هتلینگ‌ آپارتمان چیست؟ | آشنایی با پدیده‌ای تازه از زندگی فوق لاکچری در ایران

در خانه ما وقتی کسی برای انجام کارهای شخصی‌اش به دیگری دستور می‌دهد، فوری با چنین جمله‌ای مواجه می‌شود: «پاشو ببینم، مگه این‌جا هتله؟» هتل برای ما نماد جایی است که در آن از کار کردن معاف هستی و می‌توانی پایت را روی آن یکی پا بیندازی و ریلکس کنی. اصلا راستش را بخواهید سفر کردن را به‌خاطر هتلش دوست داریم؛ چندروز اقامت در جایی که همه کارهایت را دیگران انجام می‌دهند، از پخت‌وپز و رفت‌وروب گرفته تا خرید و بردن لباس‌ها به خشک‌شویی و هر کار کوچک‌وبزرگ دیگری.

یک‌جا جمع کردن امکانات رفاهی مثل سالن ورزشی و استخر و کافی‌شاپ و سینما و... هم که از گشتن توی شهر و ماندن در ترافیک بی‌نیازت می‌کند، دلیل علاقه دیگر ما به هتل است البته حواس‌مان هست که این دلبستگی به وابستگی تبدیل نشود چون بعد از چند روز باید برگردیم خانه‌مان و به همدیگر یادآوری کنیم: «پاشو کارهات رو خودت انجام بده، این‌جا هتله مگه؟» اما کمی بالاتر از خانه ما عده‌ای در «هتل» زندگی می‌کنند، نه برای یک هفته و یک ماه بلکه برای همیشه. خانه آن‌ها درواقع هتل‌هایی مسکونی است که همه امکانات یک هتل را دراختیارشان قرار می‌دهد. چطور و چقدرش را در این پرونده خواهید خواند.

هتلینگ‌آپارتمان دقیقا چیست؟

فرقی ندارد اسمش را چی صدا بزنید؛ هتلینگ آپارتمان، هتل مسکونی، هتل‌برج یا مجتمع مسکونی با ارائه خدمات هتلینگ. همه این‌ها به واحدهای مسکونی گفته می‌شود که ساکنانش را از انجام کارهای خانه‌داری بی‌نیاز و طیف متنوعی از خدمات رفاهی را در محل سکونت‌شان فراهم می‌کند. در ادامه با این نوع خدمات و امکانات در سه هتل مسکونی واقع در تهران و مشهد آشنا می‌شوید.

1. هتل مسکونی «گاف» | تهران
واحدهای ۵۸۰ متری ۵خوابه، متری ۱۱۲ میلیون‌ و۸۰۰ هزار تومان

هتل مسکونی «گافِ» تهران در زمینی به مساحت ۱۰۴۰مترمربع در ۹طبقه، چنین امکاناتی برای ساکنانش فراهم می‌کند: فضایی برای قرارهای کاری، استخر، سونای خشک، سونای بخار و جکوزی، سالن ورزشی با تجهیزات کامل و دارای سیستم صوتی مدرن، سالن بیلیارد، اتاق ماساژ، سالن اجتماعات چندمنظوره مجهز به سیستم‌های مدرن صوتی و تصویری، سالن بیلیارد، فضای ویژه ورزش‌های خانگی مثل ایروبیک، باراسل، یوگا و پیلاتس، روف‌گاردن (بام سبز)، فضای سبز و محوطه‌سازی دارای فضاهای باز و مسقف برای استفاده در فصول گرما و سرما، Office room دوبلکس در طبقه همکف برای هر واحد به‌صورت مستقل، سیستم صوتی در لابی، سیستم هوشمند برای کنترل روشنایی، گرمایش، سرمایش و کنترل پرده‌ها، یک لاین آسانسور پرسرعت ۱۰نفره مجهز به سیستم کدینگ (کد امنیتی مخصوص هر طبقه)، یک واحد ۷۰متری دوبلکس سرایداری. از آن‌جایی‌که تمام واحدهای متری صدوچندمیلیونی این مجتمع به‌فروش رفته‌اند، مشاوران املاک دلیلی نمی‌بینند که چیزی درباره هزینه خدمات هتلینگ این مجتمع به بیرون درز کند.


2. هتل‌ برج «دال» | کرج
واحدهای ۱۵۰ تا ۳۰۰ متری، قیمت: نامعلوم

هتل‌برج «دال» نه در وب‌سایتش قیمت نوشته و نه در تماس تلفنی اطلاعات می‌دهد. وقتی از اپراتور می‌پرسم واحدها متری چند قیمت می‌خورند، می‌گوید: «باید دعوتتون کنم تشریف بیارید، از نزدیک پروژه رو ببینین و راجع به قیمت حرف بزنیم». به‌نظر می‌رسد این مجتمع ،راهبرد «قیمت‌گذاری براساس ذهنیت خریدار» را ترجیح می‌دهد. در وب‌سایت «دال» نوشته شده که این مجتمع بیش از۵۰ نوع خدمات هتلی به ساکنانش ارائه می‌کند: اتاق پزشک با پزشک مستقر و امکانات درمانی به‌صورت شبانه‌روزی، استخربام درکنار روف‌گاردن با امکان استفاده از حمام آفتاب، سه باغ عمودی ۸۰ تا ۱۰۰متری در سه طبقه مختلف، آرایشگاه مردانه و زنانه، خانه کودک با دسترسی به فضای سبز، اتاق خواب ساکت، سرویس بهداشتی مخصوص کودک و فضای بازی، سالن مراسم مجهز به امکانات صوتی، تصویری و آکوستیکی شامل لابی و رختکن مجزا، سینما، مجموعه تفریحی و شهربازی اختصاصی شامل بازی‌های فکری، کامپیوتری و بیلیارد، مجموعه ورزشی و آبی شامل استخر بانوان، استخر آقایان، استخر کودک، سونای خشک، جکوزی گرم، اتاق ماساژ و حمام سنتی، یک مجموعه هتلی شامل ۹ واحد سوئیت با لابی اختصاصی و دسترسی مستقل و شبانه‌روزی برای پذیرایی از مهمانان ساکنان و خانه فرهنگ شامل اتاق آموزش، اتاق موسیقی و کتابخانه.


