چمدان : کارشناسان موزه بریتانیا در لندن، جوهر روی بدن دو مومیایی طبیعی مصری که بین سال‌های 3351 تا 3017 پیش‌ازمیلاد زندگی می‌کردند را از طریق تصویربرداری فروسرخ با کمک نسخه ارتقاء یافته‌ای از دوربین دستی پاناسونیک لومیکس DMC ZS19 کشف کردند.

دنیل آنتوان، متصدی بخش انسان‌شناسی جسمانی در موزه بریتانیا در خصوص این کشف که جزییات آن در قالب مقاله‌ای پژوهشی در ژورنال علم باستان‌شناسی (Journal of Archaeological Science) منتشر شده است می‌گوید: «جای شگفتی است که بیش‌از 5 هزار سال قبل شواهدی از خالکوبی در آفریقا وجود داشته است.»

این مومیایی‌ها، یک مرد و یک زن از اهالی شهر باستانی کوچکی هستند که زمانی جبلین نامیده می‌شد و در امتداد رود نیل در منطقه‌ای گرم و خشک قرار داشت. به‌ دلیل شرایط اقلیمی بدن‌ بعضی از ساکنان باستانی این شهر به‌طرز باورنکردنی سالم باقی‌مانده است.

ابزار و هنر باستان نشان می‌دهد که قدمت خالکوبی روی بدن انسان به عصر سنگ باز می‌گردد. خالکوبی روی بدن این دو مومیایی طبیعی کشف شده، تصویر گاو نر و گوسفند آفریقایی است که بالای بازوی مومیایی مرد (مرد جبلینی الف.) را آراسته کرده است.

این مومیایی حدود یک قرن است که در این موزه نگهداری می‌شود اما فقط اکنون و به‌لطف فناوری تصویربرداری فروسرخ مشخص شده است که دو لکه کوچک روی بازوی این مرد مربوط به خالکوبی‌های با تصویر حیوانات شاخدار است.

خالکوبی‌های روی بدن زن مومیایی که به‌عنوان قدیمی‌ترین خالکوبی زنانه شناخته می‌شود شامل نقش‌ونگاری به‌شکل حرف S است که روی شانه راست او قرار دارد و یک نماد خطی هم بالای بازوی این زن مومیایی دیده می‌شود.

در حال حاضر، قدیمی‌ترین خالکوبی شناخته‌شده به اواخر هزاره چهارم و به جسد مومیایی‌شده اوتزی تعلق دارد که البته بیشتر شبیه اشکال هندسی است تا تصاویر فیگوراتیو.

اوتزی که همچنین با نام «مومیایی یخی» هم شناخته می‌شود و بین سال‌های 3400 تا 3100 پیش‌ازمیلاد زندگی می‌کرد، در دهه 90 میلادی در کوه‌های آلپ در تیرول جنوبی ایتالیا کشف شد.

[related-post id="7307"]

[caption id="attachment_25091" align="aligncenter" width="1440"] مومیایی مرد جبلینی الف[/caption]

 

[caption id="attachment_25092" align="aligncenter" width="1440"] خالکوبی نقش‌بسته روی بازوی مرد جبلینی الف[/caption]

 

[caption id="attachment_25093" align="aligncenter" width="1440"] خالکوبی نقش‌بسته روی شانه راست زن جبلینی[/caption]

 

[caption id="attachment_25094" align="aligncenter" width="1222"] تصویر گوسفند آفریقایی شاخدار که روی ظروف مربوط به دوره ماقبل‌تاریخ مصر نقش بسته‌ است مشابه همان طرحی است که روی بازوی مرد جبلینی الف. خالکوبی شده است[/caption]
کد خبر 25090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =