۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
بدون ویزا به این کشورها سفر کنید

شاید اگر هیچ وقت قصد تجربه کردن سفرهای خارجی و گذراندن تعطیلات در کشورهای توریستی و جذاب دنیا را نداشته باشید، این موضوع به ذهنتان خطور نکند که گذرنامه ایرانی چقدر اعتبار و آزادی سفر به شما اعطا می‌کند و به عنوان یک شهروند ایرانی می‌توانید بدون ویزا به کدامیک از کشورهای دنیا سفر کنید؟

اگر کمی در این رابطه کنجکاو شوید و مایل به دانستن این موضوع شوید که قدرت پاسپورت ایران چقدر بوده و به شما اجازه سفر بدون ویزا به چند کشور دنیا را می‌دهد، می‌توانید به راحتی به اینترنت و موتور جستجوی گوگل رجوع کرده و با سرچ رنکینگ پاسپورت ایران از حقایق جالب توجهی باخبر شوید.

طبق جدیدترین اطلاعات وب سایت معتبر passportindex، اعتبار فعلی گذرنامه ایرانی در سال ۲۰۲۲ در رده ۸۴ دنیا در کنار کشورهایی مثل جمهوری کنگو، لیبی و سودان قرار دارد، این در حالی است که رتبه بندی و رنکینگ پاسپورت‌های دنیا متعلق به کشورهای عراق و سوریه با رتبه ۸۹ و افغانستان با رتبه ۹۰ در دنیا است.

طبق این آمار، رنکینگ یک تا ده دنیا از لحاظ قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان به کشورهای زیر اختصاص دارد:

۱. امارات متحده عربی

۲. سوئد، فنلاند، ایتالیا

۳. آلمان، هلند، دانمارک، اتریش، لوکزامبورگ، فرانسه، سوئیس، کره جنوبی، نیوزیلند

۴. بلژیک، اسپانیا، پرتغال، نروژ، لهستان، آمریکا

۵. سنگاپور، مالت، جمهوری چک، مجارستان، انگلیس، ایرلند، استرالیا

۶. یونان، ژاپن، اسلوواکی

۷. ایسلند، استونی، لیتوانی، لتونی، اسلوونی، کانادا

۸. قبرس، کرواسی، لیختن‌اشتاین، رومانی

۹. بلغارستان

۱۰. موناکو

همه ما می‌دانیم که به طور پیش فرض هر ایرانی می‌تواند یک پاسپورت دریافت کند. طبق جدیدترین آمار سال ۲۰۲۲ passportindex، پاسپورت ایرانی دارای امتیاز آزادی سفر ۴۸ و امکان دسترسی بدون ویزا به کمتر از ۲۴ درصد دنیا را برای دارنده آن مقدور می‌سازد.

این بدین معنی است که رتبه ۸۴ پاسپورت ایرانی و آزادی سفر نسبتاً ضعیف این مدرک در مقیاس جهانی به شهروندان ایرانی این اجازه را می‌دهد تا بدون ویزا به مجموع ۴۸ کشور دنیا سفر کنند و برای سفر به ۱۵۰ کشور دیگر جهان، ملزم به رزرو وقت سفارت و اخذ ویزا هستند.

البته اگر بخواهیم شرایط دسترسی بدون ویزا به کشورهای خارجی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که ازتعداد ۴۸ کشور ذکر شده در بالا ۷ کشور بدون نیاز به ویزا اجازه سفر به شهروندان ایرانی می‌دهند، ۳۸ کشور با ویزای فرودگاهی یا همان visa on arrival انجام این کار را میسر می‌کنند و ۳ کشور هم نیاز به ویزای الکترونیکی یا ETA دارند.

در حال حاضر شما می‌توانید با پاسپورت ایرانی بدون ویزا به این کشورها سفر کنید:

· ارمنستان: بدون ویزا - ۹۰ روزه

· دومینیکا: بدون ویزا – ۲۱ روزه

· گرجستان: بدون ویزا – ۴۵ روزه

· هائیتی: بدون ویزا – ۹۰ روزه

· عراق: بدون ویزا – ۳۰ روزه

· ترکیه: بدون ویزا – ۹۰ روزه

· ونزوئلا: بدون ویزا – ۱۵ روزه

سایر کشورهایی که با ویزای کم دردسر فرودگاهی و یا الکترونیکی اجازه سفر به شهروندان ایرانی می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:  

· آنگولا

· آذربایجان: ۳۰ روزه

· بولیوی: ۹۰ روزه

· بوروندی: ۳۰ روزه

· کامبوج: ۳۰ روزه

· کیپ ورد

· کومور: ۴۵ روزه

· جمهوری کنگو: ۹۰ روزه

· ساحل عاج: ۹۰ روزه

· جیبوتی

· اتیوپی

· گابن

· گینه: ۹۰ روزه

· گینه بیسائو: ۹۰ روزه

· کنیا: ۹۰ روزه

· لبنان: ۳۰ روزه

· لسوتو: ۱۴ روزه

· ماداگاسکار: ۹۰ روزه

· مالاوی: ۹۰ روزه

· مالدیو: ۳۰ روزه

· موریتانی

· موزامبیک: ۳۰ روزه

· نیجریه

· عمان: ۱۴ روزه

· پاکستان: ۳۰ روزه

· پالائو: ۳۰ روزه

· قطر: ۳۰ روزه

· رواندا: ۳۰ روزه

· سامائو: ۶۰ روزه

· سنگال: ۳۰ روزه

· سیشل: ۹۰ روزه

· سیرالئون: ۳۰ روزه

· سومالی: ۳۰ روزه

· سودان جنوبی

· سریلانکا: ۳۰ روزه

· سورینام

· تیمور شرقی: ۳۰ روزه

· توگو: ۷ روزه

· تووالو: ۳۰ روزه

· اوگاندا

· زیمباوه: ۹۰ روزه

با نگاهی به فهرست کشورهایی که می‌توانید در سال جدید شمسی بدون ویزا، با ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی به آنها سفر کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که به استثنای گزینه‌های جذابی مثل ترکیه، گرجستان، آذربایجان، قطر، ارمنستان و جزایری مثل ماداگاسکار، ساحل عاج و یا مالدیو، موارد دیگر چندان مناسب سفر توریستی و گردشگری خانوادگی نبوده و ممکن است به دلیل امنیت کم و پایین و یا نرخ جرم و جنایت بالا، برای شما و اطرافیانتان مخاطره آمیز باشد.

از این رو، گذرنامه ایرانی آزادی سفر کمی داشته و انتخاب‌های محدودی را برای سفر بدون ویزا به شما ارائه می‌دهد. برای درک بهتر این مطلب بد نیست نگاهی به آمار برخی از گذرنامه‌های قوی دنیا بیاندازیم.

در حال حاضر، اگر شما دارای پاسپورت فرانسوی با رنکینگ سوم دنیا باشید، امکان سفر آزادانه و بدون ویزا به ۱۱۴ کشور معتبر دنیا را داشته، برای ورود به ۴۴ کشور باید ویزای فرودگاهی دریافت کنید و برای حضور در ۴۰ کشور دنیا ملزم به اخذ ویزا هستید.

این یعنی آزادی سفر شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته و دیگر نیازی به صرف زمان و انرژی و هزینه زیاد برای وقت سفارت و اخذ ویزا از کنسولگری کشورهای مختلف ندارید.

اما سوال اینجاست که یک شهروند ایرانی چگونه می‌تواند از موهبت داشتن یک گذرنامه معتبر خارجی به طور همزمان برخوردار شود و با آزادی سفر فراوان به انواع و اقسام کشورهای دنیا بدون ویزا سفر کند؟

آیا می‌توان با گذرنامه ایرانی هم شرایط سفر به کشورهای خارجی را آسان کرد؟

در جواب باید بگوییم که برای انجام این کار گزینه‌های زیادی در پیش روی شما قرار دارد. اگر مایل هستید تا به همین پاسپورت ایرانی اکتفا کنید، ولی در عین حال علاقه زیادی به سفرهای خارجی و بازدید از کشورهای معتبر دنیا دارید، بهتر است به فکر ایجاد تراول هیستوری و یا همان سابقه سفر موثر باشید. البته با انجام این کار، الزام اخذ ویزا برای شما حذف نمی‌شود، اما شانس موفقیت شما در اخذ ویزا چندبرابر خواهد شد.

به بیانی دیگر، شما می‌توانید با کمک و راهنمایی یک موسسه مهاجرتی معتبر، چندین سفر خارجی به کشورهای معتبر دنیا داشته باشید تا پاسپورت شما وزن و اعتبار بیشتری پیدا کند که از میان کشورهای انتخابی می‌توان به ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، مالزی، روسیه، کرواسی و موارد این چنینی اشاره کرد. در واقع با انجام بیشتر سفرهای خارجی، شانس شما برای اخذ ویزاهای توریستی ارزشمندی مثل شنگن و یا مولتی کانادا و انگلیس به مراتب بیشتر می‌شود.

اما اگر نمی‌خواهید زمان و هزینه خود را صرف آماده سازی و ترجمه مدارک، ماندن در صف انتظار وقت سفارت و یا قبولی و ریجکت درخواست ویزا از سوی کنسولگری بگذارید، گزینه بهتری برای شما وجود دارد.

شما این امکان را دارید تا با سرمایه گذاری و خرید ملک در برخی از کشورهای دنیا از کارت اقامت و حتی پاسپورت آن کشور برای خود و اعضای خانواده برخوردار شوید. در حال حاضر، این امکان را دارید تا از طریق موسسه مهاجرتی نیلگام برای خرید ملک در یونان اقدام کنید و از این طریق با یک تیر چند نشان بزنید:

· امکان کسب درآمد ارزی از ملک خریداری شده

· امکان اقامت بلند مدت در کشور مورد نظر (به همراه خانواده)

· تحصیل کم هزینه فرزندان در موسسات آموزشی با کیفیت خارجی

· امکان تبدیل اقامت موقت به دائم و دریافت پاسپورت دوم

· بهره‌مندی از خدمات درمانی دولتی و مزایای شهروندی

گزینه‌های خرید ملک تنها محدود به یونان و ترکیه نبوده و امکان انجام سرمایه‌گذاری در کشورهایی نظیر اسپانیا و پرتغال نیز وجود دارد؛ ولی به مراتب هزینه آن بیشتر است.

 شما این امکان را دارید تا با هزینه کمتری به نسبت کشورهایی مثل یونان و یا ترکیه، برای پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه گذاری اقدام کنید.

این در حالی است که روش‌ مناسب‌تری به نام تمکن مالی وجود دارد که بدون نیاز به سرمایه گذاری هنگفت، امکان اخذ اقامت و در نهایت پاسپورت کشورهایی نظیر فرانسه و اسپانیا را برای شما فراهم می‌کند!

با توجه به وجود جزئیات زیاد هر یک از این طرح‌ها، در صورتی که علاقه‌مند به اطلاع از شرایط اخذ پاسپورت دوم قدرتمند و بین‌المللی هستید و می‌خواهید هم تراز با خیل زیادی از مردم دنیا طعم آزادی سفر بدون ویزا به کشورهای معتبر دنیا را بچشید، کافیست با موسسه مهاجرتی نیلگام تماس بگیرید.

منبع: مقاله بهترین کشور بدون ویزا، مجله سایت نیلگام

کد خبر 249814