3. هتل‌ برج «ب» | مشهد
واحدهای ۱۸۰ تا ۶۵۰متری، متری ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان

واحدهای ۱۸۰ تا ۶۵۰متری این هتل‌برج هم مثل موارد قبلی، به امکانات ابتدایی (تعریف کلمه «ابتدایی» در این پرونده با آن‌چه در فرهنگ‌لغت آمده، متفاوت است) شامل رستوران، کافی‌شاپ، مجموعه‌های آبی و سالن ورزشی مجهز هستند که دیگر نیازی به تکرارشان نیست. اما بشنوید از خدمات ویژه‌ای که شباهت این مجتمع مسکونی را به هتل، انکارناپذیر می‌کند؛ یک پارک‌من، هر روز خودروی ساکنان را جلوی برج تحویل می‌گیرد، پارک می‌کند و هر زمان اراده کنند، مقابل مجتمع به آن‌ها تحویل می‌دهد. کارواش تمام‌اتوماتیک، خشک‌شویی مرکزی برای شست‌وشوی پوشاک ساکنان به‌صورت دوره‌ای و سیستم خانه‌داری که در آن افرادی به‌صورت دوره‌ای کار نظافت واحدها را انجام می‌دهند. تاکسی‌سرویس‌های اختصاصی برج، خدماتی مثل سرویس مدارس، سرویس کار، خدمات کارپردازی و دیگر جابه‌جایی‌های ساکنان و مهمانان آن‌ها را انجام می‌دهند. سیستم خدمات عمومی برج هم به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت سفارش‌های خرید ساکنان و تحویل آن‌ها به در خانه‌شان است.

هتلینگ‌ آپارتمان

یک متر خانه - هتل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان!


تماس با چند مشاور املاک برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ساکنان و هزینه‌های هتل‌های مسکونی
همان‌طور که خواندید، قیمت این خانه‌ها به‌طرز باورنکردنی بالاست اما آن چندصدمیلیونی که بابت هر مترمربع گرفته می‌شود، ربطی به خدمات هتلینگ ندارد و هزینه استفاده از این خدمات ویژه روی حق شارژ ماهانه حساب می‌شود. چه کسانی توانایی پرداخت چنین مبالغی را دارند؟ گفته می‌شود مشتریان هتل‌های مسکونی کارخانه‌دارها، پزشکان، تاجران، ورزشکاران و هنرمندها هستند. با یک مشاور املاک در تهران تماس می‌گیرم تا اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورم. «قاف» که یک آپارتمان ۱۳۰میلیاردتومانی در تهران را آگهی کرده‌، به‌خیال آن‌که مشتری به تورش خورده‌است، مکالمه را گرم‌وصمیمی شروع می‌کند اما سوال‌ها را که می‌شنود، انگار احساس خطر کند، با شک و تک‌کلمه‌ای پاسخ می‌دهد. می‌پرسم ساکنان این خانه‌ها بیشتر از چه قشری هستند، جواب می‌دهد: «از همه‌نوع قشری!» و در واکنش به تعجب و اصرارم برای دریافت پاسخ دقیق‌تر، در توضیح شغل ساکنان این خانه‌ها یک کلمه می‌گوید «بیزینس» و اضافه می‌کند اطلاعات شخصی مشتریانش را به کسی نمی‌دهد. قاف میانگین قیمتی هتل‌های مسکونی را بین متری ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان اعلام می‌کند و سوالم درباره هزینه خدمات هتلینگ را بی‌پاسخ می‌گذارد. این همه رازداری برای چیست؟

با یک بنگاه معاملات ملکی در کیش تماس می‌گیرم، این‌بار درقالب مشتری. آقای «میم»، یکی از برج‌های مشهور در مجاورت دریا را به من پیشنهاد می‌کند که واحدهای ۶۰ تا ۲۰۰متری‌اش از متری ۱۲۰میلیون تومان قیمت می‌خورد تا متری ۳۰۰ میلیون تومان و خدمات هتلینگ اش را این‌طور توضیح می‌دهد: «استخر، کارواش و هر ۱۵روز یک‌بار نظافت کامل خانه که هزینه‌اش روی شارژ حساب می‌شود». قبض آب و برق و گاز را هم همین حق شارژ پوشش می‌دهد که می‌شود به‌عبارتی، متری ۲۸هزار تومان. یعنی اگر یکی از واحدهای ۲۰۰متری را بپسندید، باید ماهانه حدود ۶میلیون تومان هزینه هتلینگ بپردازید، با توجه به این نکته که خدمات هتلینگ این مجتمع به‌پای هتل‌های مسکونی که قبل‌تر ذکرشان رفت، نمی‌رسد. نکته مهم آن‌که تعداد این هتل‌های مسکونی در شهرهای بزرگ نه‌تنها کم نیست بلکه رو به‌ افزایش است. با دو پروژه‌ درحال ساخت در تهران تماس می‌گیرم که پیش‌فروش‌شان آغاز شده‌است؛ یکی در قیطریه و دیگری در الهیه؛ قیمت‌ها به‌ترتیب از متری ۱۴۰ و ۲۵۰میلیون تومان شروع می‌شود.»

منبع: روزنامه خراسان

کد خبر 249846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =