معروفترین جاذبه های اصفهان که نباید از دست بدهید

جاذبه های گردشگری اصفهان آنقدر هستند که هر چقدر هم در آن بمانید، باز هم زمان خالی پیدا نخواهید کرد.

پس اگر قصد سفر دارید، بلیط تهران اصفهان خود را بخرید و برای چند روز غرق شدن در دل تاریخ و زیبایی آماده شوید. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند مورد از جاذبه‌ های دیدنی اصفهان بپردازیم که در سفر به این شهر، باید حتما از آن‌ها دیدن کنید و اولویت آن‌ها نسبت به دیگر موارد، بالاتر است.

میدان نقش جهان اصفهان و آثار تاریخی آن

قدمت این میدان که به میدان شاه و میدان امام خمینی نیز معروف است، به دوران صفویه باز می‌گردد. دلیل اهمیت این میدان، معماری خیره کننده و آثار تاریخی است که در آن وجود دارند. وقتی به این میدان بروید، می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌ های مهم اصفهان دسترسی داشته باشید و با فاصله بسیار کمی از نظر مسافت و زمان، از آن‌ها بازدید کنید. از جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان می‌توان به عمارت عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌اله و بازار قیصریه اشاره کرد که در ادامه به معرفی برخی از این موارد می‌پردازیم.

عمارت عالی قاپو

این عمارت که به خوبی در میدان نقش جهان خودنمایی می‌کند، یکی از خیره کننده‌ترین آثار معماری دوران صفویه به شمار می‌آید. این عمارت از روبرو دو طبقه، از پشت پنج طبقه و از طرفین ۳ طبقه دیده می‌شود ولی در واقع با احتساب طبقه همکف، در کل شش طبقه دارد!

طبقه آخر بنا که یکی از شاهکارهای بی مثال دوران صفویه بوده به اتاق موسیقی یا اتاق صوت معروف است و اگر به میدان نقش جهان می‌روید و تنها فرصت بازدید از یک مکان را دارید، باید از این اتاق عمارت عالی قاپو بازدید کنید.

بازار قیصریه

در ضلع شمالی میدان نقشه جهان، سردر بازار قیصریه را به راحتی پیدا خواهید کرد. این بازار که مربوط به دوران صفویه است، میدان نقش جهان را به مسجد جامع متصل می‌کند و از بسیاری جنبه‌ها، دارای اهمیت بسیار بالایی بوده است. معماری زیبا، تکنیک‌های اجرایی منحصر به فرد، موارد استفاده و اهمیت خاصی که این بازار در زمینه تجارت و اقتصاد طی سال‌ها داشته، مواردی است که می‌توان در مورد این بازار به آن‌ها اشاره کرد.

کاخ چهلستون از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان

اگر کمی از میدان نقش جهان فاصله بگیریم، به کاخ چهلستون خواهیم رسید. یکی دیگر از شاهکارهای دوران صفویه که در میان باغی سرسبز خودنمایی می‌کند. نقاشی ‌های داخل کاخ، آینه کاری ‌ها و تزئینات دیگری که در این کاخ وجود دارد، نمونه شکوه و جلالی است که بناهای سلطنتی دوران صفویه داشته‌اند.

معروفترین جاذبه های اصفهان که نباید از دست بدهید

باغ هشت بهشت و معماری سبک اصفهانی آن

کمی آن سو تر از کاخ چهلستون به باغ هشت بهشت خواهید رسید. این کاخ که در روزگاران گذشته به زیباترین کاخ عالم نیز شهرت داشته است، در میان باغ سرسبزی قرار دارد و معماری آن به سبک اصفهانی است. این کاخ زیبا نیز در زمان صفویان ساخته شده ولی به مرور زمان و با تغییراتی که در آن داده‌اند، برخی قدمت آن را به زمان قاجاریان نسبت می‌دهند.

خیابان چهار باغ از پرطرفدارترین خیابان های اصفهان

از زیباترین خیابان ‌های ساخته شده، که در زمان صفویان پی ریزی و توسعه داده شده است. این خیابان توسط سی و سه پل یا همان پل اله ‌وردی خان به دو قسمت چهار باغ بالا و چهار باغ عباسی تقسیم شده است.

در زمان رضاشاه پهلوی قسمتی دیگر با همان سبک و سیاق به این خیابان اضافه شد که به آن چهار باغ پایین می‌گویند. در زمان‌های گذشته جویی از میان این خیابان به زاینده رود روانه بوده که در محل تقاطع‌ها به حوض ‌هایی سرازیر می‌شد.

سی و سه پل پرطرفدارترین جاذبه اصفهان

این پل که به آن پل اله ‌وردی خان نیز می‌گویند، یکی از نمادهای اصفهان بوده و بلندترین پلی است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. از جمله مکان‌هایی که در سفر به اصفهان حتما باید به بازدید آن رفت، این پل است. می‌توانید زمانی که برای بازدید از این پل می‌روید، قدم زنان به حاشیه‌ زاینده رود رفته و ضمن قدم زدن در فضای فرحبخش کنار رودخانه از امکانات تفریحی نیز استفاده کنید و گردشی به یاد ماندنی را برای خود به یاد بگذارید.

پل خواجو اصفهان، سی و سه پل نیست!

این پل به دلیل معماری و کاشی کاری‌های زیبا و خاصی که دارد، از دیگر پل‌هایی که بر روی زاینده رود ساخته شده‌اند، معروف ‌تر است. عمارتی در میانه این پل قرار دارد که برای اقامت موقتی شاه صفوی در نظر گرفته شده و امروزه تنها نیمکتی سنگی از تخت شاهی برجا مانده است.

بد نیست بدانید این پل به عنوان سد و آب‌ بند هم مورد استفاده بوده تا آب را در پشت پل جمع کند و دریاچه‌ای مصنوعی را شکل دهد. دریاچه‌های زیر قوس‌های این پل قابلیت باز و بسته شدن داشته‌اند.

معروفترین جاذبه های اصفهان که نباید از دست بدهید

محله جلفا و کلیسای وانک

این محله در کناره جنوبی رودخانه زاینده رود بنا شده و محل اسکان ارمنی ‌هایی است که برای بار نخست در زمان شاه عباس یکم صفوی به اصفهان کوچ داده شدند. معروف‌ ترین بنایی که در این محله قرار دارد کلیسای آمنا پرگیچ یا همان کلیسای وانک است که به دلیل تزئینات و نقاشی‌ هایی که دارد، بازدید از آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

حمام شیخ بهایی

آخرین موردی که به آن اشاره خواهیم کرد، حمام شیخ بهایی است که از عجایب دوران قدیم و شاهکار معماری و علمی آن زمان به حساب محسوب می‌شود. این حمام که توسط شیخ بهایی ساخته شده، معماری متفاوتی ندارد ولی نکته متمایز کننده آن، شیوه گرم شدن حمام آن هم تنها با یک شمع بوده است! این شمع امروزه به دلیل تحقیقات، خاموش شده است.

خرید بلیط هواپیما ارزان اصفهان با فلای تودی

این موارد، تنها تعداد اندکی از جاذبه ‌های دیدنی اصفهان بودند. برای سفر به اصفهان کافی است وارد سایت فلای تودی شوید، بلیط هواپیما خود را بخرید و رزرو هتل اصفهان را از میان گزینه‌های متعدد موجود در سایت با بهترین قیمت انجام دهید. فلای تودی مرجع ارزان خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل اصفهان با پشتیبانی ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شماست.

کد خبر 249868