمایشگاه، بیشترین تعداد برگزاری نمایشگاه با ماهیت آثار ایرانی را به خود اختصاص داده است. کاری که نمی‌تواند اتفاقی باشد و به خوبی نشان می‌دهد که عمق روابط و تعاملات فرهنگی دو کشور در عالی‌ترین سطح خود، قرار دارد. گرچه پس از آن، نمایشگاه‌هایی در انگلستان، امریکا، اتریش، بلژیک و سوئیس برگزار شده است.


مونسان در ادامه به آغاز روابط فرهنگی ایران و فرانسه از قرن هفدهم میلادی و از دربار شاه عباس صفوی در ایران (همزمان با زمامداری هانری چهارم) اشاره کرد و گفت: در قرن نوزدهم، همزمان با آغاز جمهوری سوم فرانسه و دوره قاجار در ایران، روابط فرهنگی این دو کشور، بالنده‌تر شده و در نهایت به انعقاد نخستین قراردادهای رسمی، بین نهادها و مؤسسات علمی- فرهنگی ایران و فرانسه، منجر شد.


او ادامه داد: این روند تاریخی، آن زمان شاخص‌تر شد که به فعالیت‌های ارزشمندِ باستان‌شناسی فرانسویان در ایران، به ویژه در شهر شوش، تپه گیان، تپه سیَلْک، تورنگ تپه و چغازنبیل، با محوریت تحقیق بر خط و زبان‌های باستانی و انتشار متون کهن، توجه و تأمل کنیم. از سوی دیگر به این کارنامه «معماری ساختمان موزه ایران باستان» را نیز باید اضافه کرد که طراح آن، «آندره گدارِ» فرانسوی بوده است.


معاون رئیس جمهور با بیان این‌که بعد از برگزاری دو نمایشگاه از سوی موزه ملی ایران در موزه لوور فرانسه (در سال‌های 1385 (2006 میلادی) و 1386 (2007 میلادی)) به پشتوانه زیستن و عشق در مسیر تعالی انسانی که همان جریان فرهنگی ناب است، افزود: 90 سال بعد، شاهد به نمایش درآمدن آثار موزه لوور از تمدن‌های مختلف جهان در موزه ملی ایران هستیم. نمایش منتخبی از آثار ارزشمند مصر باستان، بین‌النهرین، یونان و رم که می‌تواند به تقویت پیوندها و شناخت ویژگی‌های مشترک فرهنگی کشورها کمک کند و با گذر از این دالان تاریخی، «گذشته» را در برابر همه مجسم کند تا ما بتوانیم آن تاریخ را به «اکنون» و اکنون را به «آینده» متصل کنیم.


مونسان ابراز امیدواری کرد تا از این پیوند دوستانه بین دو موزه‌ ملی ایران و موزه لوور فرانسه، دو ملت بزرگ ایران و فرانسه نیز بهره‌مند شوند و نتیجه آن، تقویت آرامش و با هم زیستن و صلح پایدار جهانی باشد.


محمد حسن طالبیان که در آیین افتتاح نمایشگاه لوور در تهران در موزه ملی ایران سخن می‌گفت محور این رفتار نوین جهانی را تعامل، هم‌گرایی و به‌نوعی همراهی با یکدیگر دانست و اظهار کرد:‌ اگر همکاری‌های بین کشورها از دریچه فرهنگ صورت گیرد، پایدارتر خواهد بود.

وی تاریخ باستان‌شناسی و موزه‌داری نوین ایران را حکایت از همکاری‌های جهانی با کشورهای مختلف دانست و افزود: نخستین پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های بسیار مهم ایران تاریخی نشان از ارتباطی طولانی و فرهنگی بین ایران و اروپا ازجمله فرانسه دارد.

معاون میراث فرهنگی بابیان این‌که امروز از ساخت موزه ایران باستان به‌دست آندره گدار ۸۰ سال می‌گذرد، افزود: در این سالگرد امری بی‌سابقه در شرف تکوین است، به این معنی که همیشه آثار تاریخی ایران برای نمایش به گونه‌های مختلف به لوور رفته است اما امروز علاوه بر نمایشگاه‌ها برای اولین‌بار از لوور آثار تاریخی‌فرهنگی به موزه ایران باستان منتقل شده است و نمایشی از هم‌نشینی تاریخی نمایندگان فرهنگی‌های مختلف از مصر، یونان، رم، بین‌النهرین، اروپا تا ایران با بیان ناگفته‌های این تمدن‌ها یک فضای گفتمانی موزه‌ای را شکل داده‌اند.

 

[caption id="attachment_26219" align="aligncenter" width="600"] عکس‌ها: مرتضی لطف الهی[/caption]

او با تاکید بر این‌که برگزاری این نمایشگاه از منظر میراث‌فرهنگی جنبه‌های نمادین مهمی در خود دارد، اظهارکرد: در فرآیند همکاری‌های بین‌المللی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه شاهد نقطه عطف مهمی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری سه نمایشگاه بین المللی در طول سه سال گذشته تا امروز در موزه ملی ایران، ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده این است که وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های جهانی شده‌ایم و نشان از هم‌طرازی موزه ملی با موزه‌های جهانی و اعتماد متقابل ایران و کشورهای دیگر دارد.

طالبیان افتتاح این نمایشگاه را در بین همکاری‌های ایران و فرانسه دارای جنبه‌ای نمادین دانست و تاکید کرد: لوور جزو چند موزه معتبر جهانی است، این یعنی مسیر طی‌شده درست و روبه‌جلو است، از سوی دیگر حضور مقامات بلند پایه و ارشد کشور فرانسه و ایران در آئین افتتاح این نمایشگاه نیز نشان از اهمیت فرهنگی بین دو کشور و امنیت در ایران دارد.

او وجه نمادین دیگر این اتفاق مهم را وجهه سیاسی و امنیتی آن دانست و گفت: این اتفاق نشان می‌دهد ایران آمادگی دارد تا در منظومه جهانی حضور فعال، پویا و هم‌طراز با سایر کشورها داشته باشد.

وی برگزاری نمایشگاه لوور را همکاری با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه دانست و افزود: اگر همکاری‌های بین کشورها از دریچه فرهنگ صورت گیرد، این همکاری‌ها پایدارتر خواهند بود. اتکا صرف به همکاری‌های سیاسی و اقتصادی همیشه ناپایدار است.

تبادلات فرهنگی بالاتر از موزه لوور در تهران خواهیم داشت

ژان لوک مارتینز مدیر موزه لوور فرانسه نیز در صحبت‌هایی از انجام برنامه‌ریزی‌هایی در سطح بالاتر از نمایشگاه موزه لوور در تهران با همکاری طرفِ ایرانی خبر داد و گفت: با تلاش‌های زیادی که برای برگزاری این نمایشگاه کشیده شده است، تبادلات فرهنگی در سطحی وسیع‌تر از نمایشگاه موزه لوور در تهران خواهیم داشت.

 



نمایشگاه لوور نتیجه اعتماد موزه‌ها به ایران است

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز در سخنانی در این آئین با اشاره به همزمانی برگزاری این نمایشگاه با هشتادمین سالگرد افتتاح موزه ایران باستان بیان کرد: تردیدی نیست که برگزاری نمایشگاه حاصل امنیت پایدار در کشور و نتیجه اعتماد این موزه‌ها به ایران است.



وی با تاکید بر این‌که امروز ملی ایران خاطرات مشترک دو ملت ایران و فرانسه را دوباره زنده می‌کند، ادامه داد: موزه ملی ایران با برگزاری این نمایشگاه نشان می‌دهد به تعهد خود مبنی بر معرفی فرهنگ سایر کشورها پایبند است.

او اضافه کرد: ما امروز به آن درجه از استانداردها رسیده‌ایم که چنین نمایشگاهی را برگزار می‌کنیم.

[related-post id="23761"]

در حاشیه؛

آئین افتتاح نمایشگاه «لوور در تهران» در حالی امروز با حضور مقامات ارشد کشور فرانسه یعنی ژان ایو لو دِریان، وزیر امور خارجه جمهوری فرانسه، فرانسوا سِنِمو سفیر فرانسه در ایران و ژان لوک مارتینز، رئیس موزه لوور فرانسه در موزه ملی ایران برگزار شد که سخنرانی وزیر امور خارجه و رئیس موزه لوور بدون ترجمه انجام شد.

همچنین در حالی از حدود ۲۲۰ رسانه ایرانی و بین‌المللی برای پوشش خبری افتتاح نمایشگاه لوور در تهران دعوت شده بود که تعداد مدعوین دعوت شده به این نمایشگاه نیز بسیار زیاد بودند و همه افراد حاضر تمایل به حضور در سالن اصلی برگزاری مراسم داشتند که به دلیل نبود فضای کافی برای نشستن، چندین بار درگیری لفظی و فیزیکی بین مدعوین، حراست و تشریفات مراسم رخ داد.

[related-post id="25917"]

[related-post id="26408"]
کد خبر 26210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =